Wiadomości

stat

Sposoby na płaski brzuch. Co zrobić, kiedy dieta i ćwiczenia to za mało?

Czasami okazuje się, że właściwa dieta i ćwiczenia to za mało, żeby osiągnąć cel.
Czasami okazuje się, że właściwa dieta i ćwiczenia to za mało, żeby osiągnąć cel. fot. 123rf.com

Jesteś szczupła, ale masz problem z pozbyciem się zbędnej oponki z talii? Albo po całym dniu twój brzuch jest jak balon? Płaski brzuch to marzenie wielu osób, ale droga do wymarzonej sylwetki nie zawsze jest łatwa. Niewłaściwa dieta, zaburzenia hormonalne czy problemy z trawieniem to jedne z najczęstszych wrogów płaskiego brzucha.



Co według ciebie najbardziej sprzyja uzyskaniu płaskiego brzucha?

odpowiednia dieta

24%

zdiagnozowanie problemów, które utrudniają osiągnięcie idealnej sylwetki

14%

dobrze ułożony plan treningowy

13%

różne czynniki mają na to wpływ

40%

nie wiem, nie znam się

9%
Chociaż trudno wyobrazić sobie dietę, która będzie ukierunkowana na konkretną partię ciała, to wprowadzając do swojego jadłospisu zasady zdrowego odżywiania z pewnością przyczynimy się do eliminacji problemu.

- Moim zdaniem nie ma czegoś takiego jak typowa dieta na poszczególną partię ciała. Oczywiście, aby zredukować tkankę tłuszczową w obrębie brzucha czy innej partii ciała należy zastosować zdrowe nawyki żywieniowe. To, co jest bardzo istotne to dobór odpowiednich ćwiczeń. Warto skorzystać z pomocy doświadczonego trenera, aby wskazał, jakie ćwiczenia są bezpieczne i skuteczne w przypadku redukcji otłuszczenia w obrębie brzucha - mówi dietetyk Dominika Dietrich z Akademii Skutecznej Diety.

Zasady zdrowego żywienia według dietetyk Dominiki Dietrich:


 
* odżywiaj się regularnie - to 50 proc. sukcesu
 
* dopasuj liczbę posiłków do trybu swojego dnia
 
* zadbaj o różnorodność posiłków - urozmaicona dieta pozwoli na dostarczenie wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin
 
* unikaj nadmiernych ilości tłuszczu. Wprowadzaj do diety tłuszcze zdrowe, tłuszcz też jest potrzebny.
 
* spożywaj dużo warzyw. Owoce spożywaj do dwóch, maksymalnie trzech sztuk dziennie.
 
* wprowadzaj zdrowe węglowodany, pochodzące z produktów pełnoziarnistych: z kasz lub mąk z pełnego przemiału
 
* zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy
 
* komponuj posiłki w oparciu o odpowiedni IG


Odnalezienie przyczyny



Czasami jednak okazuje się, że właściwa dieta i ćwiczenia to za mało, żeby osiągnąć cel. W takim przypadku przede wszystkim powinniśmy znaleźć przyczynę problemu. O ile w wielu przypadkach możemy mieć do czynienia z nieprawidłową dietą, o tyle bardzo często podłoże problemu może być bardziej skomplikowane.

Ludzie różnią się typem sylwetki i miejscem odkładającej się tkanki tłuszczowej, co jest uwarunkowane genetycznie.

- W późniejszym okresie życia, w czasie menopauzy, kobiety zaczynają odkładać tkankę tłuszczową bardziej w okolicach brzucha, nawet jeśli wcześniej miały tendencję do odkładania jej w okolicach ud i pośladków, zmiany te powoduje zmieniająca się gospodarka hormonalna. Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn wraz z wiekiem spada napięcie mięśni brzucha i nawet w tej samej wadze w późniejszym wieku sylwetka wygląda inaczej. Na takie zmiany mamy mniejszy wpływ. Natomiast mamy wpływ na ogólną ilość tkanki tłuszczowej w naszym ciele - mówi dietetyk Agata Szczerkowska-Malinowska z Centrum Dietetyki Żywienia i Zdrowia Jem Zdrowo.
Rozwiązanie powinno być dobrane w zależności od tego, co utrudnia nam osiągnięcie efektu płaskiego brzucha.
Rozwiązanie powinno być dobrane w zależności od tego, co utrudnia nam osiągnięcie efektu płaskiego brzucha. fot. 123rf.com
Nie ma diety, która redukuje tkankę tłuszczową konkretnie z brzucha.

- Jeśli jesteśmy w trakcie diety odchudzającej, chudnie całe ciało, a nie wybrane jego części, brzuch na szczęście także. Natomiast brzuch zawsze w trakcie odchudzania wygląda lepiej, nie jest taki uwydatniony, staje się bardziej wklęsły. Przy odpowiednio skonstruowanej diecie redukcyjnej możemy pozbyć się niechcianej tkanki tłuszczowej także z okolic brzucha. Należy ograniczyć ilość tłuszczów i węglowodanów oraz zwiększyć w diecie udział białka - podkreśla Agata Szczerkowska-Malinowska.
- Jeśli dana osoba naprawdę zdrowo się odżywia, regularnie ćwiczy, a pomimo wielu starań nadal ma problem z tkanką tłuszczową w obrębie brzucha, to powinna się temu problemowi dokładniej przyjrzeć. Niestety pewne zaburzenia hormonalne, takie jak przykładowo niedoczynność tarczycy, często prowadzą do otłuszczenia w części brzusznej - podkreśla Dominika Dietrich.
Czytaj także: Aktywna Babeczka. Zobacz jak ćwiczyć mięśnie brzucha

Zdarza się, że problem nie wynika z nadmiaru tkanki tłuszczowej.

- Czasami mamy do czynienia z problemem "odstającego brzuszka" ze względu na problem ze wzdęciami. Wzdęcia mogą być spowodowane złym komponowaniem posiłków lub problemami zdrowotnymi. Częstą przyczyną wzdęć są nietolerancje pokarmowe, w takim przypadku warto zaobserwować po zjedzeniu jakich produktów odczuwamy problem. Jeśli samemu nie potrafimy określić produktów nietolerowanych, to warto wówczas wykonać odpowiednie badania - wyjaśnia Dominika Dietrich.
Zadbaj o różnorodność posiłków - urozmaicona dieta pozwoli na dostarczenie wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin.
Zadbaj o różnorodność posiłków - urozmaicona dieta pozwoli na dostarczenie wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin. fot. 123rf.com

Indywidualnie dopasowane rozwiązanie



Rozwiązanie powinno być dobrane w zależności od tego, co utrudnia nam osiągnięcie efektu płaskiego brzucha. Przykładowo, w przypadku problemów z trawieniem powinniśmy zastosować dietę, która pomoże unormować funkcjonowanie organizmu.

- W tym przypadku świetnie sprawdza się zastosowanie diety o niskiej zawartości fermentujących oligo-, di- oraz monosacharydów oraz polioli, czyli tak zwana dieta Fodmap. Przyczyną nadmiernego odkładania się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha może być z kolei hiperinsulinemia. W takim wypadku remedium jest zastosowanie diety o niskim indeksie glikemicznym, dzięki której możliwe będzie utrzymanie stałego poziomu glukozy i insuliny we krwi. Należy również pamiętać, że płaski brzuch można uzyskać gubiąc nadmierne kilogramy. Sposobem jest indywidualnie dobrana dieta redukcyjna - dodaje Magdalena Oleś z Poradni Dietetycznej Slimfood.
W niektórych przypadkach nie chodzi nawet o chudnięcie, a o przygotowanie naszej figury na ważne wydarzenie.

- Jeżeli zależy nam na efekcie płaskiego brzucha przed jakąś ważną imprezą, szybki efekt uzyskamy przez wyłączenie warzyw wzdymających: brokułów, kalafiorów, kapustnych, strączkowych, czyli fasolek, ciecierzycy, soczewicy. Należy także na parę dni wyłączyć z diety wzdymające owoce, takie jak: gruszki, śliwki, czereśnie - dodaje Agata Szczerkowska-Malinowska.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (29)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje