Wiadomości

stat

Nowe pracownie sensoryczne dla dzieci w sopockim Zespole Szkół Specjalnych

Piłki, klocki, świetlno-dźwiękowe tablice czy trampoliny - z nowych urządzeń do terapii integracji sensorycznej korzystają uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych Nr 5 im. Marii Grzegorzewskiej w Sopocie. Właśnie taka terapia podnosi szanse tych dzieci na lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie. Sprzęt wart 140 tys. zł został kupiony z systemem długofalowego monitorowania postępów w rehabilitacji.



Czy często zdarza ci się przekazywać pieniądze na zbiórki charytatywne?

tak, regularnie wspieram potrzebujących 37%
nie, wspieram tylko te, które bardzo mnie zainteresują 57%
nigdy tego nie robię 6%
zakończona Łącznie głosów: 30
Integracja sensoryczna (SI) to zdolność dziecka do odczuwania i reagowania na informacje dostarczane z otoczenia i własnego ciała. Zdrowe dziecko sprawnie się porusza, odbiera bodźce z zewnątrz i zachowuje się stosownie do sytuacji.

W wyniku zaburzeń SI dochodzi do nadmiernej reakcji na bodźce sensoryczne lub obniżonej reaktywności na bodźce. W zależności od rodzaju zaburzenia dzieci mają szereg problemów utrudniających im normalne życie, między innymi: problemy z koncentracją uwagi, niezgrabność ruchową, słabe napięcie mięśniowe, zbyt dużą ruchliwość, brak umiejętności planowania kolejnych czynności, problemy z nauką nowych umiejętności jak np. jazda na rowerze, problemy z nauką czytania, pisania i rysowania, nadwrażliwość na dotyk, hałas i światło, nadmierne poszukiwanie wrażeń i skłonność do ryzykownych zabaw.

Dzieci te często uważane są za niegrzeczne i nieumiejące się zachować. Poszukują dodatkowych stymulacji albo unikają bodźców, co znacznie utrudnia im funkcjonowanie w społeczeństwie.

Terapia pomaga im lepiej odnaleźć się w społeczeństwie



Terapia zaburzeń integracji sensorycznej polega na takim stymulowaniu układu nerwowego, aby dać mu możliwość właściwej pracy, czyli prawidłowego odbierania, przetwarzania i odpowiadania na bodźce płynące ze środowiska i ciała.

Do terapii wykorzystuje się różnego rodzaju piłki, wałki, materace, platformy, klocki, drabinki, huśtawki, trampolinki, tablice świetlno-dźwiękowe, kolorowe lub wibrujące elementy.

W przypadku dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (np. porażenie mózgowe) jest to najczęściej jedyna forma terapii pozwalająca na lepsze funkcjonowanie zmysłów. Dzięki terapii sensorycznej w sposób naturalny dochodzi do poprawy umiejętności lokomocyjnych - bieganie, skakanie, przeskakiwanie czy przewracanie się (w przód, tył) - następuje wzmocnienie mięśni, rozwija się poczucie równowagi, szybciej poprawia się technika chodzenia.

Nowy sprzęt do siłowni i sali gimnastycznej



W ramach projektu na nowo została zaprojektowania sala doświadczania świata - miejsce, w którym uczniowie szkoły stymulują rozwój zmysłów i doświadczają niecodziennych doznań sensorycznych. Doposażone zostały także szkolne obiekty sportowe, takie jak siłownia i sala gimnastyczna, aby wszechstronnie i w rożnym otoczeniu wpływać na rozwój integracji.

Szkoła otrzymała także nowoczesny sprzęt do diagnozy i analizy chodu, który będzie dostarczał informacji o postępach w rehabilitacji ruchowej uczniów szkoły.

Sprzęt za 140 tys. zł w prezencie od Rotary Club Sopot



Środku na zakup sprzętu zebrali członkowie Rotary Club Sopot, którzy od lat wspierają sopocki Zespół Szkół Specjalnych.

- Ponad trzy lata trwał proces opracowania tego projektu. Nad tym, co fajnego można kupić za taką kwotę, zastanawialiśmy się wspólnie z Rotary Club Sopot. Pomyśleliśmy, że warto postawić na terapię integracji sensorycznej, która jest niezwykle istotna i potrzebna szczególnie w przypadku takiej szkoły, jak nasza - mówiła podczas ceremonii przekazania sprzętu Iwona Goślicka, dyrektor ZSS nr 5.
Nie jest wykluczone, że zakupiony sprzęt w przyszłości posłuży terapii nie tylko podopiecznych placówki, ale i innych mieszkańców Sopotu, potrzebujących tego rodzaju pomocy.

- Dzięki finansowej pomocy ze strony Rotary Club Sopot mamy obecnie kilka sal, w których odbywa się realizacja tego projektu. Mamy też nadzieję, że w przyszłości, jak przeanalizujemy pracę z naszymi podopiecznymi, będziemy w stanie otworzyć się też na działania miejskie. Aby sprzęty i nasze doświadczenie mogły posłużyć potrzebującym mieszkańcom Sopotu - podkreśla dyrektor Goślicka.

Opinie (4)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje