Wiadomości

stat

Nie będzie odsyłania pacjentów z nocnych przychodni? Ostrzeżenie przed łamaniem prawa

interwencja trojmiasto.pl
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna ma służyć pacjentom w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia, zarówno w warunkach ambulatoryjnych, jak i domowych.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna ma służyć pacjentom w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia, zarówno w warunkach ambulatoryjnych, jak i domowych. fot. trojmiasto.pl/galeria

Odsyłanie pacjentów, w tym dzieci, do innych poradni to jeden z głównych zarzutów stawianych placówkom Nocnej Opieki Chorych. Sytuacja może się jednak zmienić. Interweniować zamierza Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych, która przypomina, że żaden pacjent nie może zostać odesłany bez konsultacji z lekarzem. Zmiany, które miały usprawnić opiekę medyczną, krytykują zarówno pacjenci, jak i pracownicy służby zdrowia.



Czy zdarzyło ci się, że zostałeś odesłany już na progu placówki NOCH np. ze względu na długą kolejkę?

tak, ale lekarz podjął taką decyzję, bo mój stan nie był na tyle poważny, żebym nie mógł(mogła) skorzystać z innej placówki 8%
tak, takie sytuacje zdarzają się bardzo często 44%
nie korzystam z pomocy NOCH, tylko od razu idę na SOR 23%
nie, korzystam z prywatnej opieki zdrowotnej, bo jeśli potrzebuje pomocy, oczekuję, że dostanę ją w danym momencie 25%
zakończona Łącznie głosów: 314
- Pielęgniarka, pielęgniarz, położna, położny nie mają uprawnień do podejmowania decyzji, dotyczących odmowy przyjęcia pacjenta zgłaszającego się do Nocnej Opieki Chorych. Takie uprawnienia posiadają wyłącznie lekarze. W związku z powyższym informujemy, że podejmowanie wszelkich działań związanych z odmową przyjęcia pacjentów stanowi przekroczenie uprawnień zawodowych pielęgniarek, pielęgniarzy i położnych, a także naraża zdrowie i życie pacjenta - poinformowała Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Gdańsku.
Jak podkreśla OIPiP, zgodnie z obowiązującym prawem wyłącznie lekarz po zbadaniu pacjenta może podjąć decyzję o ewentualnym odesłaniu go do innej placówki medycznej lub o odmowie przyjęcia.

Jednocześnie izba ostrzega, że "każde przekroczenie uprawnień, między innymi polegające na wykonywaniu czynności, do których uprawniony jest wyłącznie lekarz, będzie skutkowało konsekwencjami prawnymi, w tym odpowiedzialnością zawodową ze wszelkimi konsekwencjami z tym związanymi".

Oświadczenie Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Gdańsku wydała po naszym artykule, w którym nowy system krytykują pracownicy służby zdrowia.

Pacjenci odsyłani już na progu szpitala



O problemach w funkcjonowaniu Nocnej Opieki Chorych pisaliśmy już wcześniej. Długi czas oczekiwania na wizytę, odsyłanie dzieci do innych poradni, brak lekarzy na dyżurach to najpoważniejsze zarzuty stawiane placówkom.

Największe kontrowersje budziły standardy opieki pediatrycznej. Według rodziców liczba punktów, w których taki specjalista przyjmuje, jest zbyt mała. Czytelnicy zgłaszali również, że jeśli przychodzą do poradni z małym dzieckiem, to jeszcze przed dokonaniem rejestracji odsyłani są (przez pielęgniarkę bądź rejestratora) tam, gdzie dyżuruje pediatra.

- W razie choroby dziecka najkorzystniejszym jest diagnozowanie i leczenie przez lekarza pediatrę, a nie lekarza ogólnego. Lekarze, którzy pediatrami nie są, nie podejmują się udzielania porad dla dzieci - potwierdził nam przed miesiącem Mikołaj Ruciński, dyrektor lecznictwa i spraw medycznych Nadmorskiego Centrum Medycznego, zarządzającego punktem NOCh przy ul. Świętokrzyskiej 4 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.
Jednak właśnie odsyłanie pacjentów, w tym tych najmłodszych, do innego punktu NOCh jest nie tylko nieetyczne, ale i niezgodne z obowiązującym prawem. Również Narodowy Fundusz Zdrowia potwierdził, że lekarz pełniący dyżur w NOCh nie ma prawa odmówić udzielenia pomocy ze względu na wiek pacjenta.

- NOCh jest częścią pomocy doraźnej i każdy lekarz z prawem wykonywania zawodu powinien udzielić porady lekarskiej pacjentowi bez względu na jego wiek - potwierdził Mariusz Szymański, rzecznik pomorskiego NFZ.
Zobacz też: Czy pacjenci są zadowoleni z nocnej i świątecznej opieki medycznej?

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna ma służyć pacjentom w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia, zarówno w warunkach ambulatoryjnych, jak i domowych.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna ma służyć pacjentom w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia, zarówno w warunkach ambulatoryjnych, jak i domowych. fot. Edyta Steć/Trojmiasto.pl

Nowy system opieki w nocy i w dni świąteczne



Miejsca, w których opieka medyczna świadczona jest w nocy i w dni świąteczne zmieniły się 1 października 2017. Nowe punkty, często zlokalizowane przy oddziałach ratunkowych, miały odciążyć SOR-y i usprawnić udzielanie pomocy chorym. Tymczasem jednak brak lekarzy na dyżurach powoduje, że chorzy ostatecznie i tak często udają się po pomoc do Oddziałów Ratunkowych.

Zobacz listę wszystkich placówek świadczących w Trójmieście Nocną Obsługę Chorych

Skargi na funkcjonowanie przychodni zgłaszać można do Wydziału Spraw Świadczeniobiorców pomorskiego NFZ telefonicznie ( tel. 58 3218626 lub 58 3218635) bądź mailowo (śląc wiadomości na adres biurowss@nfz-gdansk.pl).

Opinie (101) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje