Wiadomości

Nowa aplikacja Centrum Chorób Piersi UCK. Pierwsza taka w Polsce

Monika Puchowska, koordynator aplikacji CChP
Monika Puchowska, koordynator aplikacji CChP fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Centrum Chorób Piersi Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego uruchomiło bezpłatną aplikację na urządzenia mobilne, stanowiącą kompleksowy przewodnik oraz kompendium wiedzy dla pacjentów, u których zdiagnozowano raka piersi. Aplikacja pomaga m.in. uporać się z topografią szpitala, a dzięki specjalnej ankiecie każdy z pacjentów może przesyłać do Centrum informacje na temat swojego samopoczucia, co w razie konieczności umożliwi szybkie udzielenie pomocy.



Czy często korzystasz z pomocy aplikacji na urządzenia mobilne?

tak, ściągam każdą aplikację, jaka mi się "nawinie" 3%
raczej tak, choć staram instalować aplikacje rozsądnie, żeby nie zapychać pamięci telefonu/tabletu 53%
nie - korzystam tylko z jednej/kilku najbardziej mi przydatnych 35%
nie korzystam z urządzeń mobilnych 9%
zakończona Łącznie głosów: 138
Pomysłodawczynią stworzenia aplikacji jest dr hab. n. med. Elżbieta Senkus-Konefka, spec. onkologii klinicznej i radioterapii onkologicznej. Głównym zadaniem darmowej aplikacji miało być bieżące monitorowanie pacjentów z rakiem piersi, a także zapewnienie im dostępu do bieżących informacji na temat tej choroby.

Aplikacja ma wygodną i przejrzystą szatę graficzną.
Aplikacja ma wygodną i przejrzystą szatę graficzną. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Pakiet niezbędnych informacji w twoim telefonie



W aplikacji mobilnej pacjent znajdzie informacje na temat raka piersi (m.in. jak się badać i jak poprawić wyniki leczenia), działalności Centrum Chorób Piersi UCK oraz organizacji pacjenckich, a także wszelkie ciekawostki, jakie mogłyby zainteresować chorego. Będzie też można tu znaleźć aktualne informacje dotyczące praktycznej strony leczenia w Centrum Chorób Piersi UCK, jak zmiana godzin przyjęć lekarza, czy dane teleadresowe.

- Doceniamy rolę nowoczesnej informacji. Chcemy dotrzeć do jak najszerszego grona w sposób maksymalnie przyjazny i łatwy w użyciu. Jednak to, co najistotniejsze i najbardziej innowacyjne w tej aplikacji, to moduł zgłaszania zdarzeń niepożądanych, czyli np. pogarszającego się samopoczucia - mówi dr hab. n. med. Elżbieta Senkus-Konefka, koordynator Centrum Chorób Piersi UCK. - To narzędzie daje nam możliwość szybszej, aktywnej reakcji. Tego rodzaju działania, nowatorskie w Polsce, mają udowodniony wpływ na poprawę warunków leczenia.

Ankieta, która sprowadzi pomoc



Pacjentki, które zainstalują aplikację na swoim telefonie, będą codziennie wypełniały ankietę składającą się z kilkunastu pytań. Jednym z zadań będzie określenie swoich dolegliwości w skali od 1 do 4. W przypadku zaznaczenia 3. stopnia, do pielęgniarki zajmującej się chorymi na raka piersi zostanie wysłany automatyczny, alarmowy email. Po otrzymaniu takiej wiadomości, pielęgniarka niezwłocznie skontaktuje chorą osobę z lekarzem, który doradzi sposób postępowania czy pokieruje do szpitala.

- Każdy z pacjentów Centrum Chorób Piersi UCK ma przypisany indywidualny, kilkucyfrowy numer. Aby móc wysłać ankietę, będzie należało ten numer podać. Pozwoli nam to uniknąć fałszywych zgłoszeń i w razie konieczności rozpoznać, który z pacjentów zwrócił się do nas po pomoc - wyjaśnia Monika Puchowska, koordynator aplikacji CChP.
W prezentacji aplikacji, która miała miejsce 11 czerwca w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym, udział wzięli: Jakub Kraszewski - dyrektor naczelny UCK, dr n. med.  Jarosław Skokowski - z-ca ordynatora Kliniki Chirurgii Onkologicznej UCK,
Monika Puchowska - koordynator aplikacji CChP, przedstawiciele fundacji zajmujących się pomocą osobom chorym onkologicznie, pracownicy Centrum Chorób Piersi i dziennikarze.
W prezentacji aplikacji, która miała miejsce 11 czerwca w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym, udział wzięli: Jakub Kraszewski - dyrektor naczelny UCK, dr n. med. Jarosław Skokowski - z-ca ordynatora Kliniki Chirurgii Onkologicznej UCK, Monika Puchowska - koordynator aplikacji CChP, przedstawiciele fundacji zajmujących się pomocą osobom chorym onkologicznie, pracownicy Centrum Chorób Piersi i dziennikarze. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Kompleksowa opieka, również psychologiczna



Aplikacja mobilna wpisuje się w ideę kompleksowej opieki, którą Centrum Chorób Piersi oferuje swoim pacjentom. Na pierwszej wizycie chora osoba jest badana przez onkologa i chirurga onkologicznego. W zależności od potrzeby, kierowana jest na mammografię, usg piersi, biopsję, rezonans magnetyczny, USG i biopsję węzłów chłonnych. W trakcie konsylium lekarze podejmują decyzję, czy konieczna jest chemio lub/i radioterapia czy od razu zabieg chirurgiczny. Istnieje również możliwość udziału w licznych badaniach klinicznych, prowadzonych w ramach współpracy międzynarodowej, z wykorzystaniem najnowocześniejszych leków.

Walka z rakiem piersi nie jest łatwa, także pod względem psychicznym, dlatego też na pacjentki Centrum Chorób Piersi UCK czeka wykwalifikowany psychoonkolog. Tematyce tej poświęcony został jeden z działów aplikacji.

- Pod odpowiednim "kafelkiem" znajdziemy m.in. informacje na temat tego, jak poradzić sobie z trudną diagnozą, jak poinformować bliskich, w jaki sposób rozmawiać z nimi o chorobie i jak oni powinni traktować chorą osobę - informuje Monika Puchowska. - W aplikacji zamieszczone są również przekierowania do artykułów na temat raka o szerokim zakresie tematycznym. Ten dział będziemy aktualizowali na bieżąco, więc pacjenci będą mieli cały czas dostęp do najświeższych informacji.
Aplikacja jest darmowa i już teraz można ją pobrać ze sklepu Google Play. Za dwa tygodnie będzie też dostępna w App Store. W najbliższym czasie podobne aplikacje mają u siebie wdrożyć akredytowane Centra Chorób Piersi z innych polskich ośrodków. Aplikacja została sfinansowana przez firmę Pfizer (sponsor główny) oraz firmy Egis i Pierre Fabre.

Opinie (17)

  • co w razie konieczności umożliwi szybkie udzielenie pomocy (3)

    co w praktyce oznacza szybka pomoc?
    a) tak jak na sorze - 8-12 godzin
    b) tak jak u lekarza rodzinnego - 3-7 dni
    c) tak jak u specjalisty - od 6 do 12 mc

    • 16 4

    • Badanie manualne

      • 1 0

    • jeśli chodzi o sor to czekasz 12h jak masz kaszelek a sor wyraźnie oznacza szpitalny oddział ratunkowy. czyli w przypadku zagrożenia życia się tam chodzi a nie, że idź na sor, zrobią badania wszystkie i git.

      • 5 1

    • No widzisz. A ja z ostrym brzuchem czekałem zaledwie 20 minut. Co prawda późnej musiałem zaczekać na zabieg (chirurdzy mieli już kogoś na stole), ale czekałem już mając podane kroplowki i leki p. bólowe. Po 3h zoperowano i mnie.
      A z temperatura, kaszlem, skrecona kostka itp tyle się czeka.
      Bo to SOR a nie przychodnia świąteczna.

      • 1 1

  • Ja tam żyję tu i teraz.Jak Bóg wezwie odejdę.Ale wiem że zusowi to przeszkadza. I koncernom farmacetycznym też...

    • 2 7

  • XXI wiek

    "aplikacje" lekiem na wszystko. Wiedziałem, że można aplikacjami poprawić transport publiczny, zwalczyć otyłość czy problemy finansowe, ale że można też nimi leczyć raka? To jest nowość. Dostaliście już milionowy grant na ten genialny wynalazek?

    • 13 5

  • Nowotwór i... (1)

    korzystając z tej aplikacji dowal się falami elektromagnetycznymi wysokich czestotliwości, żeby Twoje szanse na wyleczenie się zmniejszyły.

    • 6 5

    • Trzymaj tablet razem z płyto winylowo, to odflirtuje promienie

      • 1 0

  • Cud w leczeniu raka piersi!!!!!! (1)

    Cudowny artykuł,aplikacja za grubą kasę a jak to się ma do rzeczywistości?Poprostu nie wierzę że cokolwiek się zmieni.Przeszłam niezłe szkolenie ,egzamin z wytrwałości by uzyskać wynik biopsji gruboigłowej( po ponad miesiącu,zabieg mastektomii po 2miesiącach).Koordynatora było brak,zagubiono kartę DILO ,a o terminy w rejestracji batalie,tłumy pacjentów w poczekalni.Oczekiwanie na umówioną wizytę po ok 5godz.od wyznaczonej godziny.Opieka hm trudno to tak nazwać.Ponieważ przyjmuję plastry transdermalne przeciwbólowe ubliżono mi nazywając narkomanką( na wizycie w poradni specjalistycznej UCK).Tak oto wygląda real.Jestem mocno wyrośniętą dziewczynką i w bajki już nie wierzę.

    • 27 0

    • mam nadzieję, że przynajmniej

      już jest ok i mimo trudów tę wojnę całkowicie wygrałaś. zdrowia!

      • 5 0

  • Promocja

    To tylko w UCK może być. Aplikacja wyleczy raka.

    • 10 0

  • Czyli aplikacja ma pomoc wyleczyć raka !! A to nowosc .Ten wasz caly artyklul to bajka pieknie pisana ale w praktyce pewnie żadnej fukncji nie spełni. Czyli ta aplikacja tylko raka piersi leczy?? Już inny raka to trzeba osobiście udac się do lekarza .Ciekawe ile za ten artykuł dostali kasy ??
    To teraz nowe hasło powinno być Aplikacja leczy raka piersi i tylko piersi .

    • 5 0

  • Kolejna bezużyteczna aplikacja

    Piękny, zbędny artykuł.. Aplikacja nic nie wnosi poza promocją Poradni! A może okazać się nawet groźna, bo zamiast szukać pomocy u specjalisty/ dzwonić na pogotowie ludzie będą klikać w aplikacji, czekać na odzew godzinami...

    • 7 0

  • A kolejki do lekarzy dalej długie...

    Jestem Waszą pacjentką, na wizytę kontrolną czekać 3 m-ce to skandal....

    • 10 0

  • aplikacja do promocji autorów

    Może i w jakimś stopniu aplikacja porządkuje wiadomości dot diagnozy albo pielęgnacji chorego ale...to są ogólniki, które rozumieją medycy. Szary tłum pacjentów jak był tak i będzie zagubiony, bo aplikacja nie jest ani intuicyjna ani przejrzysta. Nic z niej nie wynika, więc obawy, że ludzie będą leczyć się przez aplikację uważam za bezzasadne. Więcej dr Google i tak wie.

    • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje

Najczęściej czytane