Wiadomości

Okiem dietetyka: jak jeść zdrowo na mieście?

Jeśli twoja dieta na co dzień jest zdrowa i różnorodna, nie musisz stresować się w restauracji wyborem czy zamianą składników, a możesz skupić się na tym, by odkrywać nowe smaki.
Jeśli twoja dieta na co dzień jest zdrowa i różnorodna, nie musisz stresować się w restauracji wyborem czy zamianą składników, a możesz skupić się na tym, by odkrywać nowe smaki. fot. Edyta Steć / Trojmiasto.pl

Wybór tego, co zjeść na mieście, szczególnie u osób, które dbają o linię, często spędza sen z powiek. Niepotrzebnie! Jedząc poza domem, można się odchudzać i dokonywać zdrowych wyborów. Często osoby odchudzające się unikają wyjść na miasto razem ze znajomymi w obawie przed zaprzepaszczeniem swoich dotychczasowych dietetycznych starań. Na pewno nie warto rezygnować z takich przyjemności, dlatego w tym artykule pokażę, co najlepiej wybierać, gdy decydujemy się zjeść na mieście.



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi


W ostatnim tekście z cyklu "Okiem Dietetyka" pisałam o tym, jak wykorzystać świeże zioła w kuchni. Dzisiaj z własnej kuchni przenosimy się na miasto, gdzie czekają na nas nieograniczone wręcz możliwości dopieszczenia naszych kubków smakowych.

Wybór dań na mieście



Podczas wyboru dania w restauracji warto kierować się tymi prostymi zasadami:

W restauracji zwracam uwagę na...

kaloryczność posiłku 18%
kaloryczność napoju 4%
zawartość cukru w napojach 10%
nie zwracam na to uwagi, w restauracji sobie folguję 68%
zakończona Łącznie głosów: 354

  • Wybieraj posiłki z dużą ilością warzyw. Zawsze możesz do dania domówić dodatkowo sałatkę lub porcję świeżych albo gotowanych warzyw. Wybieraj także potrawy zawierające strączki, np. zupę z soczewicy albo krem z groszku. Dzięki nim dostarczysz dużo błonnika i nasycisz się na dłuższy czas.
  • Jeżeli masz możliwość, wybierz źródło węglowodanów złożonych z dużą ilością błonnika, czyli np. grube kasze, pełnoziarnisty makaron, brązowy ryż.
  • Nie jedz węglowodanów solo, np. chleba, frytek czy owoców. Staraj się jeść posiłki składające się ze wszystkich makroskładników: białka, tłuszczu i węglowodanów. One nasycą cię na dłużej. Owoce i chleb jak najbardziej możesz zjeść w pobliżu dania głównego. Przykładem dobrej przekąski na szybko może być jogurt naturalny z garścią owoców i łyżką orzechów albo serek wiejski z rzodkiewką, nasionami lub pestkami i pieczywem.
  • Unikaj potraw smażonych na głębokim oleju. Wybieraj raczej potrawy gotowane oraz grillowane. Świetnym wyborem są grillowane owoce morza, ryby czy mięsa.
  • Jeśli uwielbiasz dania makaronowe, zdecyduj się lepiej na opcje z sosami przygotowanymi na bazie pomidorów, z dodatkiem chudego mięsa, tuńczyka czy warzyw. Sosy typu na bazie śmietany i z dodatkiem serów czy boczku mogą stanowić ogromną bombę kaloryczną. Jeśli jest wybór, warto zdecydować się na makaron strączkowy.
  • Zupy, curry, makarony warzywne, sałatki to zawsze będzie dobry wybór w restauracji, ponieważ zawierają bogactwo różnorodnych witamin i składników mineralnych. W sałatkach czasem należy uważać na sos - niepozorna miska pełna warzyw może być polana bardzo kalorycznym sosem, np. na bazie majonezu. Zawsze możesz poprosić o jakiś lekki winegret na bazie oliwy i ziół lub sos na bazie jogurtu, będzie to zdrowsza alternatywa. Jeśli kupujesz sałatkę w sklepie, przeczytaj skład dressingu na opakowaniu.

5
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
w rankingu Dietetycy, leczenie otyłości
JJL Poradnia Dietetyczna
Gdańsk, Oliwkowa 4
9.1/10
+ Oceń

Alkohol, poza działaniem wzmagającym apetyt, dostarcza sporej ilości kalorii.
Alkohol, poza działaniem wzmagającym apetyt, dostarcza sporej ilości kalorii. fot. Edyta Steć / Trojmiasto.pl

Wybór napojów na mieście



To, co zawsze zamówisz w restauracji do posiłku, to z pewnością woda. Jeśli wolisz wodę smakową, możesz poprosić o kostki lodu, świeżą miętę czy kilka owoców. Zimą świetną opcją są także herbaty rozgrzewające. W przypadku dodatku do posiłku lepiej postawić na klasyczną kawę lub latem mrożoną kawę z lodem i mlekiem lub napojem roślinnym. Najlepiej wybieraj kawę bez dodatkowej porcji bitej śmietany czy lodów, chyba że potraktujesz ją jako deser.

Wśród napojów uważaj na alkohol, bo poza działaniem wzmagającym apetyt dostarcza on sporej ilości kalorii. Posiłek spokojnie możesz zastąpić daniem z restauracji, ale alkohol nie wlicza się zazwyczaj w plan żywieniowy. Jedno jasne piwo 500 ml na mieście może mieć około 200 kcal, a piwo ciemne zazwyczaj ma kaloryczność w granicach około 350 kcal. Najlepszym wyborem w kwestii alkoholu na mieście wydaje się być lampka czerwonego wytrawnego wina wypita do posiłku. Jeśli taki dodatek sprawi Ci przyjemność, trzymaj się zasady 80/20 (80 proc. posiłków to zdrowa i niskokaloryczna żywność, a 20 proc. to cokolwiek zechcesz) i z pewnością dasz radę wpisać go w rekreacyjną część swojego jadłospisu.

Sprawdź co i gdzie zjeść w Gdańsku, Gdyni i Sopocie



Podsumowanie



Pamiętaj, jeśli twoja dieta na co dzień jest zdrowa i różnorodna, nie musisz stresować się w restauracji wyborem czy zamianą składników, a możesz skupić się na tym, by odkrywać nowe smaki i korzystać z pysznych inspiracji, które później możesz w domu odtworzyć w zdrowszej wersji. Jedzenie na mieście nie tylko inspiruje, ale też pomaga się odstresować, jest okazją do spotkań ze znajomymi i polepsza samopoczucie. Jestem przekonana, że z wiedzą zawartą w tym artykule wiesz już, jak dokonywać lepszych wyborów żywieniowych podczas spędzania czasu na mieście.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (52)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Badania, konsultacje