Wiadomości

Pielęgnacja kobiety aktywnej. Na co zwrócić uwagę przed i po treningu?

Jeżeli biegamy, warto zadbać o stopy nie tylko na poziomie odpowiednio dobranego, wygodnego obuwia.  Nieprawidłowe nawyki pielęgnacyjne mogą zwiększyć ryzyko otarć i bolesnych odcisków w czasie treningu.
Jeżeli biegamy, warto zadbać o stopy nie tylko na poziomie odpowiednio dobranego, wygodnego obuwia. Nieprawidłowe nawyki pielęgnacyjne mogą zwiększyć ryzyko otarć i bolesnych odcisków w czasie treningu. 123rf.com/Fabio Formaggio

Jesteś aktywna fizycznie, uprawiasz sport? Jeżeli tak, pamiętaj o niezbędnej pielęgnacji. Skóra, włosy, cera potrzebują odpowiedniego przygotowania przed aktywnościami i specjalnej uwagi po zajęciach. Zaniedbanie może spowodować wyraźne pogorszenie ich kondycji.



Ruch to zdrowie, to pewne. Jednak nasza skóra podczas treningu fitness, biegania, jeździe na rowerze czy innym rodzaju wysiłku fizycznego zmienia się. Niestety zdarza się, że pot i sebum, które są wydzielane, mogą przyczynić się do pogorszenia stanu skóry. By odpowiednio o nią zadbać, nie trzeba rezygnować z ćwiczeń - wystarczy postawić na odpowiednią pielęgnację i przestrzegać zasad higieny.

Stop pot!



Chociaż to dosyć oczywiste, przed wysiłkiem fizycznym warto wybrać odpowiedni preparat przeciwko poceniu. Najlepiej wybrać ten o maksymalnie naturalnym składzie, pozbawiony soli aluminium. Produkt należy zastosować kilkanaście minut przed treningiem, aby odpowiednio się wchłonął i zdążył zadziałać, zanim gruczoły potowe zaczną pracować na pełnych obrotach. Jeżeli mamy kłopot z nadmierną potliwością, od czasu do czasu można sięgnąć po tzw. bloker, który swoje działanie utrzymuje nawet do kilku dni od aplikacji, blokując gruczoły potowe. Warto jednak pamiętać, że po to rozwiązanie nie należy sięgać zbyt często, a jedynie w sytuacjach wyjątkowych.

Skóra na celowniku



Każdy rodzaj aktywności fizycznej - czy jest to nordic walking, taniec, zajęcia fitness czy trening siłowy sprawiają, że się pocimy. Pot ma zadanie schładzać nasze ciało, ale ponadto działa jak... nawilżacz. Wydzielina z gruczołów potowych w pewnym stopniu składa się z humektantów, które można znaleźć w wielu kosmetykach. Pot składa się w 98 proc. z wody, a w jego skład wchodzą również mocznik oraz kwas mlekowy - to właśnie te substancje są często stosowane w kosmetykach, jako elementy odpowiedzialne za odpowiednie nawilżenie skóry. Wraz z potem pozbywamy się również szkodliwych dla skóry toksyn, a także pewnej części wolnych rodników, przyspieszających proces starzenia się skóry.

Jednak wszelkie zalety aktywności fizycznej dla cery można szybko przekształcić w skórne zapalenia oraz wypryski - zwłaszcza wtedy, kiedy skóra nie otrzyma odpowiedniej pielęgnacji, zarówno przed ćwiczeniami, jak i po nich. Podczas intensywnych treningów wydziela się bowiem nie tylko pot, ale także sebum, które razem z zanieczyszczeniami mogą zatykać pory i przyczyniać się do powstawania stanów zapalnych. Przed zajęciami warto pamiętać o dokładnym oczyszczeniu skóry z makijażu, nadmiaru sebum oraz wszelkich zanieczyszczeń. Nie zaleca się ćwiczenia z makijażem na twarzy, zwłaszcza gdy borykamy się z cerą problematyczną. Gdy twarz jest pokryta podkładem, pory ulegają zatkaniu, przez co dochodzi do powstawania zaskórników. Jeżeli jednak musimy koniecznie mieć na twarzy podkład, bo dzięki niemu czujemy się bardziej komfortowo, powinien on być lekki, niezatykający porów, ale jednocześnie odporny na pot i ścieranie. Tu sprawdzą się również lekkie kremy BB oraz CC - o działaniu pielęgnacyjnym oraz upiększającym, pełniące zastępczo rolę podkładu.

Po treningu równie istotne jest dokładne oczyszczenie skóry - niezależnie od jego intensywności. Jak wiadomo, skóra wraz z potem wydala toksyny - te wydalane substancje będą zatykać pory, a pozostawione na dłużej mogą sprzyjać rozwojowi bakterii. Po skończonej aktywności wydzielone zanieczyszczenia najskuteczniej usunie się preparatem oczyszczającym, a w przypadku skóry problematycznej - produktem zawierającym kwas salicylowy. Następnie na twarz warto nałożyć krem nawilżający, gdyż rozszerzone pod wpływem wysiłku pory łatwo wchłoną wszelkie proaktywne substancje i świetnie odżywią skórę.

Ciało w akcji



Pot, wydzielane toksyny i sebum wpływają również na skórę, dlatego właściwa pielęgnacja po aktywnościach fizycznych dotyczy także jego. Dlatego nawet jeśli jesteśmy bardzo zmęczone, zaleca się wejście chociaż na chwilę pod prysznic. Ciepły strumień wody szybko zmyje szkodliwe produkty przemiany materii, a masaż strumieniem wody o umiarkowanej temperaturze pozwoli odprężyć się zmęczonym mięśniom. Ważne również, aby dokładnie oczyścić ciało - tu sprawdzą się np. peelingi myjące oraz lekkie żele o działaniu energetyzującym.

Warto pamiętać, że po wysiłku fizycznym skóra szybciej chłonie to, co mają w składzie kosmetyki. Dobrze jest używać preparaty o bogatej konsystencji w formie kremu lub masła do ciała, które zawsze wcieramy kolistymi ruchami - zaczynając od łydek, przesuwając się do górnych partii ciała. Po kąpieli świetnie działają zwłaszcza preparaty z gliceryną, których warto używać natychmiast - gdy w łazience jest jeszcze trochę pary, która poprawia wchłanianie substancji aktywnych z kosmetyków. Gliceryna ma zdolność wyciągania wilgoci, na długo też zatrzymuje ją w skórze. W składach kosmetyków warto szukać również kwasu hialuronowego i mocznika, które silnie nawilżają.

Warto również po wysiłku fizycznym dodatkowo pobudzić skórę, wykonując masaż np. szczotką - to świetna metoda na ujędrnienie. Skóra po wysiłku ma rozszerzone pory, dlatego chętniej przyjmie wszelkie składniki pielęgnacyjne. Po prysznicu czy kąpieli warto wklepać w newralgiczne partie ciała kosmetyki o działaniu antycellulitowym i ujędrniającym. Efekt treningu wzmocnią zwłaszcza produkty ułatwiające spalanie tkanki tłuszczowej, czyli te z kofeiną, guaraną, L-karnityną i wyciągiem z bluszczu.

Woda wodzie nierówna



Pływanie wspaniale wpływa na samopoczucie i rzeźbę ciała (angażując niemal wszystkie mięśnie) oraz z czasem na naszą kondycję. Jednak jak każda aktywność fizyczna ma również swoje minusy. Skutki uboczne korzystania z basenu to przede wszystkim wysuszone włosy oraz skóra. Wszystkiemu winna chlorowana woda. Nic dziwnego - chlor to wybielacz, utleniający skórę, która w efekcie staje się pozbawiona warstwy ochronnej i wysuszona. Podstawą pielęgnacji po basenie jest prysznic. Po wyjściu z basenu należy zatem dokładnie namydlić ciało i obficie spłukać je wodą. Kolejnym obowiązkowym produktem do zastosowania jest odżywczy balsam do ciała. Chlorowana woda pozbawia skórę warstwy ochronnej, która zabezpiecza przed utratą nawilżenia - zbawienne okażą się dla niej produkty hipoalergiczne, bogate w witaminy A, E, aloes oraz prowitaminę B5.

Włosy również "dostają w kość", bowiem chlor jest dla nich bezlitosny. Powoduje płowienie koloru oraz sprawia, że ciemny włosy tracą blask. Ponadto chlor osłabia cebulki, wpływając na wypadanie włosów, oraz powoduje ich rozjaśnianie. Co zrobić, by ochronić skórę i włosy przed zniszczeniem spowodowanym chlorowaną wodą w basenie? Na większości basenów obowiązują czepki - aby uzyskać optymalną ochronę włosów przed chlorem, warto zaopatrzyć się w czepek wykonany z silikonu. Jeżeli jednak moczysz głowę w basenie, warto upiąć włosy w wysoki kok i nałożyć na końcówki włosów oliwkę - ochroni ona włosy przed działaniem chloru. Po basenie obowiązkowe jest dokładne umycie włosów szamponem oczyszczającym oraz zregenerowanie ich i odżywienie - podstawa to dobra odżywka, a nawet maska odbudowująca i regenerująca włosy. Przy regularnym korzystaniu z basenu sprawdzą się również kosmetyki do włosów o działaniu wzmacniającym.

Na zdrowej stopie



Dla osób uprawiających sporty szczególnie ważna powinna być regeneracja stóp. Częste wizyty na basenie, siłowni czy saunie mogą niestety sprzyjać zakażeniu grzybicą, a proces jej leczenia potrafi być żmudny i długotrwały. Codziennie warto wcierać w stopy krem ze składnikami, które nie tylko zmiękczą skórę, ale również zadbają o prawidłowe działanie bariery naskórkowej. Na paznokcie i skórki warto nakładać produkt ze składnikiem przeciwgrzybiczym.

Jeżeli biegamy, warto zadbać o stopy nie tylko na poziomie odpowiednio dobranego, wygodnego obuwia. Nieprawidłowe nawyki pielęgnacyjne mogą zwiększyć ryzyko otarć i bolesnych odcisków w czasie treningu. Szczególną wagę trzeba przykładać do obcinania paznokci - powinny być jak najkrótsze i opiłowane na gładko, aby nie zahaczały wewnątrz o materiał skarpety. Duże znaczenie ma również sposób obcinania paznokci - zawsze należy przycinać je na prosto, nigdy nie zaokrąglać boków, ponieważ powoduje to bolesne wrastanie płytki. Ponadto w trakcie codziennej kąpieli należy złuszczać szorstki naskórek za pomocą pumeksu lub peelingów. Następnie obowiązkowo nawilżać stopy, ponieważ sucha skóra jest bardziej podatna na podrażnienia. Do celu dobrze nadają się kremy z mocznikiem, które warto nałożyć grubszą warstwą na zrogowaciały naskórek, a następnie odczekać, aż skóra wchłonie kosmetyk. Miejsca, które są szczególnie narażone na otarcia, warto posmarować kremem na odparzenia. Wnętrze butów również można spryskać specjalnym dezodorantem do obuwia - zapobiegnie to namnażaniu się bakterii i grzybów oraz wyeliminuje przykry zapach.

Opinie (23) 1 zablokowana

  • (2)

    Teraz wszystkie udają "fit" "vege" aktywne i niezależne;) Do tego samotne wieczory z kotem i netfixem. "Trenują" a potem mają pretensje o podniszczone paznokcie czy zakwasy ;) No ale potem mają temat na rozmowy podczas 8 godzin spedzonych w korpo.

    • 27 18

    • Dobrze jest wymienić opinie na temat zrobionych zdjęć

      a że akurat w pracy

      • 3 0

    • a od czego jest Tinder? jak masz ochotę, to się z kimś spotykasz, jak nie to oglądasz Netflixa (z kotem) - każdy ma prawo żyć tak jak chcę, uszanuj to!

      • 5 4

  • przed i po treningu? (4)

    typowy błąd, nie piszcie tak! Przed treningiem i po nim. Niektórych przyimków można tak używać, np. "z i do Polski", "przed i za kamerą" - kiedy oba przyimki wymagają tego samego przypadka gramatycznego. Ale jeśli wymagają różnych przypadków nie można tak skracać.

    • 15 2

    • Nie piszcie też takich tytułów

      Pielęgnacja kobiety aktywnej to znaczy, że ktoś inny ją pielęgnuje :)

      • 5 0

    • (1)

      Se oko skaleczyłem tym wywodem, artykuł zrozumiałem ale ci o co i gdzie tam ci chodzi nie wiem

      • 0 2

      • A ja wręcz przeciwnie.

        Fajnie, że ktoś zwraca jeszcze uwagę na takie niuanse, jak poprawnie używać języka polskiego. Taka wiedza nie może zaszkodzić, a czas poświęcony na jej przyswojenie nie będzie czasem straconym.

        • 8 0

    • Brawo!

      Są jeszcze w ty kraju ludzie umiejący posługiwać się językiem polskim. Nie kumającym rozłożę na czynniki pierwsze:

      - przed treningiem - narzędnik
      - po treningu - miejscownik

      Czy już jasne, panie ze skaleczonym okiem?

      • 0 0

  • Bycie kobietą w XXI w. to nieustające koszta. (3)

    Pilingi; nawilżenia; maseczki; odżywki; regeneracje; oczyszczenia...

    • 16 2

    • To nie wydawaj

      Nikt nie każe Ci tego robić, tym bardziej, że większość z tego i tak nie działa :)

      • 4 1

    • Kobiety (1)

      Bycie kobietą to koszta a po kosztach i tak do piachu ! I nawet nikt nie zauważy taką jedną z drugą że tyle się wykosztowały bo trumny nie otworzą . Głupie te niektóre baby ze aż szkoda mówić .

      • 6 4

      • Weś se ściągnij do siebie do piwnicy fionę a potem zobacz na internetach wyczesaną else czy inny dzwoneczek. Zobaczysz dzie się lepiej język obraca.

        • 1 2

  • Liczy się tylko twarz. (1)

    • 4 3

    • chyba na twarz ?

      • 2 1

  • Kiedyś się po prostu ćwiczyło. A teraz trzeba się nażelować, spryskać, pokremikować, wetrzeć, nawilżyć, wklepać i cholera wie co (1)

    • 12 1

    • Zapomnij co było kiedyś, tera już takich ludzi nie robio.

      • 5 0

  • Najwazniejsze na treningu to stop pot

    Wszystko byle sie nje spocic

    • 1 0

  • Co za brednie z tym stop pot?

    Pocenie się to naturalna reakcja fizjologiczna na przegrzanie organizmu. Tak działa termoregulacja i nie powinno się jej w żaden sposób blokować. Natomiast w celu uniknięcia przykrego zapachu wystarczy utrzymywanie czystości ciała i prawidłowa dieta. Dorabianie całej ideologii do najzwyczajniejszej higieny zakrawa na jakiś żart. Wracam po pracy, prysznic, świeże ciuchy treningowe, trenuję, po treningu ciuchy do prania a ciało do kąpieli i koniec pieśni.

    • 10 0

  • kolejny tekst reklamowy i nic wiecej ale stop Pot jest szkodliwe dla zdrowia w treningu.To kopletnie bzdury.

    Antyperspiranty stosuje się poto ze jak wyjdziesz w koszuli ,na miasto na spotkanie w dni gorące by nie chodzić z mokrymi plamami .Na treningu możesz być tak mokry ze będzie z ciebie kapać i dobrze.!!

    • 8 0

  • ja

    a jak wygląda pielęgnacja nieaktywnej?

    • 7 0

  • Fajny artykuł , zablokowac organizmowi wydzielanie potu aby sie utopił przy wysiłku,,,

    To jest naturalne i powinno sie odbywac samoczynnie a po wysiłku obowiazkowa kąpiel a nie jak autorka napisała zalecana ... widac ze osoba piszaca nie jest aktywna ruchowo.
    Tekst powstał na zamówienie firmy kosmetycznej za sowitą opłatą , zdrowie kobiety poszło na drugi plan.

    • 10 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje