Wiadomości

stat

"Piękno jest w każdym z nas" - kampania na rzecz osób z zespołem Downa

"Piękno jest w każdym z nas" - przekonują twórcy kampanii, którzy przełamują stereotypy dotyczące osób z zespołem Downa. Ich projekt ma pokazać, że to tacy sami ludzie jak każda zdrowa osoba, bo piękno to nie tylko to, co widać na zewnątrz, ale również wnętrze człowieka. Inicjatywa została powołana przez Fundację Ja też, Macieja Soczewińskiego oraz Olgę Komorowską.




Kampania "Piękno jest w każdym z nas" ma przybliżyć społeczeństwu osoby z zespołem Downa. Osoby, które mają swoje emocje, chcą mieć prawo do marzeń, do przyjaźni, do tego, żeby myśleć o sobie dobrze. Twórcy kampanii chcieliby, żeby osoby z zespołem Downa były w społeczeństwie, a nie obok.

Agata Komorowska jest twarzą kampanii "Piękno jest w każdym z nas".
Agata Komorowska jest twarzą kampanii "Piękno jest w każdym z nas". fot. Jasińska Pro / materiały fundacji Ja też

Osoby z zespołem Downa są wśród nas



Pomysłodawca kampanii, właściciel salonu fryzjerskiego - Maciej Soczewiński, który mieszkał kilka lat w Anglii, po powrocie do Polski stwierdził, że w naszej przestrzeni publicznej nie widać osób z zespołem Downa. Postanowił to zmienić i zrobić coś dla tej grupy społecznej. Chciał pokazać piękno wewnętrzne, które jest w każdej kobiecie, nawet tej wykluczonej społecznie. Jak to się stało, że zorganizował kampanię na rzecz osób z zespołem Downa?

- Mieszkałem siedem lat w Anglii. Osoby z zespołem Downa były wokół mnie, w parkach, w restauracjach. W Polsce tego nie ma. Jakby ich w ogóle nie było. Prowadzę salon fryzjerski od pięciu lat w Gdyni, pracuję przy sesjach zdjęciowych i postanowiłem pójść o krok dalej i stworzyć sesję zdjęciową i film właśnie z osobą z zespołem Downa - powiedział Maciej Soczewiński w wywiadzie dla Olgi Komorowskiej.
Przeczytaj także: "Moje Ja Też" - kwartalnik inny niż wszystkie

"Zobacz, na co mnie stać", "Ja też sięgam gwiazd" - to są słowa piosenki, która jest tłem dla filmu kampanii. Twórcami tekstu i muzyki tego utworu są rodzice dziewczynki z zespołem Downa: Jakub i Żaneta Proma. Śpiewa Żaneta Proma razem z Arturem Gadowskim z zespołu Ira. Główną bohaterką filmu jest Agata Komorowska, która jest twarzą całej kampanii. Poza filmem na kampanię składają się zdjęcia dziewczyny z zespołem Downa i jej przyjaciółki oraz wiersz autorstwa Michała Matejczuka.

Agata Komorowska oraz Karina Turowska.
Agata Komorowska oraz Karina Turowska. fot. Jasińska Pro / materiały fundacji Ja też

Akcja robienia zdjęć z kartką



Realizatorom kampanii zależało, żeby hasło "piękno jest w każdym z nas" rozniosło się wśród ludzi i było utożsamiane z osobami z zespołem Downa, dlatego została zorganizowana akcja robienia sobie zdjęć z kartką z nazwą kampanii, wstawienia jej do sieci i dodania #pieknojestwkazdymznas oraz linku do strony Fundacji Ja Też, która działa intensywnie na rzecz rozwoju i stwarzania większych możliwości funkcjonowania osób z zespołem Downa.

Przeczytaj także: Pierwsza umowa o pracę dla gdynianki z zespołem Downa

Do akcji robienia zdjęć z kartką włączyli się bardzo aktywnie rodzice dzieci z zespołem Downa, fundacje i stowarzyszenia, ale również bardzo dużo osób i instytucji spoza środowiska, m.in.: Teatr Muzyczny w Gdyni, Ergo Arena, Magazyn Kobiet Mademoiselle, Hevena Beauty, Kobieca Fotoszkoła, Z-Dance, PWN Wydawnictwo Szkolne, Studenci WZR UG, Koło Naukowe Porta na UG, Instytut Eligo, Gdyńskie Centrum Kultury - Grupa Teatralna w Kaczych Butach.

- Okazało się, że kampania jest bardzo ważna dla rodziców, osób działających na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością intelektualną, ale również dla innych ludzi. Wielu z nas utożsamia się z hasłem: piękno jest w każdym z nas. Wielu z nas chce zwrócić uwagę na osoby, które są bardziej bezbronne i mniej samodzielne. Kampania pokazała, że w ludziach jest siła do pomocy drugiemu człowiekowi, że nasze społeczeństwo jest dziś otwarte na osoby z zespołem Downa - mówi dr Olga Komorowska.
Jak można wesprzeć kampanię? Wystarczy, że zrobisz zdjęcie sobie lub komuś innemu z kartką, na której będzie nazwa projektu, a później wyślesz do fundacji albo zamieścisz u siebie na FB lub Instagramie. Koniecznie dodaj #pieknojestwkazdymznas.

Agata Komorowska jest twarzą kampanii "Piękno jest w każdym z nas".
Agata Komorowska jest twarzą kampanii "Piękno jest w każdym z nas". fot. Jasińska Pro / materiały fundacji Ja też

Akcja trwa



W ramach akcji PWN Wydawnictwo Szkolne odwiedza przedszkola, wspierając kampanię, ucząc dzieci akceptacji, szacunku i tolerancji. Blogerka "Kobieca fotoszkoła" zachęca swoich followersów do wzięcia aktywnego udziału, czyli do robienia sobie zdjęć z kartką z napisem "piękno jest w każdym z nas".

Przeczytaj także: Praca to moje marzenie. Projekt Przystanek Szekspir

- W lutym 2020 roku planowany jest drugi etap kampanii z seniorkami. Połączymy to z kobietami z zespołem Downa i chcemy zorganizować wystawę zdjęć na Dzień Kobiet. Przed nami także 21 marca, czyli Międzynarodowy Dzień Zespołu Downa. I jeszcze wiele innych możliwości, podczas których możemy zmieniać patrzenie ludzi na osoby z zespołem Downa - zapowiada Olga Komorowska.

Badania, konsultacje