Wiadomości

stat

Trening w domu. Czy może być efektywny?

Wbrew pozorom trening w domu może być wykonany przy zachowaniu szerokiego wachlarza ćwiczeń.
Wbrew pozorom trening w domu może być wykonany przy zachowaniu szerokiego wachlarza ćwiczeń. fot. 123rf.com/undrey

Niesprzyjająca pogoda za oknem czy "gorszy dzień" to jedne z przeszkód do wyjścia na trening. W takiej sytuacji warto zdecydować się na aktywność w domowym zaciszu, które jest świetnym miejscem do przeprowadzenia swojego w pełni spersonalizowanego treningu. Nawet jeśli nie mamy zbyt dużej przestrzeni to i tak jesteśmy w stanie wykonać efektywny trening.



Czy trenujesz w domu?

tak, regularnie

43%

tak, ale tylko wtedy kiedy nie chce mi się wychodzić z domu

12%

raczej nie, może kilka razy się zdarzyło

13%

nie, ćwiczę poza domem

15%

nie ćwiczę wcale

17%
- Wystarczy odrobina wyobraźni, umiejętne wykorzystanie tego, co mamy pod ręką i oczywiście zachowanie bezpieczeństwa, które jest najważniejsze. Kawałek koca, ręcznik, dywan - te elementy doskonale sprawdzą się jako mata. Możemy na nich wykonać wiele ćwiczeń na mięśnie grzbietu takie jak deska czy klasyczne skłony na mięśnie brzucha, scyzoryki oraz różnego rodzaju podpory na prostych i ugiętych ramionach. Dodajmy jeszcze pompki, przysiady, wyskoki w miejscu, popularne padnij-powstań, wykroki w miejscu i nagle mamy ciekawy zestaw ćwiczeń. Wykorzystajmy ramę łóżka lub krzesło do odwróconych pompek i nasza gama zadań ruchowych znowu rośnie w siłę - mówi trener personalny Igor Janik.
Wystarczy odrobina wyobraźni, umiejętne wykorzystanie tego, co mamy pod ręką i oczywiście zachowanie bezpieczeństwa.
Wystarczy odrobina wyobraźni, umiejętne wykorzystanie tego, co mamy pod ręką i oczywiście zachowanie bezpieczeństwa. fot. 123rf.com/Torwai Suebsri

Trening dopasowany do możliwości



Poziom trudności i długość treningu powinniśmy uzależnić od stopnia zaawansowania czy poziomu wytrenowania. Na tej podstawie warto dobrać długość przerw pomiędzy seriami i ćwiczenia.

- Starajmy się jednak pracować w żywym tempie, poprawnie technicznie i bezpiecznie.
Dom jest naszym sprzymierzeńcem, więc wykorzystajmy jego atuty zwłaszcza, jeśli pogoda nie dopisuje, a zależy nam na wykonaniu dobrego treningu - dodaje Igor Janik.

Wbrew pozorom trening w domu może być wykonany przy zachowaniu szerokiego wachlarza ćwiczeń.

- Przy odrobinie kreatywności można zrobić każdy trening. Niemniej jednak bez względu na to, gdzie ćwiczymy, musimy pamiętać o tym, jak ćwiczymy. Aby ćwiczyć samodzielnie powinniśmy znać technikę wykonywania poszczególnych ćwiczeń, intensywność dostosować do swoich możliwości a charakter ćwiczeń dobrać m. in. do warunków panujących w domu, czyli wolnej przestrzeni. Rozwaga i bezpieczeństwo to kluczowa sprawa w każdym treningu - mówi trener personalny Anna Sztetner z So!Fit by Sztetner.
Dobrym rozwiązaniem może okazać się także trening z wykorzystaniem własnego ciężaru ciała. Nie potrzebujemy do niego ani specjalistycznych sprzętów, ani zbyt dużo przestrzeni.

- Jeżeli znamy prawidłową technikę to najłatwiej będzie nam wykonywać ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała, czyli np pompki, pompki z kolan, wykroki, przysiady, biegi w miejscu, pajacyki czy różne odmiany tzw. planków - mówi trener personalny Marek Dembek z Active Life.
Dobrym rozwiązaniem może okazać się także trening z wykorzystaniem własnego ciężaru ciała.
Dobrym rozwiązaniem może okazać się także trening z wykorzystaniem własnego ciężaru ciała. fot. 123rf.com/Fabio Formaggio

Sposoby na płaski brzuch. Co zrobić, kiedy dieta i ćwiczenia to za mało?



- Wykorzystując chociażby zwykłe krzesło możemy wykonać ćwiczenia zarówno na górną i dolną partię ciała, wzmocnić mięśnie głębokie oraz porządnie się zmęczyć. Dobrym rozwiązaniem domowego treningu są przykładowo ćwiczenia z gumami - dodaje Anna Sztetner.
Żeby urozmaicić nasz trening, możemy także zdecydować się na zakup gum treningowych czy pasów treningowych typu TRX.

- Przy niewielkim nakładzie kosztów, można zainwestować w minibands oraz powerbands i poszerzyć swój wachlarz ćwiczeń. Kolejną opcją mogą być pasy treningowe typu TRX, mają one specjalne mocowanie, które zdejmuje się po treningu. Mocuje się je do zwykłych drzwi w mieszkaniu, dzięki czemu taki trening możemy zrobić też na wyjeździe. Z takim sprzętem, możemy wykonać już trening całego ciała bez wychodzenia domu. Zaangażujemy wtedy także mięśnie pleców, ramion i brzucha - dodaje Marek Dembek.

Aktywna babeczka. Jak sprawdzić, czy właściwie trenujesz?



Nawet jeśli nie mamy zbyt dużej przestrzeni, jesteśmy w stanie wykonać efektywny trening.
Nawet jeśli nie mamy zbyt dużej przestrzeni, jesteśmy w stanie wykonać efektywny trening. fot. 123rf.com/undrey

Prawidłowa technika



Decydując się na trening w domowym zaciszu nie wolno zapominać o prawidłowej technice wykonywanych ćwiczeń.

- Jak zawsze powinniśmy pamiętać o prawidłowej technice. Nawet najprostsze ćwiczenie wymagają naszego skupienia i znajomości techniki. Należy także pamiętać, że jeżeli chcemy dokonywać stałego progresu np. przyrostu masy mięśniowej, to w końcu będziemy musieli się udać na siłownię i skorzystać z szerszego zakresu ćwiczeń, sprzętu czy metod treningowych - dodaje Marek Dembek.

Opinie (57) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje