Wiadomości

Owoce sezonowe pod lupą. Czy warto je jeść?

Owoce sezonowe są świetnym produktem, który pozwoli na dostarczenie do naszego organizmu witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów.
Owoce sezonowe są świetnym produktem, który pozwoli na dostarczenie do naszego organizmu witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. fot. 123rf.com/povareshka3

Przełom wiosny i lata to czas, kiedy możemy czerpać z dobrodziejstw natury. Pojawiają się sezonowe owoce, które nie tylko urozmaicają jadłospis, ale i dostarczają do organizmu cenne składniki. Postanowiliśmy przyjrzeć się kilku najpopularniejszym owocom sezonowym.



Czy jesz owoce sezonowe?

tak, bez ograniczeń 62%
tak, dodaję je do posiłków, ale z umiarem 30%
czasami spróbuję, ale nie zmieniam całkowicie swojego jadłospisu na lato 5%
raczej nie 3%
nie jem owoców sezonowych 0%
zakończona Łącznie głosów: 37
- Owoce sezonowe są super produktem, który pozwoli na dostarczenie do naszego organizmu witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. Jednak nie można zapomnieć, że owoce zawierają cukier, naturalny, ale nadal jest to cukier, który powoduje wzrost poziomu glukozy we krwi oraz przyczynia się do wyrzutów insuliny, dlatego nie powinny być spożywane w nieograniczonych ilościach. Truskawki i maliny dostarczają nam bardzo mało kalorii (ok. 28 kcal w 100 g), dlatego będą świetnym dodatkiem do posiłków u osób chcących zredukować masę ciała. Należy pamiętać, aby owoce łączyć ze źródłem białka i tłuszczu, dzięki czemu spowalniamy wzrost poziomu glukozy we krwi. Owoce warto więc jeść z jogurtem czy kefirem, dodając do nich kilka orzechów - mówi dietetyk Magda Sałacka z Mojdietetyk.pl.
Owoce są powszechnie uważane za niezbędny składnik zdrowej diety jako źródło witamin, minerałów, antyoksydantów czy błonnika - to silne argumenty przemawiające za tym, aby je spożywać. Są świetnym uzupełnieniem diety, ale trzeba je spożywać z umiarem.

- Fruktoza, czyli cukier naturalnie występujący w owocach, bywa niekiedy źle trawiona. Nietolerancja fruktozy jest czymś, co dosyć często u pacjentów spotykam. Pojawiające się wzdęcia, gazy, uczucie przepełnienia. Dlatego w takim przypadku nie powinno się jeść owoców po posiłku. Jeśli masz problem z trawieniem fruktozy, zaczynaj posiłek od owoców, nie odwrotnie. Zaleca się również w takim przypadku spożywanie raczej tych owoców, które zawierają przewagę glukozy, jak winogrona czy banany. Jeśli masz problem z metabolizmem węglowodanów, np. insulinooporność, cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, PCOS, hipoglikemia, reaktywna hipoglikemia, nie przesadzaj z owocami w diecie. Te o wysokim IG i w dużych ilościach są sporym źródłem cukru, co wywołuje odpowiedź ze strony insuliny i sprzyja magazynowaniu tkanki tłuszczowej. Fruktoza ma też negatywny wpływ na leptynę, hormon odpowiadający za uczucie sytości. To dlatego po zjedzeniu sporej ilości owoców szybko odczuwamy głód. Z tego powodu nie polecam owoców u osób z silną nadwagą, które często mają problemy z leptynoopornością - mówi dietetyk Wiktoria Kłos z Poradni dietetycznej Sports-med.
Fruktoza jest metabolizowana w wątrobie, jej nadmiar zmusza wątrobę do wzmożonej pracy. Przekształcona w glukozę fruktoza spożywana w nadmiernych ilościach w końcu odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej. Nadmiar fruktozy w diecie skutkuje też odkładaniem kwasu moczowego.

- Fruktoza w odpowiedniej ilości jest bezpieczna dla zdrowego człowieka. Może stanowić 10-20 proc. diety. Jednak należy wspomnieć, że jest obecna również w warzywach oraz sokach, napojach, suszonych owocach, wszelkich słodyczach, płatkach śniadaniowych, lodach, deserach, przetworach mlecznych jak jogurt czy serek, wyrobach wędliniarskich, gdzie występuje w ogromnej ilości i łatwo jest przekroczyć wskazany powyżej zakres - dodaje Wiktoria Kłos.
Maliny zawierają duże ilości witaminy C, a także błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który wspiera pracę jelit.
Maliny zawierają duże ilości witaminy C, a także błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który wspiera pracę jelit. fot. 123rf.com/yelenayemchuk

Truskawki



Truskawki są niskokaloryczne, dlatego mogą być świetnym uzupełnieniem jadłospisu. Zawierają dużo wody i mają działanie moczopędne, dlatego są wskazane osobom, które zauważają zatrzymywanie wody w organizmie. Oprócz tego spożywanie truskawek wspomaga obniżanie moczowego oraz frakcji LDL cholesterolu.

- Truskawki obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze. Zawierają pektyny, które pobudzają pracę jelit. 200g truskawek pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Dzięki zawartości kwasu elogowego mają właściwości antynowotworowe. Zmniejszają ryzyko wystąpienia zakrzepicy. Zapobiegają osadzaniu się kamienia nazębnego. Podobnie jak maliny mają niski indeks glikemiczny - mówi Agata Szczerkowska-Malinowska z Centrum Dietetyki Żywienia i Zdrowia Jem Zdrowo w Sopocie.

Czy warto jeść truskawki?



Truskawki są niskokaloryczne, dlatego mogą być świetnym uzupełnieniem jadłospisu.
Truskawki są niskokaloryczne, dlatego mogą być świetnym uzupełnieniem jadłospisu. fot. 123rf.com/Olga Miltsova

Maliny



Maliny zawierają duże ilości witaminy C, a także błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który wspiera pracę jelit. Co ciekawe, działanie prozdrowotne mają nie tylko owoce, ale i liście malin. Napar z liści może wspomagać leczenie przeziębień czy bólu gardła.

- Maliny zawierają wapń, magnez i żelazo. Są cenione za swoje właściwości: zwalczają gorączkę i biegunkę. Zawierają kwas ferulowy i beta-sitosterol, które ograniczają rozrost nowotworów - szczególnie przełyku. Owoce te zawierają salicylany, przez co często wywołują alergie. Mają też działanie żółciopędne - zauważa Agata Szczerkowska-Malinowska.
Borówka amerykańska może poprawiać pamięć, dzięki zawartości flawonoidów.
Borówka amerykańska może poprawiać pamięć, dzięki zawartości flawonoidów. fot. 123rf.com/povareshka3

Borówki



Owoce borówki są bogatym źródłem witamin oraz makro- i mikroelementów. Zawierają witaminy A, B, C, E oraz PP, cynk, potas, selen, miedź, magnez, żelazo oraz wapń. Są także źródłem przeciwutleniaczy, dlatego spowalniają procesy starzenia się. Oprócz tego borówki korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy, są pomocne w walce z miażdżycą, regulują trawienie i poprawiają wzrok. Wykazują korzystne działanie w czasie lekkich biegunek. Borówki są źródłem przeciwutleniaczy, które spowalniają procesy starzenia się.

- Borówka amerykańska może poprawiać pamięć dzięki zawartości flawonoidów. Obniża też ciśnienie tętnicze dzięki zawartości antocyjanów. Borówki zawierają fitoestrogen, który obniża ryzyko wystąpienia nowotworów hormononozależnych. Borówki amerykańskie mają ochronne działanie dla komórek wątroby, zapobiegają rozwojowi marskości. Jej spożywanie zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej w oku i rozwojowi zaćmy - dodaje Agata Szczerkowska Malinowska.
Czereśnie zawierają duże ilości witamin z grupy B, które mają korzystne działanie przy artretyźmie.
Czereśnie zawierają duże ilości witamin z grupy B, które mają korzystne działanie przy artretyźmie. fot. 123rf.com/Dima Sobko

Czereśnie



Czereśnie są bogate w potas, który usuwa z organizmu nadmiar soli. Mają dobroczynne działanie na nerki, stawy oraz serce. Są dobrym elementem w jadłospisie osoby z nadciśnieniem tętniczym. Zawierają witaminę A, która jest niezbędna do prawidłowego widzenia. W czereśniach znajdują się witaminy z grupy B, w tym witamina B5, która wspomaga leczenie artretyzmu. Podobnie jak borówki, czereśnie zawierają dużo przeciwutleniaczy, co może się przyczynić do zachowania młodego wyglądu skóry. Czereśnie dostarczają też wapń, żelazo oraz jod.

- Czereśnie zawierają duże ilości witamin z grupy B, które mają korzystne działanie przy artretyzmie. Czereśnie zawierają witaminy A i C, które poprawiają wygląd skóry. Zawierają spore ilości bioflawonoidów, obniżających ryzyko wystąpienia nowotworów. Zawierają w swoim składzie jod, który ma korzystne działanie na funkcjonowanie tarczycy i produkcję hormonów. Niestety zawierają sporą ilość cukru i trzeba zatem bardzo uważać z ilościami - podkreśla Agata Szczerkowska-Malinowska.
Arbuzy w 90 proc. składają się z wody i niewielkich ilości witamin i mikroelementów.
Arbuzy w 90 proc. składają się z wody i niewielkich ilości witamin i mikroelementów. fot. 123rf.com/ ferli

Arbuzy



Arbuzy w 90 proc. składają się z wody i niewielkich ilości witamin i mikroelementów.

- Zawierają w swoim składzie cytrulinę, która wspomaga pracę serca, przyspiesza proces regeneracji mięśni. Arbuz zawiera w swoim składzie przeciwutleniacze takie jak likopen, beta - karoten, luteinę, które mają korzystny wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia nowotworów, w tym raka prostaty. Spożywanie arbuzów reguluje ciśnienie tętnicze, pomaga kontrolować poziom trójglicerydów - wymienia Agata Szczerkowska-Malinowska.
Melatonina zawarta w wiśniach wspomaga spokojny sen.
Melatonina zawarta w wiśniach wspomaga spokojny sen. fot. 123rf.com/ Alena Haurylik

Wiśnie



Wiśnie zawierają antycyjany, które wspomagają produkcję krwinek czerwonych.

- Zawierają bardzo dużą ilość antyutleniaczy, które opóźniają procesy starzenia, ryzyko wystąpienia nowotworów. Spożywanie wiśni stanowi też profilaktykę antyzakrzepową. Melatonina zawarta w wiśniach wspomaga spokojny sen. Wiśnie mają stosunkowo niski indeks glikemiczny, mogą być stosowane u cukrzyków. Pięknie regulują poziom kwasu moczowego w organizmie u osób chorujących na dnę moczanową - zauważa Agata Szczerkowska-Malinowska.
Śliwki regulują trawienie, eliminują zaparcia, gdyż zawierają dużą ilość błonnika.
Śliwki regulują trawienie, eliminują zaparcia, gdyż zawierają dużą ilość błonnika. fot. 123rf.com/ yelenayemchuk

Śliwki



- Śliwki są pomocne przy problemach z przemianą materii związaną z wypróżnianiem, przez co zmniejszają ryzyko wystąpienia raka jelita grubego. Trzeba jednak pamiętać, że mają też właściwości wzdęciotwórcze. Obniżają też poziom cholesterolu. Zawierają witaminę C, A, E, magnez, wapń, fosfor, witaminy z grupy B, antyoksydanty. Śliwki suszone mają korzystne działanie regulujące wypróżnienia, pamiętać jednak należy, że zawierają blisko 400 kcal w 100 g w postaci suszonej - podkreśla Agata Szczerkowska-Malinowska.
Śliwki regulują trawienie, eliminują zaparcia, gdyż zawierają dużą ilość błonnika. W śliwkach znajdują się witaminy z grupy B oraz witaminy C, A i E, potas, żelazo, magnez, wapń, fosfor oraz antyoksydanty. Mają działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Należy jednak uważać z ich ilością, bo wzmagają apetyt. Ich skórka może być też ciężkostrawna.

- Owoce sezonowe mają na pewno znacznie więcej zalet niż wad. Bogactwo składników odżywczych, jakich dostarczają może przyczynić się do lepszego samopoczucia. Ze śliwkami, czereśniami czy wiśniami powinny uważać m.in. osoby, które stosują dietę lekkostrawną, małe dzieci oraz osoby starsze - dodaje Magda Sałacka.

Przepis na zapiekane owoce sezonowe pod granolą według dietetyk Magdy Sałackiej:



Składniki:
Truskawki 150 g
Borówka 80 g
Rabarbar 150 g
Płatki owsiane 15 g
Płatki gryczane 15 g
Miód pszczeli 5 g
Orzechy włoskie 10 g
Jogurt naturalny 50 g

Przepis:

Owoce sezonowe umyć i pokroić na mniejsze kawałki. Przełożyć do garnka, zalać niewielką ilością wody i gotować przez 5 minut. W międzyczasie na patelni uprażyć płatki z dodatkiem miodu i pokrojonych orzechów. Na owoce ułożyć granolę, włożyć do piekarnika na ok. 10 minut. Ciepłe owoce podawać z jogurtem naturalnym.

Wartość odżywcza:
Energia: 343 kcal
Białko: 9,8 g
Tłuszcze: 10,2 g
Węglowodany: 59 g.

Opinie (27) 1 zablokowana

  • To jakiś dramat jakie bzdety tu wypisują. (5)

    "Jednak nie można zapomnieć, że owoce zawierają cukier, naturalny, ale nadal jest to cukier, który powoduje wzrost poziomu glukozy we krwi oraz przyczynia się do wyrzutów insuliny"

    • 20 6

    • (1)

      Tkanki tłuszczowej nie obchodzi skąd ten cukier czy z buraka czy banana, Cukier to cukier.

      • 13 1

      • trochę obchodzi, bo fruktoza w energię przemienia się tylko przez tłuszcz

        a to dominujący cukier w owocach

        • 3 1

    • (2)

      Ale co jest nie tak ?

      • 2 0

      • Co to jest naturalny tudzież nienaturalny cukier? (1)

        Cukrem jest sacharoza, glukoza, fruktoza, skrobia a nawet celuloza (polecana jako błonnik). Ciężko napisać który z nich jest w owocach? Tego uczą w szkole podstawowej, więc można przypomnieć. Najwięcej jest fruktozy, ale wyrzut insuliny powoduje przede wszystkim glukoza, a tej w czystej postaci mało jest w naturalnych produktach. Więc problemem jest przede wszystkim sacharoza (jak sobie truskawki posłodzisz) tudzież łatwostrawna skrobia (w ziemniakach czy ryżu). Ale głównie dla cukrzyków, dla niediabetyków tylko wtedy gdy się przeżrą.

        • 9 0

        • Naturalny czyli w tym kontekście nieprzetworzony. Kazdy normalny tak to zrozumie. Każdy cukier powoduje wyrzut insuliny, jak rowniez wiele substancji które cukrami nie są. Zdanie na temat którego
          dyskutujemy jest w 100 % prawdziwe.

          • 4 2

  • W dżemach sa najzdrowsze

    • 1 9

  • (1)

    Truskawki na szczycie listy wśród owoców poddawanych środkom ochrony roślin - albo swoje albo eko.

    • 7 5

    • poczytaj

      blog dr Damiana Parola- np wpis "co jest nie tak z brudną listą owoców i warzyw"
      polecam

      • 3 1

  • "Czy warto je jesc?" (3)

    Co nastepne? -
    "Powietrze, czy warto oddychac?"

    Ludzie, co za grafomanstwo!

    • 26 1

    • czy warto je, jeeee, jeeeeeeść

      • 1 1

    • marka t.pl zobowiazuje

      • 7 1

    • Bo dla pokolenia i**otów trzeba pisać i**otyczne teksty a gdyby tak zabrakło takich poradników dla nieudaczników i Facebook'a to by nastał koniec świata bo gdzie głupki czerpały by wiedzę

      • 5 0

  • nie warto jeść owoców sezonowych

    najlepiej kupić, trochę popatrzeć i wyrzucić....., taki to jest właśnie poziom poradnictwa. A w trakcie upałów najlepiej chodzić cały czas na słońcu, bez czapki i obowiązkowo nic nie pić !!! Picie nie ma sensu w taka pogodę bo i tak człowiek wszystko wypoci.....

    • 36 1

  • Nie czytam

    przestalam czytać po zdaniu, że należy łączyć owoce ze źródłem białka...

    • 13 1

  • kocham te artykuly sa takie pomocne (1)

    dzieki nim wiem jak spakowac walizke i czy warto jesc banany. szkoda tylko ze nie wiem jeszcze czy lepiej podetrzec sie do tylu czy do przodu, ale moze bedzie jakis artykul to sie dowiem

    • 20 2

    • Zdecydowanie do tyłu! To są podstawy!!

      • 2 1

  • Jem co chce i kiedy chce i w nosie mam trendy i mody .

    jem to co mi smakuje i na co mam smak .

    • 19 1

  • (3)

    Jedzenie zdrowe to jedzenie które nie jest modyfikowane i pryskane chemią, również mięso, które pochodzi od rolników którzy nie stosują antybiotyków i hormonów. Coraz trudniej znaleźć zdrowe jedzenie nawet jeżeli opakowanie zapewnia nas o tym. Pamiętacie komedię w której facet badał "zawartość cukru w cukrze"? Obecnie takie pytanie odnośnie produktów spożywczych wcale nie jest śmieszne.

    • 12 0

    • (2)

      zdrowego jedzenia już niema, bo nawet nasiona są modyfikowane genetycznie, wiec nawet jak sami wyhodujemy to mamy GMO

      • 2 0

      • Co jest złego w GMO (1)

        A nie jest w normalnym krzyżowaniu na pałę

        • 1 2

        • Mój dziadek tez robił domowe gmo i szczepił jabłoń na sliwie.

          • 1 1

  • (1)

    Bzdury, bzdury!
    Nie nietolerancja fruktozy, ale fruktanów! Cukry to nie tylko fruktoza. Fruktany są także w mąkach glutenowych i to one często są powodem problemów trawiennych, a nie oklepany gluten.
    Banany też nie są polecane, szczególnie dojrzałe; ewentualnie zielone.
    Winogrona? Ogromna ilość cukru i mega wzdęcia.

    Wszystkim mających problemy ze wzdęciami polecam świetny blog o fodmap.

    • 3 1

    • dzięki, nie słyszałam o tym, zapoznam się :)

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje