Wiadomości

Uzależnienie od cukru. Jak sobie z nim poradzić?

Gdy jemy, kiedy "mamy na coś ochotę" warto zatrzymać się i odczytać swoje emocje. Często objadaniu się towarzyszą emocje smutku, lęku czy złości.
Gdy jemy, kiedy "mamy na coś ochotę" warto zatrzymać się i odczytać swoje emocje. Często objadaniu się towarzyszą emocje smutku, lęku czy złości. fot. 123rf.com

Nie ma się co oszukiwać. Wszyscy lubimy słodycze. Domowe ciasta, nadziewane czekoladki, lody czy batoniki - wiele osób ma do nich szczególną słabość. To prawda, że cukier szybko dodaje energii i poprawia nastrój, ale tylko na krótką metę. Jednak kiedy codziennie masz ochotę na słodką przekąskę, może to być uzależnienie od cukru. W jaki sposób poradzić sobie z nadmierną chęcią sięgania po słodycze?



Czy byłe(a)ś kiedyś uzależniony(a) od słodyczy?

tak, do tej pory jestem 57%
tak, ale już mnie to nie dotyczy 7%
lubię słodyczę, ale uzależnieniem bym tego nie nazwał(a) 20%
nieustannie walczę, by nie jeść słodyczy 11%
nie, nie lubię słodyczy 5%
zakończona Łącznie głosów: 537
Coraz częściej słyszmy, że cukier to biała śmierć, może być groźniejszy dla zdrowia niż sól. Jedna łyżeczka to ok. 16 kcal., a każda taka łyżeczka to tylko brak jakichkolwiek wartości odżywczych. W ciągu dnia nie powinniśmy spożywać więcej niż 6 łyżeczek cukru. Niestety cukier jest wszędzie - w napojach, sokach, chlebie, wędlinach i oczywiście słodyczach.

Wiemy, że cukier jest szkodliwy, jednak trudno nam zrezygnować z deseru albo przerzucić się na gorzkie napoje czy wodę. Warto jednak ograniczyć ilość cukru w diecie, aby zadbać o zdrowie i sylwetkę.

Głód fizyczny czy emocjonalny?



Jedną z przyczyn uzależnienia od cukru może być stres i zaburzenie równowagi emocjonalnej. Warto nauczyć się rozróżniać głód fizyczny od emocjonalnego.

- Gdy jemy, kiedy "mamy na coś ochotę" warto zatrzymać się i odczytać swoje emocje. Często objadaniu się towarzyszą emocje smutku, lęku czy złości. Warto poszukać innych sposobów na rozładowywanie emocji, na przykład sport, kąpiel, czytanie książki, kolorowanki dla dorosłych, rozmowa z bliską osobą. Jest to trudny proces, ale pracując nad własnymi nawykami można go zrealizować - podkreśla dietetyk Magdalena Oleś z Poradni Dietetycznej Slimfood.
Przy emocjonalnym podjadaniu warto również zwrócić uwagę na odpowiednią ilość snu. Niewysypianie się zmniejsza bowiem naszą odporność na stres, a także potęguje apetyt na cukier.

- To, co jemy wpływa na naszą florę bakteryjną jelit, a ta ma wpływ na nasze zachcianki. Między innymi dlatego jedząc słodkie, mamy znowu ochotę na słodkie. Gdy zaczniemy do swojej diety wprowadzać więcej zdrowej żywności, zauważymy mniejszą ochotę na niezdrowe przekąski. Warto postawić na produkty o niskim indeksie glikemicznym, które zapewnią stały poziom cukru we krwi i w związku z tym znacząco zmniejszą łaknienie na wysokowęglowodanowe jedzenie. Ważne jest również odpowiednie zbilansowanie diety pod względem kaloryczności i makroskładników - z mojego doświadczenia i doświadczenia moich pacjentów samopoczucie na tego rodzaju diecie jest o wiele lepsze - dodaje Magdalena Oleś.
Jedna łyżeczka to ok. 16 kcal., a każda taka łyżeczka to tylko kilokalorie i brak jakichkolwiek wartości odżywczych.
Jedna łyżeczka to ok. 16 kcal., a każda taka łyżeczka to tylko kilokalorie i brak jakichkolwiek wartości odżywczych. fot. 123rf.com

Detoks cukrowy - proces, który przynosi wiele korzyści



Aby wyzwolić się z cukrowego nałogu trzeba nastawić się na długą i żmudną walkę. Nie da się tego osiągnąć w sposób nagły, szokowy. Najlepiej odzwyczajać się od cukru stopniowo. Jest kilka sposobów, które mogą pomóc w powstrzymaniu się od jedzenia słodyczy.

- Pierwszy z nich może wydawać się bardzo banalny, ale najprostszym sposobem na niejedzenie słodyczy jest po prostu to, aby ich nie kupować. Proszę mi uwierzyć, że w sklepie jesteśmy w stanie powstrzymać się przed zakupem czegoś słodkiego, ale jak już wrócimy do domu i będziemy mieli coś słodkiego, to na pewno po to sięgniemy - mówi dietetyk Dominika Dietrich z Akademii Skutecznej Diety.
Dlatego dobrym sposobem zarówno przy eliminowaniu cukru z diety, jak i próbie redukcji zbędnych kilogramów, jest wybieranie się na zakupy z listą potrzebnych produktów.

- Często potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego pojawia się wieczorem lub po południu, kiedy jesteśmy w domu i odczuwamy chęć odreagowania stresu. Są osoby, którym bardzo pomaga przygotowywanie przeróżnych smacznych herbat - oczywiście bez dodatku cukru, miodu czy soku. Dzięki wypijaniu herbat będziemy mieli poczucie, że coś mamy w ustach i że się nie głodzimy - podkreśla Dominika Dietrich.
Kiedy codziennie masz ochotę na słodką przekąskę, może to być już uzależnienie od cukru.
Kiedy codziennie masz ochotę na słodką przekąskę, może to być już uzależnienie od cukru. fot. 123rf.com
Takie postępowanie ma ogromne znaczenie także w przypadku walki z kompulsywnym jedzeniem.

- Czasami spotykam osoby, które wcale nie jedzą słodyczy, ale w zamian wypijają nawet pięć lub sześć herbat słodzonych dwoma łyżeczkami cukru. Proszę sobie wyobrazić, że w samych herbatach taka osoba wypija 10-12 łyżeczek cukru. Niestety nie każdy jest w stanie porzucić cukier czy miód z dnia na dzień. Najłatwiejszym sposobem jest stopniowe zmniejszanie ilości dodawanego cukru do herbaty - sugeruje Dominika Dietrich.
Bardzo pomocne w odstawianiu słodyczy jest wypijanie wody z dodatkiem soku z cytryny. W okresie zimowym zalecane jest wypijanie ciepłej wody z cytryną.

- Pocieszając wszystkie osoby, które uwielbiają słodycze i nie wyobrażają sobie życia bez zjedzenia czegoś słodkiego nadmienię, że każdy z nas, nawet osoba będąca na diecie redukcyjnej może raz w tygodniu, najlepiej na drugie śniadanie, zjeść kawałek ciasta. Zjedzenie raz w tygodniu czegoś słodkiego nie jest niczym złym, a wiadomo, że najlepiej smakuje zakazany owoc. Dlatego nie jestem zwolenniczką zakazywania wszystkiego - dodaje Dominika Dietrich.
Metodą może być zamiana przetworzonych przekąsek na owoce, a już najlepszym pomysłem będzie spożywanie produktów, które dają większe uczucie sytości - np. soczewicy, bananów lub płatków owsianych.
Metodą może być zamiana przetworzonych przekąsek na owoce, a już najlepszym pomysłem będzie spożywanie produktów, które dają większe uczucie sytości - np. soczewicy, bananów lub płatków owsianych. fot. 123rf.com
Osoby, które mimo wszystko mają nadmierny apetyt na słodycze mogą czasami zdecydować się na zdrową wersję słodyczy: owocowy deser, koktajl owocowy bez dodatku cukru czy ciasto w wersji fit mogą zaspokoić naszą ochotę na słodycze.

- Osobom, które dopiero zaczynają swoją bezcukrową przygodę polecam korzystanie z zamienników cukru. Świetną alternatywą sacharozy jest ksylitol, czyli cukier brzozowy, stewia czy cukier kokosowy. Tego typu produkty mają niższy indeks glikemiczny. Warto również korzystać z przepisów na zdrowe, fit słodycze, które mogą być posłodzone np. suszonymi owocami - podkreśla Magdalena Oleś.

Przepis na ciasteczka z masła orzechowego według dietetyk Magdaleny Oleś:



Składniki (2 porcje):
- 1 banan (dojrzały),
- 3 łyżki masła orzechowego (polecam kupić takie o dobrym składzie),
- 2 łyżki żurawiny suszonej,
- 1 łyżka pestek słonecznika,
- 2 łyżki wiórków kokosowych.

Sposób przygotowania:
Banan rozgnieść za pomocą widelca, żurawinę pokroić. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać i formować ciasteczka. Piec w piekarniku na wyłożonej papierem do pieczenia blaszce w 180 st. C przez około 20 min. Jeść ostudzone.

Opinie (52) 2 zablokowane

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje