• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Witamina D. Czy trzeba ją suplementować?

W ostatnich latach znacznie wzrosło zainteresowanie suplementacją witaminy D.
W ostatnich latach znacznie wzrosło zainteresowanie suplementacją witaminy D. fot. 123rf.com/pheelingsmedia

Niewystarczająca ilość tej witaminy objawia się przygnębieniem, apatią, chronicznym zmęczeniem i osłabioną odpornością na infekcje, jednak może nieść za sobą poważniejsze konsekwencje - osłabienie kości i zębów, stany depresyjne, zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej, a nawet większe ryzyko rozwoju nowotworów. Witamina D, inaczej zwana witaminą słońca, wspiera wiele procesów w naszym organizmie.




Czy suplementujesz witaminę D?

Zobacz wyniki (1066)
W ostatnich latach znacznie wzrosło zainteresowanie suplementacją witaminy D. Nic dziwnego, bo zaangażowana jest w wiele procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie, m.in. pracę mięśni, przewodnictwo nerwowe czy wydzielanie insuliny.

Na co działa witamina D?



Witamina D występuje w dwóch formach: pod postacią D2 - ergokalcyferolu oraz D3 - cholekalcyferolu, które powstają w wyniku przemian inicjowanych energią słoneczną. Jej niedobory możemy uzupełnić poprzez przebywanie na słońcu, dlatego też często jest nazywana witaminą słońca.

- Najczęściej witaminę D kojarzymy z zapobieganiem krzywicy u małych dzieci i w okresie szybkiego wzrostu pilnujemy jej suplementacji. Jako dorośli często zapominamy o witaminie D, a jej metabolity mają znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie m.in. układu kostnego, sercowo-naczyniowego, nerwowego, immunologicznego oraz narządów, takich jak: skóra, nerki czy mięśnie - mówi dr n. med. Marzena Podgórska, rektor Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Czytaj także: Kolagen - dlaczego jest ważny?

Aktywna postać witaminy D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową w organizmie, a przez to oddziałuje na jelita, kości, nerki. Wpływa na proces kształtowania kości i zębów, a także odpowiada za ich mineralizację oraz gęstość. Pozytywnie oddziałuje na system immunologiczny przez stymulację komórek szpiku kostnego do produkcji komórek odpowiedzialnych za odporność organizmu. Poprawia syntezę substancji przeciwbakteryjnych oraz ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów, cukrzycy typu I, chorób układu sercowo-naczyniowego oraz osteoporozy.

- Udowodniono, że deficyt witaminy D3 zmniejsza odporność na infekcje, a w dłuższej perspektywie może prowadzić nawet do rozwoju schorzeń o charakterze autoimmunologicznym. Jej brak wpływa też niekorzystnie na gospodarkę mineralną organizmu. Witamina D ma duże znaczenie dla wchłaniania się wapnia. Długotrwały niedobór tej witaminy sprzyja również rozwojowi depresji. Nie tylko pogarsza samopoczucie, ale też niekorzystnie wpływa na pamięć i koncentrację - wymienia Karolina Formela, kosmetolog Clinica Cosmetologica.
Niedobór witaminy D opóźnia także gojenie ran i regenerację skóry, a także może wywoływać stany zapalne skóry i zapalenie spojówek.

- Osłabia także odporność i ma negatywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, w tym również może prowadzić do nadciśnienia tętniczego - podkreśla dr n. med. Marzena Podgórska.
Działanie witaminy D powinni docenić także sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Wszystko dlatego, że poprawia wydolność mięśni, pozytywnie wpływa na rozwój masy mięśniowej i zapobiega atrofii mięśni. Właściwe stężenie witaminy D3 w organizmie jest bardzo istotne dla diabetyków.

- Witamina D wpływa bowiem na prawidłową pracę trzustki. Zwiększa syntezę i wydzielanie insuliny. Wywiera korzystny wpływ, jeżeli chodzi o wrażliwość na ten hormon. Jej niedobór sprzyja natomiast rozwojowi zespołu metabolicznego. Warto dodać, że witamina D3 ma pewien związek z otyłością. Osoby z dużą nadwagą mają zazwyczaj niższy poziom tej witaminy w organizmie, a w przypadku suplementacji potrzebują zastosowania większej dawki - podkreśla Karolina Formela.
Czytaj też: Witaminy w kosmetyce. Jak działają?

Najważniejszym źródłem witaminy D jest synteza w skórze na skutek promieniowania słonecznego.
Najważniejszym źródłem witaminy D jest synteza w skórze na skutek promieniowania słonecznego. fot. 123rf.com/exquisine

Niedobór witaminy D objawy - skóra i uroda



Witamina D nie tylko ma dobroczynne działanie na zdrowie organizmu ludzkiego, ale i dba o urodę naszej skóry. Kiedy jej brakuje, skóra traci elastyczność, pojawiają się zmarszczki i oznaki przedwczesnego starzenia. Bierze także udział w odbudowie naskórka i regulowaniu procesu złuszczania się skóry.

Witamina D do pewnego stopnia chroni też skórę przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym oraz innymi czynnikami zewnętrznymi. Utrzymanie właściwego poziomu witaminy D w organizmie jest szczególnie ważne w przypadku osób chorujących na łuszczycę oraz borykających się z trądzikiem, gdyż składnik ten pomaga łagodzić stany zapalne skóry - dodaje Karolina Formela.

Zdrowa żywność - gdzie robić zakupy w Trójmieście?


Źródła witaminy D - w czym jest witamina D?



Najważniejszym źródłem witaminy D jest synteza w skórze na skutek promieniowania słonecznego. Niestety naturalna produkcja tej witaminy jest uzależniona od pór roku, szerokości geograficznej, stopnia zachmurzenia czy zanieczyszczenia środowiska. Także stosowanie kremów może zmniejszyć lub nawet zahamować niemal całkowicie syntezę witaminy D. Dlatego tak ważna jest jej suplementacja.

- W wielu krajach w celu zapobiegania niedoborom witaminy D produkty spożywcze, takie jak mleko, jogurty, płatki śniadaniowe, są nią wzbogacane - wyjaśnia dr n. med. Marzena Podgórska.
Czytaj też: Tabletki piękna. Czy warto stosować suplementy diety?

Objawy przedawkowania witaminy D



Warto jednak pamiętać, że nie tylko niedobory, ale i przedawkowanie witaminy D nie jest korzystne dla naszego zdrowia. Do objawów przedawkowania należą zwłaszcza nudności, osłabienie, zmniejszenie lub brak apetytu, zaburzenia pracy nerek czy rytmu serca.

- Jednak ekspozycja na światło słoneczne i spożywanie produktów spożywczych nie mogą wywołać hiperwitaminozy. Obserwowane dane statystyczne pokazują, że globalnie to niedobór witaminy D jest problemem wciąż aktualnym i niepokojącym. Występuje u ludzi w różnym wieku i dotyczy około 50 proc. ludzi młodych. Właściwa suplementacja, poparta badaniami poziomu witaminy D we krwi, może przynieść same korzyści - przypomina dr n. med. Marzena Podgórska.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (97)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

Rehabilitacja kregosłupa jogą
joga
g. 17:30
Gdańsk, Helse Medica Sp. z o.o
60 zł
Konferencja On Duty
konferencja
maj 20-21
piątek - sobota
Gdynia, Akademia Marynarki Wojennej
530 zł
Konsultacje dla kobiet
konsultacje
maj 26
czwartek, g. 10:00 - 15:00
Gdańsk, Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
Wstęp wolny

Ogłoszenia polecane

Najczęściej czytane