Wiadomości

stat

Jak poprawnie korzystać z sauny?

Do sauny nie powinniśmy wchodzić w strojach kąpielowych, gdyż można narazić się na poparzenia, dlatego siadamy na ręczniku. Szacowany czas jednego seansu to 5-15 minut.
Do sauny nie powinniśmy wchodzić w strojach kąpielowych, gdyż można narazić się na poparzenia, dlatego siadamy na ręczniku. Szacowany czas jednego seansu to 5-15 minut. fot. Goran Bogicevic / 123rf.com

Sauna to znany od wieków zabieg fizjoterapeutyczny. Jak powinno się z niej korzystać? Jak poprawnie wykonać zabieg? O czym warto pamiętać przed i po odbyciu seansu? Odpowiedzi na pytania poznacie w poradniku.





Jak często korzystasz z sauny?

Częściej niż raz w tygodniu 16%
Raz w tygodniu 18%
Raz-dwa w miesiącu 15%
Rzadziej niż raz w miesiącu 31%
Nigdy nie korzystałe(a)m z sauny 14%
Nie mogę korzystać z sauny 6%
zakończona Łącznie głosów: 803
W Trójmieście znajdziemy wiele obiektów, w których skorzystamy z saun. Można je głównie znaleźć w siłowniach, basenach czy hotelach. Wyróżnia się kilka rodzajów: sucha (tzw. fińska), mokra, parowa, na podczerwień, solna czy biosauna, ale najczęściej wybierana jest właśnie ta pierwsza.

Najlepszą porą na wizytę w saunie jest wieczór. Musimy pamiętać, że przez wzgląd na wysokie temperatury, które wahają się w granicach 90 stopni, korzystanie z niej może być wyczerpujące dla organizmu, więc można poczuć się zmęczonym. Na taki seans nie powinno wchodzić się głodnym, ale również z pełnym żołądkiem. Co ciekawe, korzystanie z sauny przed i po wysiłku fizycznym nie jest wskazane.

- Trawiący pokarm organizm nie jest dostosowany do właściwej regulacji w wysokiej temperaturze. Przyjmuje się, że do sauny można wejść nie wcześniej niż po godzinie od spożycia posiłku - mówi dr Elżbieta Norkowska.

Jeśli wchodzimy do sauny, musimy pamiętać, by wcześniej wziąć prysznic i wytrzeć się do sucha, nawet jeśli zrobiliśmy to wcześniej w domu. W szafce powinniśmy zostawić biżuterię i wszelkie dodatki, a obuwie przed wejściem. Odradza się również wchodzenie w stroju kąpielowym, gdyż rozgrzany materiał może poparzyć skórę lub odbarwić się, dlatego do środka zabieramy wyłącznie ręcznik i ewentualnie okrywamy się nim.

- Pory skórne rozszerzają się, a gruczoły potowe się uaktywniają pod wpływem wysokiej temperatury, więc automatycznie przyspiesza się proces usuwania toksyn oraz zanieczyszczeń z organizmu. Jeśli poczujemy, że kręci się nam w głowie, należy opuścić saunę i odpocząć - dodaje.
Przed i po skorzystaniu z sauny należy opłukać ją. Ręcznik rozkładamy tak, aby żadna część ciała nie miała styczności z drewnianymi elementami. Wyjątek stanowią sauny parowe, do których wchodzimy nago. Coraz częściej korzysta się również z czapek, która chroni naszą głowę, włosy, cebulki oraz mózg. Preferowany czas jednego seansu powinien wynosić od 5 do 15 minut, a liczba wizyt w tygodniu to nie więcej niż 1-2 razy.


- Przyjęto, że sauna jest strefą relaksu, więc teoretycznie powinno zachować się ciszę. Są również takie seanse, gdzie słychać muzykę, a ludzie ruszają się, klaszczą i prowadzą rozmowy. Ważne jest zachowanie kultury osobistej. Nie wchodzimy do sauny, by nacieszyć oczy, tylko zająć się sobą poprzez delektowanie się muzyką i aromatem. Ważne, by na seans wchodzić razem. Odradza się korzystania z niej po alkoholu, ale wyjątek stanowią imprezy zorganizowane - wyjaśnia Agnieszka PliszkaGood Luck Club.
Po wyjściu kolejnym krokiem jest spłukanie potu ciepłą wodą pod prysznicem. Następnie warto udać się do basenu z zimną wodą, gdzie powinniśmy przebywać od dwóch do pięciu minut. Pamiętajmy, by schładzać się od nóg, przez brzuch, po klatkę piersiową.

Po wszystkim zalecany jest odpoczynek w czasie analogicznym do okresu przebywania w saunie. Aby przyniosła nam zamierzone korzyści, zaleca się wykonanie minimum trzech wejść. Na koniec warto uzupełnić płyny po utraconych w trakcie seansu wody i soli mineralnych.

Opinie (78) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje