Wiadomości

stat

Sezon na grilla - co zrobić, żeby nie przytyć?

Piękna pogoda i coraz dłuższe dni to znak, że sezon grillowy rozpoczyna się na dobre. Grillowanie jest przyjemną formą spędzania wolnego czasu z rodziną czy przyjaciółmi, jednak jeżeli nie przywiążemy uwagi do produktów i potraw, może stać się wrogiem szczupłej sylwetki.



Co sądzisz o zdrowym grillowaniu?

jestem zwolennikiem tradycyjnego grillowania, nie uznaję substytutów

26%

to niemożliwe, nawet jeśli wybierzemy zdrowe jedzenie, to grillowanie samo w sobie jest niezdrowe

8%

ciekawa propozycja, ale czasem można sobie pozwolić na odstępstwa od diety

42%

to świetny pomysł, można miło spędzać czas bez obaw o sylwetkę

20%

nie wiem, nigdy się nad tym nie zastanawiałem

4%
- Grillowanie często kojarzy nam się ze smaczną kiełbaską, zapiekanym białym chlebem i oczywiście dobrze schłodzonym piwem. Ale taki grill na pewno nie jest zdrowy. Tradycyjne grillowanie z dodatkiem dwóch piw, łyżki sosu majonezowego do kiełbasy może dostarczyć naszemu organizmowi aż około tysiąca kalorii - przestrzega dietetyk Dominika Dietrich z Akademii Skutecznej Diety.
Grillowanie wcale jednak nie musi wiązać się z przybieraniem na wadze lub nieprzyjemnymi wyrzeczeniami. Jeśli tradycyjnie serwowane produkty zastąpimy zdrowszymi propozycjami, będziemy mogli cieszyć się sezonem grillowym bez obaw o sylwetkę. Z łatwością możemy bowiem przygotować smaczne przekąski, które nie wpłyną negatywnie na nasz wygląd.

- Zachęcam do przygotowywania szaszłyków złożonych z zamarynowanego wcześniej chudego mięsa drobiowego oraz różnokolorowych warzyw, takich jak cukinia, bakłażan, cebula, papryka. Jako marynata do mięsa świetnie sprawdza się oliwa z oliwek połączona z ulubionymi przyprawami - mówi dietetyk Magdalena Oleś ze Slimfood.
Jedną z ciekawszych propozycji jest zamiana kiełbasy na grillowane skrzydełka kurczaka w ziołach, szaszłyki z warzywami i kurczakiem oraz ryby.

- Zamiast pieczywa możemy zjeść sałatkę przygotowaną ze świeżych warzyw z sosem winegret. W ten sposób zaoszczędzimy wiele kalorii, a tym samym odżywimy organizm. Piwo jest wysokokaloryczne, ma dużo cukru. Bez szkody dla sylwetki możemy sobie pozwolić na jedno lub dwa w tygodniu - dodaje Dominika Dietrich.
Zamiast tego możemy pić schłodzoną wodę z cytryną i miętą. Taka mikstura zmniejszy apetyt oraz pragnienie na piwo i jednocześnie będzie ogromnym wsparciem w oczyszczaniu organizmu.

Przykładowe menu na grilla według dietetyk Dominiki Dietrich:



Szaszłyki z kurczaka

* filet z kurczaka - około 300 g
* papryka żółta - 1 sztuka
* papryka czerwona - 1 sztuka
* cukinia - 1 sztuka

* jogurt naturalny 2 proc. tłuszczu - 150 g
* czosnek - 2 ząbki
* posiekana pietruszka - 1 łyżka

Marynata

Jogurt naturalny wymieszać z czosnkiem przeciśniętym przez praskę oraz posiekaną pietruszką. Mięso pokroić w 3-centymetrową kostkę i wymieszać z marynatą.
Warzywa pokroić w grubą kostkę i nadziewać na patyki naprzemiennie.

Szaszłyki można posmarować samą oliwą, bez konieczności przygotowywania zalewy jogurtowej i także upiec na grillu lub patelni grillowej.


Nie tylko zdrowe jedzenie



Oprócz zdrowych propozycji jedzenia powinniśmy zwrócić również uwagę na sposób grillowania.

- Aby nie przynosiło negatywnych skutków zdrowotnych, warto zadbać o jakość materiałów użytych do rozpalania grilla. Najlepiej używać węgla drzewnego lub drewna z drzew liściastych. Nie poleca się stosowania kolorowych gazet, kartonów, drewna drzew iglastych ze względu na możliwość uwalniania toksycznych związków przy spalaniu. Należy również uważać na powszechnie stosowane rozpałki. Możemy ich używać jedynie na początku, zanim jeszcze położymy jedzenie na ruszt. Podczas grillowania, gdy wytapiający się z mięsa tłuszcz dostanie się do ognia, wydzielają się rakotwórcze substancje, między innymi akrylamid - podkreśla Magdalena Oleś. - Aby zapobiec osadzaniu się tego związku na jedzeniu warto użyć aluminiowych tacek z wgłębieniami. Bezpośrednio na ruszcie można natomiast grillować warzywa, owoce czy kromki chleba.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (66)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje