• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Warzywa sezonowe. Dlaczego warto po nie sięgać?

Joanna Stolp
3 sierpnia 2022, godz. 08:00 
Opinie (55)
Latem stragany i sklepy obfitują w różnokolorowe warzywa, które aż zachęcają do włączenia ich do codziennej diety. Warto to zrobić, bo właśnie teraz mają najwięcej składników odżywczych. Latem stragany i sklepy obfitują w różnokolorowe warzywa, które aż zachęcają do włączenia ich do codziennej diety. Warto to zrobić, bo właśnie teraz mają najwięcej składników odżywczych.

Fasolka szparagowa, bób, kalafior, pomidory, ogórki - stragany i sklepy wypełnione są po brzegi sezonowymi warzywami i wręcz zachęcają nas do urozmaicenia diety. Warto z tego skorzystać, bo to nie tylko uczta dla naszych zmysłów, ale dzięki zawartości cennych składników i witamin, także krok do zdrowia i lepszego samopoczucia.



Jak często sięgasz po sezonowe warzywa?

Warzywa sezonowe są najsmaczniejsze i najzdrowsze właśnie latem. Nie wszystkie z nich są dostępne poza sezonem, a nawet jeśli są, to nie występują w tak smacznej i odżywczej wersji. Dodatkowo, najlepsze ceny warzyw sezonowych są właśnie wtedy, kiedy jest na nie pora. Ważne jest także miejsce ich zakupu. Najlepiej wybierać warzywa ze straganów czy lokalnych sklepów.

- Kupując w supermarketach nie zauważamy granicy sezonowości warzyw, bo niektóre z nich są dostępne przez cały rok. Nie dajmy się jednak zwieść. Czasem, aby do nas dotrzeć, przechodzą długą drogę, z odległych miejsc świata. Bywa że traktuje się je odpowiednimi środkami, aby to wytrzymały. Nie dość, że transport zwiększa ich cenę, to tracą na jakości. Warzywa, które mają dostęp do naturalnego światła w czasie ich sezonu i docierają do sklepów z lokalnych gospodarstw, mają dużo większą wartość odżywczą. W tym samym warzywie, ale kupionym zgodnie z kalendarzem sezonowości - witamin, składników mineralnych i smaku będzie znacznie więcej - mówi Karolina Gałęziok, studentka dietetyki w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku.

Zdrowa żywność w Trójmieście



Bób



- Bób jest w pewnym sensie wspomagaczem w procesie tracenia wagi, gdyż sam w sobie jest warzywem niskokalorycznym, zawiera znaczącą ilość błonnika (9 gramów) i niską wartość tłuszczową. Co ciekawe jest produktem zawierającym 13 gramów białka i tylko 1 gram tłuszczu przy ilości bobu nieprzekraczającej filiżanki. Stąd jest popularnym warzywem wśród wegan i wegetarian. Jest też nieocenionym źródłem żelaza niehemowego - wymienia Marta Guzowska-Deptula, psychodietetyk, psycholog i psychoterapeuta z Einspiratio.
Bób jest cennym źródłem białka, dlatego świetnie syci, mimo że nie zawiera zbyt dużo kalorii. W 100 gramach zawiera zaledwie 87 kalorii, a także aż 40 proc. dziennego zapotrzebowania na foliany. Ich niedobór może skutkować wadami cewy nerwowej płodu, co jest istotne dla kobiet w ciąży.

- Bób wpływa także korzystnie na produkcję L-DOPA, czyli prekursora dopaminy. To ważna wiadomość dla osób starszych i z chorobą Parkinsona. Ze względu na właściwości wzdymające, ze szczególną troską powinniśmy przygotowywać bób dla najmłodszych pociech. W tym celu, przed gotowaniem, przez godzinę powinniśmy moczyć go w gorącej wodzie - wyjaśnia Karolina Gałęziok.
Spożywanie bobu nie jest jednak zalecane osobom chorym na dnę moczanową, mającym problemy z nerkami, a także cierpiącym na zaburzenia prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

Bób ma dużo białka i mało kalorii, dlatego jest zalecany osobom na dietach redukcyjnych. Bób ma dużo białka i mało kalorii, dlatego jest zalecany osobom na dietach redukcyjnych.

Fasolka szparagowa



Fasolka szparagowa jest bogatym źródłem witaminy B odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz witaminy A, wspierającej wzrok i odporność. Jej spożywanie zmniejsza także ryzyko zachorowania na nowotwory. Jest także ważnym źródłem magnezu - w 100 gramach fasolki znajduje się 25 mg magnezu, co przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi i może zapobiegać zaburzeniom pracy serca.

- Fasolka szparagowa może być spożywana przez cały rok, gdyż doskonale udaje się ja zamrozić, jest bogata w białko, węglowodany i błonnik. Zawiera niewielką ilość tłuszczu - dodaje Marta Guzowska-Deptuła.

Czy warto jeść sezonowe owoce?



Pomidory



Pomidory są uznawane za prawdziwą bombę witaminową. Najlepszy sezon na nie trwa od lipca do października. To właśnie wtedy mają najwięcej wartości odżywczych. Stanowią bogate źródło likopenu, który ma działanie przeciwzapalne, przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne. Zawierają potas, witaminy A, C i E oraz beta-karoten. Korzystnie wpływają na pracę serca, obniżają cholesterol we krwi i mają działanie przeciwnowotworowe.

- Co ciekawe, wraz z podgrzewaniem pomidorów, likopen cechuje się większą przyswajalnością. Sezon na pomidory to doskonały czas na zrobienie przetworów na zimę, takich jak przecier pomidorowy czy domowy ketchup - dodaje Klaudia Gałęziok.

Nie masz ogródka? Postaw na uprawy wertykalne



Z pomidorów możemy przygotowywać domowe przeciery. Z pomidorów możemy przygotowywać domowe przeciery.

Kiszone warzywa



Kiszenie warzyw to sposób, by cieszyć się ich walorami o każdej porze roku. Są jednym z popularnych źródeł probiotyków oddziałujących na florę bakteryjną jelit, a także cennym źródłem witaminy C, wspierającej odporność organizmu.

- Warto po nie sięgać zwłaszcza bliżej jesieni, jako uzupełnianie flory bakteryjnej jelit. Chociaż nieocenione działanie na układ odpornościowy nie jest jeszcze dokładnie znane, to wiadomo, że pozytywnie wpływają na naszą odporność, układ nerwowy i ogólne samopoczucie - podkreśla Marta Guzowska-Deptuła.
Chociaż do kiszenia nadają się praktycznie wszystkie warzywa, to najlepiej wybierać te z dużą zawartością cukru i wody. Świetnie w tej wersji sprawdzą się buraki, kalafior, marchew, czosnek i pomidory.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (55)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Grupa wsparcia dla kobiet

spotkanie

Rehabilitacja kregosłupa jogą

joga

Powrót do Wewnętrznego Dziecka

warsztaty, spotkanie

Ogłoszenia polecane

Najczęściej czytane