- 1 Co zrobić z nieudanym tatuażem? (54 opinie)
- 2 Pijana pogryzła ratownika medycznego (146 opinii)
- 3 Skierowanie elektroniczne, ale kod trzeba podać w okienku (18 opinii)
- 4 Dlaczego pijemy coraz więcej alkoholu? (255 opinii)
- 5 Gdyńscy chirurdzy operowali nowatorską metodą (22 opinie)
- 6 Ząbkowanie u dziecka. Jak złagodzić ból?
Na co skarżą się pacjenci? "Traktowanie z pogardą"
Brak możliwości umówienia się na wizytę, błędne decyzje medyczne, odwoływanie konsultacji czy odległe terminy - to tylko część skarg, jakie rejestruje biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Okazuje się jednak, że zgłoszeń jest mniej niż w okresie pandemii.
- Skargi pacjentów dotyczą najczęściej dostępności i jakości. W pierwszym aspekcie najczęściej chodzi o możliwość dodzwonienia się do placówki medycznej, możliwość umówienia się na wizytę, możliwość realizacji tejże wizyty - powiedział Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta. I dodaje: - Niejednokrotnie chodzi też o odwoływanie wizyt planowych, ale także wizyt domowych czy skorzystania z wizyty u specjalisty w realnym terminie, czyli niezbyt odległym.

"Przykro to powiedzieć..."
Ponadto pacjenci często skarżą się na jakość wykonanych procedur lub błędy medyczne.
- Druga grupa skarg to uwagi do szeroko pojętego bezpieczeństwa, w tym złego zaopiekowania, błędnej opieki i diagnozy, błędów zdarzających się w placówkach medycznych, niewłaściwego i nieempatycznego traktowania pacjentów. Przykro to powiedzieć, ale skargi dotyczą przedmiotowego traktowania z pogardą czy nieudzielania informacji - informuje RPP.
Przypomnijmy, że ten obszar problemów ma w części naprawić procedowana Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej, która zakłada powołanie specjalnego funduszu rekompensacyjnego zdarzeń medycznych. To narzędzie pozwoli zdecydowanie usprawnić procedurę wypłacania odszkodowań, ale także ma poprawić system rejestrowania takich wypadków.
Spadek zgłoszeń po pandemii
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta zdecydowanie najwięcej tego typu zgłoszeń otrzymywało w czasie pandemii. Obecnie sytuacja wróciła do normy.
- Widzimy spadek względem okresu pandemii, kiedy był realny wzrost liczby skarg, i w mojej ocenie jest to zrozumiałe i wytłumaczalne ze względu na zamknięcie systemu ochrony zdrowia i konieczność poświęcenia części tego systemu dla pacjentów COVID-19. To musiało się odbić na dostępności, natomiast teraz widzimy ustabilizowanie - dodaje RPP.
Co ciekawe, najwięcej sygnałów biuro Rzecznika Praw Pacjenta dostaje względem placówek lekarzy rodzinnych. To 23 proc. wszystkich spraw.
- To zrozumiałe, bo najwięcej świadczeń zdrowotnych udzielają codziennie lekarze POZ - dodaje Bartłomiej Chmielowiec.
W dalszej kolejności skargi dotyczą szpitali i lekarzy specjalistów.
Opinie wybrane
-
2023-03-31 20:30
Po przejściu operacji usunięcia nowotworu (11)
chciałem bardziej dbac profilaktycznie o swoje zdrowie. Miałem zalecenia by konsultować sie co trzy miesiące i tak NFZ mi to miał zagwarantowac jak zostało mi oznajmione. Ale co z tego jak zapisując sie na wizyte dowiedziałem sie ze kolejny wolny termin mam za 5 miesięcy. Do tego przyjezdzając na wizyte wiele razy w dniu wizyty lekarza po prostu
chciałem bardziej dbac profilaktycznie o swoje zdrowie. Miałem zalecenia by konsultować sie co trzy miesiące i tak NFZ mi to miał zagwarantowac jak zostało mi oznajmione. Ale co z tego jak zapisując sie na wizyte dowiedziałem sie ze kolejny wolny termin mam za 5 miesięcy. Do tego przyjezdzając na wizyte wiele razy w dniu wizyty lekarza po prostu nie było i kolejna przełozona wizyta . Na ogół sie spóźniał , pielęgniarki nie umiały powiedzieć o której będzie. Tłum sie piętrzył, a po jego przybyciu wizyta trwała 3 minuty i jak chciałem zadać pytanie wazne przy moim stanie zdrowia to lekarz się napinał ze nie ma dziś czasu i do widzenia. Poszłem zatem na wizyte do lekarza onkologa co miał wspaniałe opinie i przyjmował prywatnie ale też na NFZ. Po przybyciu chciałem zadać pare pytań bo myślałem ze tym razem będzie szansa. Lekarz mnie wyśmiał i stwierdził ze mu zawracam głowę i przez 10 minut mówił do mnie o tym jak to ma dużo pracy i jak tacy pacjenci są upuierdliwi i ze powinni przychodzic tylko na badanie i leki i nie zawracać głowę. Stwierdziłem ze w tym czasie co dostałem wykład to by mi odpowiedział spokojnie o moje pytania na temat rokowań i profilaktyki a tak ja nic nie wiem a on sobie pogadał. Zrozumiałem ze ja byłem na NFZ a te dobre opinie zapewne sa od prywatnych wizyt po 300zł . A potem stwierdzenia ze w Polsce tylko mozna spotkac tak zaawansowane nowotwory bo ludzie mają gdzies profilaktyke i to ich wina. Jak chcesz nie mieć gdzieś to ci mówią ze jesteś upierdliwy i przewrażliwiony.
- 143 7
-
2023-03-31 20:45
Oooooo
Jak przychodzisz z bólem to ci lekarz powie że wszystkich boli i tak jest przyjdziesz później z większym bólem a tam tekst czemu tak późno.
Te wszystkie teksty że ludzie nie dbają o profilaktykę dbają tylko system daje zwykle badania krwi,zwykle prześwietlenia a o specjalistyczne badania trzeba sobie wyprosić taki kraj.
Głupie gadanieJak przychodzisz z bólem to ci lekarz powie że wszystkich boli i tak jest przyjdziesz później z większym bólem a tam tekst czemu tak późno.
Te wszystkie teksty że ludzie nie dbają o profilaktykę dbają tylko system daje zwykle badania krwi,zwykle prześwietlenia a o specjalistyczne badania trzeba sobie wyprosić taki kraj.
Głupie gadanie że jesteśmy lekomania tylko jakoś nigdzie nie słychać by lekarze protestowali na ulicy i publicznie w telewizji o zakazie durnych reklam lekarstw i suplementów które nic nie mają wspólnego z rzeczywistością którą tam reklamują jak to ledwie tabletka spłynie do przełyku i już człowiek uzdrowiony takie absurdy że a hoj.
Jak to bardziej pomoże lek nierefundowany to na co te refundowane pomagają na nic. I tak się kręci na machina wzajemnego biznesu- 36 1
-
2023-03-31 21:19
wspolczuje
- 17 0
-
2023-03-31 21:30
chyba że masz plecy, np. brata ordynatora, szwagierkę w wybranej partii... wtedy nagle jakość usług wzrasta (1)
i wchodzisz wszędzie poza kolejką.
- 19 3
-
2023-04-01 10:36
Trochę przegiąłeś, trollu. Politykę zostaw na boku
.
- 3 16
-
2023-04-01 08:08
krótkie pyt.: w jakiej przychodni Ciebie tak potraktowano? (1)
.
- 10 0
-
2023-04-01 15:22
Braki terminów i szybkie badanie z czasowym brakiem lekarza w dniu badania to UCK a miluśki lekarz to w Invicta.
- 13 0
-
2023-04-01 08:33
proponuję złożyć skargę do NFZ, zamiast rozpisywać się na tym portalu (2)
.
- 3 17
-
2023-04-01 15:20
Została złozona. Mają miesiąc na odpowiedż. Piszę na temat . A nie mogę bo co? Lepiej milczeć i niech taki system trwa? (1)
- 21 0
-
2023-04-01 16:33
to matrix - i tak nie uciekniesz
- 4 1
-
2023-04-01 16:32
oni realizują politykę: a ileż można żyć?
- 5 0
-
2023-04-01 18:00
Piszesz głupoty.
Idź do psychiatry.
- 2 7
-
2023-04-01 11:18
(4)
Sprytny sposób lekarzy na wyciąganie kasy z NFZ . Dostajesz skierowanie do chirurga bo masz problem z nogą ale musisz mieć drugie bo masz problem z ramieniem ten sam chirurg w tym samym gabinecie rozstaw wizyty 12 dni . Kasa, kasa a gdzie dobro pacjenta który krąży jak bumerang bo oczywiście skierowanie na rezonans na usg i też w tym samym budynku tylko że za miesiąc dwie dolegliwości z tej samej dziedziny ale trzy miesiące łażenia . Cwaniactwo lekarzy aż zatyka !!!
- 90 7
-
2023-04-01 16:08
(2)
To nie wina lekarzy, tylko systemu, tak sam nie można zrobić za jednym razem np. dwóch odcinków kręgosłupa rezonansem, zalecania odgórne, systemowe.
- 15 2
-
2023-04-01 16:42
(1)
ale im to odpowiada...
siedząc na dole - doskonale wiedzą jak to wszystko usprawnić i uporządkować - tylko że się im nie opłaca
lepiej czapkować profesorom i dyrektorom a potem się z nich śmiać... zamiast naprawdę zająć się swoim powołaniem- 6 3
-
2023-04-01 17:51
czapkowanie rektorom, dyrektorom
nic nie da, bo to rząd zapewnia i organizuje opiekę w tym kraju. pisze coraz to nowe ustawy na kolanie, które nijak się majacdo rzeczywistości. i coraz więcej obiecuje. anty w to wierzysz
- 8 0
-
2023-04-01 17:49
nie masz, nie ma Pani/Pan racji
to nie cwaniactwo lekarzy, tylko chory system. a w rejestracji to nie lekarz Cię rejestruje, tylko osoba rejestrująca i na termin jaki ma dany od NFZ.
- 7 2
-
2023-04-01 08:22
Pacjenci są traktowani jak zło konieczne. żeby tylko odznaczyć ze był (4)
- 110 3
-
2023-04-01 10:26
Pacjent to statystyka, która na koniec miesiąca przekłada się na pensje.
No ale ktoś ten system stworzył i niekoniecznie byli to lekarze.
- 21 0
-
2023-04-01 17:25
90% lekarzy to buraki i chamy (1)
Pazerne hieny na kase, mili to oni są dopiero w swoich prywatnych gabinetach jak przyjmują za 250 zl za 15 minut wizyty
- 11 3
-
2023-04-01 17:57
Szczególnie ginekolodzy
- 1 0
-
2023-04-01 19:23
Na szczęście
Na szczęście nie wszyscy lekarze tacy są. Wielu podczas "czasu zamknięcia" leczyło nadal tanimi lekami i ze skutkiem słynną Grypę zwaną Covidem. Ale wielu niestety wolało wszystko podciągnąć pod poważny "Covid" żeby dostać niezłe dodatki. Smutne to. Wszyscy lekarze powinni mieć misje niesienia pomocy. Dodatkowe finansowanie tylko zwiększyło patologie.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.