Wiadomości

Na odporność i rozgrzanie. Jakie herbaty na jesień?

Najnowszy artukuł na ten temat

Pamiętajmy o sprzątaniu liści sprzed posesji

Oprócz walorów smakowych herbaty mają właściwości rozgrzewające i chronią nasz organizm przed przeziębieniami.
Oprócz walorów smakowych herbaty mają właściwości rozgrzewające i chronią nasz organizm przed przeziębieniami. fot.123rf.com/dash

Pomagają przetrwać długie, jesienne i zimowe wieczory, pobudzają krążenie, mają właściwości rozgrzewające, ale odpowiednio skomponowane mogą także chronić przed przeziębieniem lub infekcjami. Jesienne herbaty, bo o nich mowa, to sprawdzone kombinacje naparu i odpowiednich dodatków. Jak je przygotować?



Czy jesteś zwolennikiem różnych herbat lub naparów?

tak, uwielbiam je przez cały rok 66%
tak, ale tylko w sezonie jesienno-zimowym 22%
mam swoją ulubioną herbatę 6%
nie, raczej nie 3%
nie lubię herbat 3%
zakończona Łącznie głosów: 317
- Dla wielu osób jesień to najmniej lubiana pora roku. Dni są coraz krótsze, wieczory zaś długie i chłodne. Wraz z końcem sezonu na świeże warzywa i owoce zaczyna brakować motywacji do zmiany nawyków żywieniowych i dbania o prawidłową dietę. Dla poprawy humoru i zdrowia warto w tym okresie komponować jesienne herbaty i napary. Taki kubek ciepłego napoju nie tylko rozgrzeje, ale także poprawi samopoczucie - mówi dr n. med. Magdalena Maciejewska-Cebulak, dietetyk, wykładowca i ekspert Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Jesień i zima to doskonały czas na eksperymenty z komponowaniem herbat i naparów. Możemy je przygotowywać nie tylko na bazie klasycznej, czarnej herbaty, ale także zielonej, białej czy rooibos, a także naparów z ziół. Kluczowe okażą się także dodatki, które nie tylko zdecydują o walorach smakowych, ale i rozgrzewających. W sezonie jesienno-zimowym dobra herbata rozgrzewająca to podstawa. Pomaga znieść chłodne dni i wieczory oraz ochronić się przed przeziębieniem. Warto eksperymentować i samodzielnie skomponować napój na bazie ulubionych herbat.

- Aby wzmocnić odporność jesienią, dobrze jest sięgać po ciepłe herbaty z dodatkiem składników, zawierających witaminę C. Świetnym pomysłem może być napój herbaciany z dodatkiem startego, świeżego imbiru i naturalnie wyciśniętego soku z pomarańczy. Jednak należy pamiętać, że w diecie, która pozytywnie wpłynie na budowanie naszej odporności, nie tylko jest ważna witamina C, ale ogólnie dobrze zbilansowany jadłospis pod względem witamin i składników mineralnych, suplementacja witaminy D, tranu i sięganie po potrawy zawierające czosnek i cebulę - wyjaśnia Magdalena Oleś, dietetyk z Poradni Dietetycznej Slimfood.

Kawiarnie i herbaciarnie w Trójmieście


Jak komponować jesienne herbaty i napary?



Zaczynamy od wyboru rodzaju herbaty. Zamiast takiej w torebce lepiej sięgać po mieszanki z liśćmi, najlepiej zielone, białe lub rooibos. Jeśli jesteśmy zwolennikami naparów, możemy rozważyć wybór pokrzywy, mięty czy rumianku.

- Warto także pomyśleć o dodatkach. Najczęściej dodawana jest cytryna, ale menu można urozmaicić, dodając plastry innych cytrusów, np. grejpfruta, limonki lub pomarańczy. Świetnym uzupełnieniem smaku herbaty będą też kawałki jabłek, gruszek albo domowe konfitury z malin lub czerwonej porzeczki - dodaje dr n. med. Magdalena Maciejewska-Cebulak.
Warto tak komponować składniki herbaty, by wzmacniały naszą odporność.

- Jeżówka purpurowa stymuluje proces fagocytozy, dzięki czemu zwiększa się odporność organizmu, ponieważ bakterie i wirusy są niszczone przez komórki systemu immunologicznego. Mimo to warto zachować umiar w przyjmowaniu jeżówki. Imbir jest chyba jednym z najbardziej popularnych produktów dodawanych do herbaty, zawiera aż ponad 10 składników o działaniu antywirusowym, zawiera mieszaninę związków czynnych, m.in.: gingerol czy olejki eteryczne. Dzięki nim mózg pracuje wydajniej, a wątroba sprawniej odtruwa organizm. Jest to najlepsza metoda domowa leczenia przeziębień, infekcji, a nawet migreny - zauważa dietetyk Monika Bożek.
Nie powinniśmy także zapominać o przyprawach. Jesienią najlepiej sprawdzą się nie tylko wspomniany imbir, ale też goździki, kardamon, cynamon i laska wanilii, które oprócz podkreślenia smaku, mają właściwości rozgrzewające i zdrowotne. Przykładowo imbir działa przeciwzapalnie, zawiera witaminy C, A, B2, P oraz PP.

- Na koniec przygotowania herbaty można ją dosłodzić miodem. Warto jednak pamiętać, że temperatura powyżej 40 stopni C pozbawia go cennych właściwości - przestrzega dr n. med. Magdalena Maciejewska-Cebulak.

Dietetycy w Trójmieście


Duże znaczenie ma dobór dodatków. Herbaty z cytryną będą poprawiały odporność poprzez zawartą w niej witaminę C, a te z imbirem będą miały działanie przeciwzapalne.
Duże znaczenie ma dobór dodatków. Herbaty z cytryną będą poprawiały odporność poprzez zawartą w niej witaminę C, a te z imbirem będą miały działanie przeciwzapalne. fot.123rf.com/Alexander Raths

Przepisy



Herbata jesienno-zimowa według dr n. med. Magdaleny Maciejewskiej-Cebulak
- herbata rooibos,
- 2 plastry pomarańczy,
- laska cynamonu,
- 2 goździki,
- świeżo starty korzeń imbiru,
- łyżka miodu.

Zaparzyć herbatę, dodać pozostałe składniki, zamieszać i gotowe!

Herbata z malinami, miodem, pomarańczą i cynamonem

- pół łyżeczki czarnej herbaty,
- plaster pomarańczy,
- domowy sok z malin (wedle uznania),
- miód (wedle uznania),
- odrobina cynamonu.

Zaparzyć herbatę, odczekać chwilę, by nie była zbyt gorąca, dodać pozostałe składniki i zamieszać.

Opinie (28)

  • herbatka z prądem (4)

    składniki :
    herbata czarna
    100ml spirutysu lub wódki
    sok z malin
    sok z połowy cytryny

    • 17 5

    • (1)

      100 ml spirytusu lub wódki robi kolosalną różnicę w jakości i głębokości fazy :)
      100 ml spirytusu to prawie 240 ml wódki ':D

      • 6 0

      • Spiryt 98%, wóda 40%. No to albo, albo.

        • 2 1

    • tak jest, wzmocniona herbata to dobry sposób na jesienne dni

      • 0 1

    • Taki kubek ciepłego napoju nie tylko rozgrzeje, ale także poprawi samopoczucie - mówi dr n. med.....

      • 7 1

  • Ja piję herbatę z rumem. (1)

    Pół herbaty, pół rumu - rozgrzewa świetnie.

    • 12 4

    • Alkohol nie rozgrzewa.

      • 4 5

  • Moje ulubione napoje rozgrzewające

    1. Czarna herbata + imbir (zwykle kroję na cienkie plasterki obieraczką a nie ucieram), kurkuma (jak imbir), cynamon, mleko, masło.
    2. Spirytus (ew. wódka) + wino musujące. Pół na pół.
    3. Dobre whiskey lub ciemny rum. Bez dodatków.
    Każdy rozgrzewa w swój specyficzny sposób

    • 5 6

  • rozmowa o herbatach, a jak dotad 3/3 wypowiedzi dot, alkoholu xD (2)

    naród pijaków

    • 15 7

    • bo jeszcze niedawno usprawiedliwiano chlanie dbaniem o odporność. Obecnie wykazano, że alkohol może jedynie osłabić układ odpornościowy, ale naród dzielnie wypiera te doniesienia szukając wymówki do strzelenia sobie paru głębszych

      • 10 1

    • Bo to kraj komunistycznych alkoholików, czego Ty oczekujesz?

      • 4 2

  • miód traci swoje właściwości już w temperaturze 30 stopni ,ale co roku widze ze ktos sobie te dane przesuwa jak mu wygodnie (2)

    Herbata o tej temperaturze jest odczuwalna praktycznie za zimna wiec nie warto marnować miodu do herbaty tylko nim smarowac pieczywo.albo dodawac do wody i zostawic na noc do picia na rano.

    • 20 2

    • Jak to...

      ... pić, lub jeść na pieczywie? Przecież zdrowy organizm ludzki ma 36,6 st C, więc miód po zjedzeniu traci swoje właściwości... skoro traci je już przy 30 stopniach

      • 4 0

    • Bzdury pleciesz, miód traci swoje właściwości powyżej 50°, powyżej tej temperatury ma jedynie walory smakowe.

      • 1 0

  • czy nadaje się jako suplement imbir suszony z paczki z przyprawami? (2)

    czy musi być świeży?

    • 1 2

    • dawki

      z tymi ziołami to nigdy nie wiadomo. są substancje, które na małej dawce mają finalnie odwrotny efekt dla organizmu niż ta sama substancja w dużej dawce (poczytajcie sobie choćby o ldn albo o mikrodawkowaniu). z ziołami nie wiadomo jaką dawkę się przyjmuje i w jaki sposób będzie ona działać. dużo suplementów, jak się trafi taki, który akurat jest dla nas pomocny, to przy trafieniu z dawką od razu czuć efekt, a niektóre można przyjmować tygodniami i nic, bo albo dawka nie pasuje, albo w ogóle jest nieprzyswajalny, albo nam jest w ogóle nie potrzebny.

      • 1 1

    • Świeży, inaczej zrobi Ci się zawiesina

      • 1 0

  • Herbata z prądem jest ok ale nie zawsze można :)
    Mój przepis:
    Czarna liściasta Yunnan ( tu nie ma co wydziwiać byle herbata była liściasta Chińska lub z Indii a nie ekspresowa zamiatana z podłogi ), dość mocna do tego imbir i miod rzepakowy. To jest minimum. Można dodać goździki, kardamon, wanilię czy skórkę pomarańczową ale imbir i miód to mast hew :D

    Btw cytryna nie ma wcale duzo wit C

    • 7 0

  • Miut

    Dobra kawalerka- zaczynamy od nowa, wiec:
    1. Wersja szybka - 200g porzadnego bimbru i skorka od chleba. Skorke zawachac, eliksir dziala szybko i gruntownie.
    2. Wersja light- miodzik pitny (trojniak)+gozdziki+kora cynamonu+ uncja cytryny. Podgrzac i dodac 100 g substancji z pkt. 1.
    Uwaga. Przepisy nie dla paziow z brodami:-)

    • 7 4

  • "na odporność" - zwrot sam w sobie dziwny i wykorzystywany bez ograniczeń przy wciskaniu cudów na kiju naiwniakom.

    Leki "na anginę" leczą anginę, "na przeziębienie" - przeziębienie itp.
    A co "leczą" te wszystkie cuda "na odporność"? Czyżby leczyły odporność? :D

    • 3 5

  • (1)

    Muj faworyt imbirtee z bimbrem

    • 3 2

    • Szkoda, że nie słownik poprawnej polszczyzny...

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje