• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakwas z buraków. Dlaczego warto po niego sięgać?

Joanna Stolp
28 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (51)
Regularne spożywanie zakwasu buraczanego może m.in. zminimalizować ryzyko nadciśnienia i chorób serca, usprawniać pracę przewodu pokarmowego oraz zmniejszać zmęczenie. Regularne spożywanie zakwasu buraczanego może m.in. zminimalizować ryzyko nadciśnienia i chorób serca, usprawniać pracę przewodu pokarmowego oraz zmniejszać zmęczenie.

Zakwas z buraków wspiera odporność organizmu, wzmacnia układ krwionośny, reguluje ciśnienie, usprawnia pracę wątroby i układu trawiennego, a ze względu na zawartość kwasu foliowego, żelaza i witamin z grupy B, jest przydatny w leczeniu anemii. Na tym jednak nie kończą się jego zdrowotne właściwości.




Na co pomaga zakwas z buraków?



Czy pijesz zakwas z buraków?

Buraki obniżają ciśnienie krwi, łagodzą uderzenia gorąca i migreny, wspomagają pracę serca, ale poddane procesowi fermentacji zyskują jeszcze więcej leczniczej mocy. Dzięki zawartości bakterii kwasu mlekowego, zakwas z buraków jest naturalnym probiotykiem, który reguluje pracę układu trawiennego i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Obniża zły cholesterol, reguluje przemianę materii, odtruwa organizm i wspiera pracę wątroby. W jego składzie znajdziemy kwas foliowy, żelazo i witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają na leczenie chorób układu krążenia oraz anemii. Zawiera także inne cenne mikroelementy, takie jak: wapń, magnez, fosfor, lit, cez czy kobalt.

- Betaina, silny antyoksydant, skutecznie usuwa wolne rodniki wykazując działanie przeciwstarzeniowe i antynowotworowe oraz skutecznie wyrównuje ciśnienie krwi, a także poszerza światło żył i tętnic - podkreśla Julia Górska, studentka Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku na kierunku dietetyka.

Obniża cholesterol, wzmacnia układ krwionośny, minimalizuje ryzyko nadciśnienia i chorób serca, zmniejsza zmęczenie, a ze względu na zawartość witaminy C wspiera również odporność organizmu.

- Poprzez zwiększenie liczby korzystnych bakterii probiotycznych zakwas z buraka pomaga w utrzymaniu równowagi mikroflory jelitowej, co przekłada się na lepsze trawienie oraz wzrost odporności na skutek poprawy mikroprzepuszczalności ściany naszego jelita. Zawarta w burakach olbrzymia masa flawonoidów, które przekraczają barierę krew-mózg, wzmacniają nasze komórki nerwowe. Antocyjany gromadzą się głównie w hipokampie i tam wspomagają nasze procesy poznawcze oraz pozwalają zapobiegać procesom neurodegeneracyjnym. Ponadto, badania wskazują, że flawonoidy mogą przyczyniać się do zapobiegania chorób nowotworowych - mówi Michał Malinowski, dietetyk.
Do przygotowania zakwasu, oprócz buraków, potrzebny będzie czosnek, ziele angielskie, liście laurowe oraz sól. Do przygotowania zakwasu, oprócz buraków, potrzebny będzie czosnek, ziele angielskie, liście laurowe oraz sól.

Zakwas z buraków - przeciwwskazania



Mimo wielu prozdrowotnych właściwości nie każdy powinien spożywać zakwas z buraków. Ze względu na zawartość szczawianów nie powinny go spożywać osoby z reumatyzmem, kamicą nerkową oraz dną moczanową. Do przeciwwskazań należy także niskie ciśnienie, ponieważ po dłuższym czasie spożywania zakwas z buraków może powodować niedociśnienie.

Przesilenie wiosenne. Jakie są objawy? Przesilenie wiosenne. Jakie są objawy?

Zakwas buraczany - dawkowanie i kaloryczność



Wprowadzenie zakwasu buraczanego do codziennej diety najlepiej zacząć od niewielkich porcji, najlepiej ok. 50 ml dziennie i stopniowo zwiększać dawkę do maksymalnie 250 ml w przypadku osób dorosłych. U dzieci dietetycy zalecają dawkowanie od 5 do 50 ml zakwasu z buraków dziennie.

- Zakwas z buraków to niskokaloryczny sok, który jest źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Jedna szklanka posiada jedynie około 100 kcal, a także 14 gramów węglowodanów prostych, 3 gramy białka oraz 4 gramy błonnika - mówi Julia Górska.

Mimo wielu właściwości zdrowotnych, zakwas z buraka nie będzie odpowiedni dla każdego. Nie mogą po niego sięgać osoby z kamicą nerkową, dną moczanową i reumatyzmem. Mimo wielu właściwości zdrowotnych, zakwas z buraka nie będzie odpowiedni dla każdego. Nie mogą po niego sięgać osoby z kamicą nerkową, dną moczanową i reumatyzmem.

Zakwas buraczany - przygotowanie



Zakwas buraczany najlepiej przygotowywać w kamiennym lub szklanym, wyparzonym wcześniej, naczyniu. Na 1,5 kg buraków potrzeba pięć ząbków czosnku, ziele angielskie, kilka liści laurowych, około dwa litry wody i dwie łyżeczki soli.

Przygotowanie:

Buraki obrać, pokroić na mniejsze kawałki i szczelnie ułożyć w naczyniu, wciskając pomiędzy ząbki czosnku, liście laurowe i ziele angielskie. Całość zalać solanką, której musi być tyle, żeby całkowicie zakryć buraki. Naczynie przykrywamy szmatką i pozostawiamy na sześć dni. W tym czasie powinniśmy sprawdzać, czy nie pojawia się pleśń. Po upływie sześciu dni gotowy do spożycia zakwas przechowywać w lodówce.


- Sposobów kiszenia jest naprawdę wiele, ale wszystkie sprowadzają się do poddawania np. buraków fermentacji w procesie zwanym fermentacją laktacyjną. Początkowo solanka zabija niepotrzebne bakterie, a zawarte w żywności drożdże oraz bakterie kwasu mlekowego rozkładają cukier, dzięki czemu powstaje kwas mlekowy i dwutlenek węgla, a usuwa się tlen. "Lacto" pochodzi od gatunku bakterii o nazwie Lactobacillus - wyjaśnia Michał Malinowski.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (51)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Emocje pod kontrolą

spotkanie, konsultacje

Warsztaty relaksacji dźwiękiem

120 zł
warsztaty, joga

Niedzielna pobudka z Thera Wellness

150 zł
zajęcia rekreacyjne, trening, joga

Najczęściej czytane