Wiadomości

stat

"Superżywność": komosa ryżowa, owoce goji i bakalie

Bakalie świetnie sprawdzą się jako przekąska oraz dodatek do ciast, deserów, musli
Bakalie świetnie sprawdzą się jako przekąska oraz dodatek do ciast, deserów, musli fot. 123rf.com/Marcin Jucha

Pojęcie superżywności znane jest większości osób, które interesują się tematyką zdrowych diet. Należą do niej produkty, które oprócz walorów smakowych mają wysoką wartość odżywczą, ale także właściwości, które mają pozytywny wpływ na przewlekłe choroby. Wśród tego rodzaju produktów znajdują się m.in. komosa ryżowa, jagody goji czy bakalie. Sprawdziliśmy, kiedy warto po nie sięgać.



Czy zwracasz uwagę na właściwości zdrowotne produktów, planując posiłki?

tak, zazwyczaj tak robię 0%
tak, chociaż nie zawsze się to udaje 0%
biorę pod uwagę to, co wiem, a myślę, że o właściwościach wielu produktów nie wiem 0%
raczej nie, trudno zapamiętać właściwości wszystkich produktów 0%
nie, zupełnie na to nie zwracam uwagi 0%
zakończona
- Chociaż nie istnieje lista kategoryzująca produkty jako superżywność lub żywność funkcjonalną, która jest naukowym określeniem takich właściwości, to do takich właściwości należy właśnie komosa ryżowa, jagody goji i bakalie. Komosa ryżowa, czyli quinoa lub ryż peruwiański, jest gatunkiem rośliny jednorocznej. Uprawiana jest w Ameryce Południowej od trzech do pięciu tysięcy lat. Nazywana jest "świętym zbożem Inków", "złotym ziarnem Inków" i "matką zbóż". Nic dziwnego, bo quinoa jest źródłem pełnowartościowego białka, a także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych: NNKT-linolenowego, oleinowego, linolowego - mówi dr inż. Joanna Bartkowicz, wykładowca, ekspert Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Komosa zawiera witaminy: C, E, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne: mangan, magnez, wapń, żelazo, miedź i fosfor, a także węglowodany oraz błonnik. Nasiona komosy mają dużą ilość flawonoidów i nie zawierają glutenu, nadają się więc dla osób z celiakią i będących na diecie bezglutenowej.

Quinoa na tle innych warzyw wyróżnia się bardzo wysoką zawartością wartościowego białka.
Quinoa na tle innych warzyw wyróżnia się bardzo wysoką zawartością wartościowego białka. fot. 123rf.com/ subbotina
- Quinoa na tle innych warzyw wyróżnia się bardzo wysoką zawartością wartościowego białka. To tak zwane białko kompletne, czyli zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy, które nie są syntetyzowane w organizmie ludzkim i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Nasiona komosy zawierają więcej tłuszczu niż ziarna zbóż, jednak tłuszcz ten stanowią głównie wartościowe, nienasycone kwasy tłuszczowe, między innymi te z grupy omega-3. Na tle zbóż quinoa wyróżnia się również wysoką zawartością witaminy E. Warto włączyć ją do diety, szczególnie wegetariańskiej - mówi Alicja Ordo z Hashtagdiet.
Co ważne, ziarna komosy mają niski indeks glikemiczny - 35, co eliminuje ryzyko skoków stężenia glukozy we krwi.

- Wykazuje działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, oczyszczające, przeciwwirusowe i immunostymulujące. Obniża poziom cholesterolu, przez co zmniejsza ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krążenia - wymienia dr inż. Joanna Bartkowicz.
Pojęcie superżywności znane jest większości osób, które interesują się tematyką zdrowych diet.
Pojęcie superżywności znane jest większości osób, które interesują się tematyką zdrowych diet. fot. 123rf.com/Baiba Opule

Jagody goji



Jagody goji to owoce kolcowoju, czyli rośliny naturalnie występującej w Azji, Ameryce Północnej i Środkowej.

- Owoce goji ze względu na cenne prozdrowotne właściwości są nazywane "czerwonymi diamentami" lub "owocami długowieczności". Substancje w nich zawarte przeciwdziałają nowotworom, wzmacniają odporność i neutralizują wolne rodniki. Zawierają tzw. kompleks polisacharydowy, którego zawartość w suszonych owocach wynosi ok. 5-8 proc., karotenoidy, olejki eteryczne, kwasy tłuszczowe oraz wolne aminokwasy - mówi dr inż. Joanna Bartkowicz.
Jak przekonują eksperci, jagody goji mogą więc hamować rozwój komórek raka.

- Jest to możliwe dzięki zawartości bioaktywnego kompleksu polisacharydowego, który stymuluje układ odpornościowy i wykazuje właściwości przeciwutleniające. Kompleks LBP wykazuje zdolność do hamowania wzrostu komórek raka żołądka, okrężnicy, płuc, a także powstrzymuje rozwój komórek raka gruczołu krokowego i raka piersi - wymienia Alicja Ordo.
Jak przekonują eksperci, jagody goji mogą więc hamować rozwój komórek raka.
Jak przekonują eksperci, jagody goji mogą więc hamować rozwój komórek raka. fot. 123rf.com/tashka2000
Jagody goji są jednym z największych naturalnych źródeł witaminy C, dlatego w znaczącym stopniu wpływają na prawidłowe działanie układu odpornościowego. Spożywanie ich jest więc szczególnie ważne w okresie zimowym. W jagodach goji zawarte są także witaminy z grupy B, witaminy C oraz E oraz składniki mineralne, takie jak: cynk, miedź, żelazo, wapń, selen oraz fosfor.

- Jagody wpływają korzystnie na profil lipidowy, obniżając stężenie frakcji LDL cholesterolu oraz wzrost HDL. Spożywanie ich pomoże chronić przed miażdżycą i działa ochronnie na siatkówkę oka. Są dobrym dodatkiem do koktajli, jogurtów i musli - wyjaśnia dr inż. Joanna Bartkowicz.
Jagody goji obniżają także poziom cukru we krwi, przez co wpływają na zmniejszenie hiperglikemii u osób chorujących na cukrzycę i poprawiają wrażliwość na insulinę.
Owoce goji spowalniają także proces starzenia się.

- Obecność zeaksantyny oraz luteiny pozwala na ochronę plamki żółtej oka i tym samym na zmniejszenie ryzyka utraty wzroku i rozwoju chorób oczu w wieku starszym. Jagody goji można podawać z musli, jogurtem, kaszą czy płatkami owsianymi. Dobrze sprawdzają się jako dodatek do potraw mięsnych oraz sałatek. Owoce te są też składnikami ziołowych i owocowych herbat. Warto włączyć je do jadłospisu, ale nie liczyć na to, że ich działanie rozwiąże wszystkie nasze problemy. Należy traktować je jako dodatek do codziennej diety - wyjaśnia Alicja Ordo.
Bakalie mogą zastąpić słodycze. Są zdrowe i pożywne, ale niestety kaloryczne, dlatego powinniśmy je spożywać w umiarze.
Bakalie mogą zastąpić słodycze. Są zdrowe i pożywne, ale niestety kaloryczne, dlatego powinniśmy je spożywać w umiarze. fot. 123rf.com/Nataliya Arzamasova

Bakalie



- Bakalie, czyli suszone owoce południowe, takie jak rodzynki, figi, daktyle, różnego rodzaju orzechy, suszone śliwki i morele, migdały, mogą być stosowane w całości, płatkach lub pokruszone na duże kawałki. Świetnie sprawdzą się jako przekąska oraz dodatek do ciast, deserów, musli, ale także dań wytrawnych - mówi dr inż. Joanna Bartkowicz.
Bakalie mogą zastąpić słodycze. Są zdrowe i pożywne, ale niestety kaloryczne, dlatego powinniśmy je spożywać w umiarze. Dotyczy to zwłaszcza suszonych owoców, które mają także wysoki indeks glikemiczny i nie są zalecane w diecie przy cukrzycy oraz insulinooporności.

- Największą uwagę poświęciłabym orzechom włoskim, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto są dobrym źródłem cennych minerałów oraz kwasów: linolowego oraz alfa-linolenowego, które mają działanie przeciwzapalne i chroniące układ krążenia - dodaje Alicja Ordo.
Co ważne, orzechy i suszone owoce zawierają błonnik. Orzechy laskowe są bogate w witaminę E, a migdały obniżają poziom złego cholesterolu.

- Są cennym źródłem białka oraz tłuszczów nienasyconych, niezwykle istotnych dla układu krążenia i zdrowia skóry - dodaje Alicja Ordo.

Opinie (42) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje