Wiadomości

stat

Co powinno znaleźć się w zimowej diecie?

Zimą powinniśmy jeść produkty, które zwiększają odporność. Dieta powinna więc być bogata w warzywa i węglowodany, bo to z nich pochodzi około 50 proc. energii.
Zimą powinniśmy jeść produkty, które zwiększają odporność. Dieta powinna więc być bogata w warzywa i węglowodany, bo to z nich pochodzi około 50 proc. energii. fot. ©fotolia/Dream79

Kilka dodatkowych kilogramów po zimie to dla wielu standard. Co zrobić, by tak nie było? Poza regularnymi ćwiczeniami wystarczy tylko zwracać większą uwagę na to, co jemy.



Czy zmieniasz dietę na zimę?

nie, nie zwracam specjalnej uwagi na to, co jem

24%

raczej nie, choć zimą ciężej o dobre warzywa i owoce, dlatego siłą rzeczy kupuję je rzadziej

43%

tak - zwracam dużą uwagę na to, co jem i dostosowuję dietę do pór roku

33%
Zimowa dieta powinna być dobrze zbilansowana w oparciu o zdrowe i higieniczne zasady.

- Powinniśmy jeść produkty, które zwiększają odporność. Dieta w tym okresie musi być bogata w warzywa i węglowodany, bo to z nich pochodzi około 50 proc. energii. Dobre zimowe węglowodany to np. kasze i pieczywo pełnoziarniste - mówi Dagmara Wiewiórkowska - Garczewska, specjalista chorób wewnętrznych i geriatrii w Swissmed Centrum Zdrowia.

W najbliższych miesiącach w naszej diecie nie może zabraknąć warzyw (surowych, gotowanych i kiszonych), owoców, chudego mięsa i nabiału, ryb oraz pokarmów zapewniających organizmowi węglowodany oraz tłuszcze roślinne.

- Pamiętajmy również o przyprawach, które nie tylko poprawiają smak potraw, ale są źródłem mikroelementów i substancji rozgrzewających organizm, np. cynamon, imbir, pieprz, papryka, kurkuma. Nie bójmy się dodawać także cebulę i czosnek. To przecież naturalni sprzymierzeńcy naszej odporności - mówi Anna Bielecka-Szczypek, specjalista chorób wewnętrznych z Nadmorskiego Centrum Medycznego.

Poza witaminą D zimą brakuje nam głównie żelaza i witamin A, C oraz E. To one zwiększają odporność, regulują metabolizm, zmniejszają ilość wolnych rodników. Możemy je uzupełniać dzięki jedzeniu pomarańczy czy piciu soku z czarnej porzeczki. Wśród warzyw naszymi sprzymierzeńcami będą brokuły, czerwona papryka, pietruszka zielona, chrzan czy seler naciowy. Braki witaminy A pomoże uzupełnić masło, jajka, marchewka czy tran. Warto też zadbać o odpowiedni poziom selenu i cynku.

- Selen ma bardzo duże znaczenie w przypadku prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, poprzez zwalczanie namnażania się drobnoustrojów chorobotwórczych. Można go znaleźć w sezamie, orzechach brazylijskich, także w rybach - tłumaczy Dominika Dietrich-Stefankiewicz, dietetyk medyczny z Akademii Skutecznej Diety. - Cynk jest bardzo ważnym składnikiem mineralnym, który buduje odporność organizmu. Znajdziemy go w pestkach dyni, orzechach, pieczywie z pełnego ziarna, ryżu brązowym, płatkach owsianych i w rybach.

Zimą w domowym menu idealnie sprawdzą się zupy, które rozgrzewają organizm, dostarczają cennych składników odżywczych, a przy tym są sycące. Można je przygotować w większej ilości na kilka dni.

- Zupy można jeść jako danie obiadowe np. z dodatkiem zdrowej kaszy jaglanej, gryczanej, czy jęczmiennej. Świetnie sprawdzają się jako posiłek w czasie lunchu, na pewno są też alternatywą dla sałatek ze świeżych warzyw, których jest mało zimą - mówi Dominika Dietrich-Stefankiewicz.

Warto także, by na naszym stole często gościły buraki. Są wartościowym i zdrowym dodatkiem do obiadu, a ponadto działają bakteriobójczo. Możemy także przygotowywać sok z buraków i jabłek, który dodatkowo wzmocni organizm. Nie zapominajmy także o kiszonej kapuście bogatej w witaminy C i B. Możemy ją podać np. z dodatkiem marchewki i oliwy.

- Ponad wszystko podczas wyboru produktów kierujmy się jedną podstawową zasadą: im mniej coś jest przetworzone, tym zdrowsze - dodaje Anna Bielecka-Szczypek. - I jeszcze jedno: pora roku nie zwalnia z przestrzegania diet leczniczych zalecanych np. w cukrzycy czy hipercholesterolemii.

Niezależnie od pory roku powinniśmy pamiętać o odpowiedniej liczbie posiłków i płynów w ciągu dnia. Jedzmy co 3-4 godziny i pijmy przynajmniej 2,5 litra płynów dziennie. Wszystko to ma nie tylko wpływ na stan naszego zdrowia, ale także na kondycję skóry.

- Na przesuszoną skórę twarzy, rąk i całego ciała największy wpływ ma niska temperatura, ogrzewanie w domach, miejscu pracy, ale także dieta - mówi Malwina Krysztofiak, kosmetolog z Kashmir Spa. - Dlatego tak ważne jest jedzenie owoców i warzyw oraz picie wody, szczególnie niegazowanej. Zimą pijemy jej mniej, ponieważ nie odczuwamy takiego pragnienia, co oczywiście wpływa negatywnie na kondycję skóry.

W zimowych miesiącach, poza wodą możemy pić także np. napar z herbaty czarnej i czerwonej, kwiatów lipy, z sokiem z malin czy wiśni lub ciepłą wodę z imbirem.

Warto pamiętać także, by zimą ograniczyć niektóre produkty spożywcze, np. nabiał. Jego zbyt duża ilość może powodować powstawanie śluzu w jelitach, co nie jest zdrowe. Powinniśmy także ograniczyć spożycie mięsa.

- Nie należy zjadać przesadnych ilości mięsa i innych produktów, które bardzo zakwaszają organizm. Jednym z objawów zakwaszenia organizmu jest obniżona odporność, ogólne zmęczenie. Zamiast kotleta z surówką można na obiad też zjeść np. gulasz warzywny z kaszą, zupę z soczewicą - dodaje Dominika Dietrich-Stefankiewicz.

Miłośnicy warzyw cierpią zimą, gdyż w tym czasie ciężko o smaczne pomidory, rzodkiewki, ogórki, sałatę. Dlatego nie powinno się przygotować zbyt dużej ilości sałatek ze świeżych warzyw, ponieważ będą wychładzać nasz organizm. Ale nie tylko one.

- Działanie wychładzające mają także owoce cytrusowe i banany - dodaje Dagmara Wiewiórkowska-Garczewska.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (51)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje