Wiadomości

Koktajle - na zdrowie

Lekkie koktajle warzywno-owocowe, a może koktajle warzywne z dodatkiem kwasów tłuszczowych, zawartych w awokado lub orzechach? Możliwości jest wiele.
Lekkie koktajle warzywno-owocowe, a może koktajle warzywne z dodatkiem kwasów tłuszczowych, zawartych w awokado lub orzechach? Możliwości jest wiele. fot. ©fotolia/Ruslan_100

Nie masz czasu na przygotowanie śniadania? Koktajle to świetna alternatywa i sposób na pożywną przekąskę. Nie tylko dodają energii, ale pobudzają też metabolizm do sprawniejszego działania.



Jakie koktajle najbardziej lubisz?

na bazie sezonowych owoców i/lub warzyw 25%
z sezonowych owoców, ale na bazie jogurtu lub kefiru 56%
takie, które są na bazie mleka roślinnego, np. migdałowego 3%
wynalazki, np. z jarmużem i szpinakiem lub awokado 10%
w ogóle nie lubię koktajli 6%
zakończona Łącznie głosów: 189
Koktajle to nie tylko doskonała alternatywa dla tradycyjnego śniadania, ale też porządna dawka witamin. Ale tak jak ze we wszystkim, także w ich spożywaniu należy zachować umiar.

- Aby w pełni korzystać z dobrodziejstw warzyw i owoców, jednocześnie nie powodując skoków poziomu glukozy we krwi, najlepiej jeść je kilka razy dziennie, ale w kontrolowanych ilościach - radzi Aleksandra Rybak z firmy Na Zdrowie - Catering Dietetyczny. - Dietetycy zalecają pięć porcji, czyli ok. 500-600 g na dobę. Dla niektórych z nas brzmi to jak wyzwanie, ale łatwo wkomponować taką ich ilość w codzienne menu właśnie dzięki koktajlom.

Nie zawsze mamy ochotę na surowe jabłko czy marchewkę, stąd takie rozwiązanie wydaje się być najlepsze i najprostsze. Do zrobienia koktajlu nie potrzebujemy bowiem żadnych skomplikowanych składników.

- Bazą do jego stworzenia może być zarówno jogurt naturalny, będący źródłem wapnia oraz witamin A i C, jak i mleka roślinne, wykorzystywane przez wegan - tłumaczy Iwona Pietrzak z Rukola Catering.

Obecnie największa popularnością cieszą się tzw. zielone koktajle np. ze szpinakiem.

- Zielone koktajle nie tylko dostarczają wielu witamin, fitozwiązków, przeciwutleniaczy czy niezbędnego w diecie błonnika, ale także dodają energii na cały dzień, oczyszczają i wzmacniają organizm - tłumaczy dietetyk Maja Lewandowska z Centrum Dietetycznego Naturhouse. - Najprostszy do wykonania zielony koktajl to garść świeżego szpinaku, banan i woda mineralna. Popularny jest też koktajl oczyszczający i odkwaszający na bazie szpinaku, pomarańczy, gruszki i syropu Naturhouse Aloe Vera. Aloes ma bowiem mnóstwo dobroczynnych właściwości, m.in. działa tonizująco, zmniejsza ból i reakcje zapalne.

Liście szpinaku mają właściwości antynowotworowe i chronią przed miażdżycą. Szpinak jest także bogaty w potas, żelazo, kwas foliowy, witaminę C oraz luteinę.

- Spożywając warzywa bogate w chlorofil, czyli zielony barwnik roślin, wpływamy na stymulację naszego układu odpornościowego, niwelujemy nieprzyjemny zapach z ust oraz wspomagamy odtruwanie wątroby - mówi dietetyk Weronika Weremko-Oszuścik z Poradni Dietetycznej Dieta4U. - Koktajle, w których miksowane są warzywa i owoce w całości to także źródło błonnika pokarmowego, który wspomoże walkę ze zbędnymi kilogramami, usprawni trawienie oraz pozwoli na utrzymanie uczucia sytości na dłużej.

Oprócz szpinaku do stworzenia "zielonego eliksiru" możemy wykorzystać także różne sałaty, jarmuż (dostarczający wapń), liście buraka (uzupełniające żelazo), natkę pietruszki, kolendrę, czy łodygi sera naciowego.

Koktajle mogą być bardzo pożywne, zwłaszcza te tworzone na bazie banana.
Koktajle mogą być bardzo pożywne, zwłaszcza te tworzone na bazie banana. fot. ©fotolia/Severga
Koktajle podzielić możemy na różne typy, w tym m.in. na  lekkie warzywne z dodatkiem owoców (np. szpinak lub jarmuż, ogórek, zielona pietruszka połączone z naturalnym sokiem pomarańczowym lub z pomarańczą, ananasem, czy mango), warzywne z dodatkiem NNKT (Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych) zawartych w awokado czy orzechach, mleczno-owocowe z dodatkiem kefiru, jogurtu, czy maślanki oraz koktajle na bazie mlek roślinnych otrzymywanych z  migdałów, płatków owsianych czy orzechów. Sportowcom zaleca się za to spożywanie bardziej kalorycznych, proteinowych koktajli z dodatkiem surowych płatków owsianych, miodu, gotowanej komosy ryżowej lub ryżu.

- W dietach moich pacjentów proponuję wszelkie koktajle, od tych lekkich aż po kremowe smoothie, oparte na takich składnikach, jak pomarańcze, truskawki, maliny, mango, ananas, borówki amerykańskie, brzoskwinie, banany, ogórek, szpinak, jarmuż, seler naciowy, zielona pietruszka, awokado, a nawet gotowany burak - opowiada Katarzyna Andruszkiewicz, dietetyk medyczny, Gabinet Dietetyki Medycznej Dietamed. - Koktajle dają też możliwość  przemycenia pewnych składników, jak np. spiruliny czyli alg morskich, które same w sobie nie są zbyt smaczne, ale za to działają detoksykująco oraz stymulują tworzenie hemoglobiny. Mój przepis to pół mango, jedna pomarańcza bez białych błonek, gałązka selera naciowego i duża garść szpinaku.

Nie przepadasz za warzywami? Mamy dla ciebie dobrą wiadomość.

- W koktajlach powinny przeważać owoce - podkreśla dietetyk Anna Melnyczok z Medicago. - Na przykład do jednej pomarańczy dodajemy szklankę soku jabłkowego, sok z cytryny do smaku i pół pęczka natki pietruszki. Wszystkie składniki należy zblendować. Gotowy koktajl można rozcieńczyć wodą, dodać kostki lodu, siemię lniane lub otręby.

Jeśli dopadnie nas już zupełne lenistwo, zawsze możemy skorzystać z bogatej oferty barów serwujących zdrowe soki i koktajle. Takie rozwiązanie pozwoli nam zaoszczędzić czas, a także da nam szansę na spróbowanie nowych, ciekawych połączeń smakowych.

- W naszym barze z sokami króluje mieszanka truskawek, jabłek i pomarańczy. Szklanka takiej mikstury to natychmiastowa dawka energii, którą zapewnia cukier znajdujący się w owocach. Ponadto jest to bardzo łatwy sposób na dostarczenie witamin - mówi Berenika Krewniak-Gębiś z pijalni soków Pesca Fresca. - Ponieważ zrobiło się ciepło, często sięgamy po soki cytrusowe. Zapewne tak podpowiada nam natura. Grejpfrut, pomarańcza czy ananas, a nawet te trzy owoce pomieszane razem to natychmiastowe ochłodzenie dla organizmu.

Do pijalni soków czy bistro z koktajlami warto wybrać się także w poszukiwaniu inspiracji. Proponowane w menu "mieszanki" możemy spróbować wykonać potem samodzielnie w domu.

- Obserwujemy, że coraz więcej osób poszukuje źródeł witamin w innych miejscach niż sałatki. Naszą specjalnością jest shake Żyj Zdrowo, składający się z ananasa, świeżego wyciśniętego soku z jabłka, imbiru i liści szpinaku - opowiada Karolina Blech z bistro Bliżej. - Przygotowujemy również koktajle z nowalijek. Ostatnio popularną bazą był jarmuż, wcześniej biała rzodkiew i szczaw. Zachęcamy gości do przełamywania konwenansów i próbowania coraz to odważniejszych połączeń, które są bardzo smaczne.

Opinie (17) 4 zablokowane

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje