Wiadomości

Jak nie przytyć jesienią i zimą?

Jesień sprzyja podjadaniu, warto sprawdzić jak nie przybrać "sezonowych" kilogramów.
Jesień sprzyja podjadaniu, warto sprawdzić jak nie przybrać "sezonowych" kilogramów. fot. 123rf.com

Za oknem jesień. Trudno przyzwyczaić się do myśli, że przez najbliższe miesiące będzie coraz mniej słońca i czekają nas długie, chłodne wieczory. To oznacza zmniejszoną aktywność fizyczna oraz podjadanie, czyli głównych wrogów pięknej sylwetki. Dlatego w czasie jesieni i zimy znacznie łatwiej jest przytyć. Co zatem zrobić, żeby powstrzymać "sezonowy" przyrost wagi?



Jak dbasz o linię jesienią i zimą?

staram się pilnować regularności posiłków i nie podjadać 24%
uważam na niezdrowe przekąski 12%
nie ograniczam aktywności fizycznej 21%
rozgrzewam organizm tak, aby nie potrzebował słodyczy 1%
stosuję różne metody 14%
nie dbam o linię 28%
zakończona Łącznie głosów: 278
- Niestety w czasie jesieni i zimy łatwiej przytyć, bo mamy mniej ruchu, a jesienną chlapę rekompensujemy sobie pysznymi słodkościami. Nie ma sensu się użalać nad sobą. Lepiej wykorzystajmy te kilka miesięcy na to, aby wyszczuplić swoją sylwetkę, poprawić jędrność skóry, pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, wzmocnić włosy, skórę i paznokcie. Zachęcam do zastosowania kilku wskazówek, a takie przedsięwzięcie nie tylko wyszczupli o kilka centymetrów, ale także pozwoli w pełni szczęścia i radości wytrwać okres jesienno - zimowy - doradza Dominika Dietrich z Akademii Skutecznej Diety.
W okresie jesiennym nasz układ odpornościowy wystawiony jest też na szczególnie trudne warunki.

- Warto skupić się na sposobie odżywiana jesienią i wybieraniu takich produktów żywnościowych, które pomogą nam wspomóc odporność. Pamiętajmy jednak, że aby nasz układ immunologiczny funkcjonował prawidłowo musimy dbać o jakość naszego jedzenia także w pozostałych porach roku, a nie tylko jesienią - mówi psycholog dietetyk Agata Szczerkowska-Malinowska z JemZdrowo.
Coraz więcej badań dowodzi, że flora bakteryjna naszego jelita pełni czynną rolę w regulowaniu układu immunologicznego, dlatego warto o nią zadbać.

- Jeżeli nasza flora bakteryjna jest we właściwej kondycji, jesteśmy w stanie zwalczyć różne infekcje i powstrzymać powstawanie nowotworów. Układ immunologiczny przy prawidłowej florze bakteryjnej będzie funkcjonował we właściwy sposób. W jelitach znajduje się ogromna ilość komórek odpornościowych, wchodzą one w skład tak zwanego śluzówkowego układu odpornościowego. Prawidłowa dieta ma też wpływ na szczelność naszego jelita i uniemożliwia wnikanie drobnoustrojów i innych szkodliwych substancji. Musimy pamiętać o spożywaniu fermentowanych produktów mlecznych takich jak: jogurty, kefiry, maślanki, mleko acidofilne. Zawierają one bakterie fermentacji mlekowej, poprawiających mikroflorę jelitową. Nie zapominajmy również o kiszonkach: ogórkach, kapuście kiszonej, one również mają korzystny wpływ na florę naszego jelita - dodaje Agata Szczerkowska-Malinowska.
Zamiast sięgać po słodycze przygotujmy zdrowe przekąski.
Zamiast sięgać po słodycze przygotujmy zdrowe przekąski. fot. 123rf.com

Regularność posiłków



Utrzymaniu prawidłowej masy ciała sprzyja przede wszystkim regularność posiłków.

- Jest to w szczególności istotne kiedy wzrasta ochota na potrawy bardziej kaloryczne. Warto wprowadzić do codziennego jadłospisu przynajmniej cztery posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i kolację w regularnych odstępach czasu, czyli średnio co trzy-cztery godziny. Taki podział posiłków w ciągu dnia wspomaga utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi, dzięki czemu nie pojawiają się napady głodu - mówi Karolina Kaźmierczak-Siedlecka, specjalista dietetyki medycznej z Poradni Dietetycznej Dietoterapia.
Dobrym pomysłem może okazać się wyznaczanie godzin posiłków

- Weźmy kartę i długopis, napiszmy, o której najczęściej wstajemy i kładziemy się spać. Taka rozpiska pomoże nam w wyznaczeniu odpowiednich pór posiłku. Śniadanie powinniśmy zjeść maksymalnie godzinę lub półtorej po przebudzeniu a ostatni posiłek trzy godziny przed snem - mówi Dominika Dietrich.

Pożegnanie ze słodkimi przekąskami



Oglądając telewizję, pracując przy komputerze zwróćmy uwagę na to, co podjadamy.

- Kiedy częściej spędzamy czas w domu pozwalamy sobie na pyszne przekąski. Każda z nich to dodatkowe niepotrzebne kalorie, cukier i utwardzony tłuszcz. Jeśli nie potrafimy sobie odmówić ciasteczek czy innych słodyczy, najlepiej po prostu ich nie kupujmy - doradza Dominika Dietrich.
Zamiast podjadać, lepiej zróbmy sobie gorącą herbatę z imbirem i owocami, ale bez dodatku cukru.

Regularność posiłków ma ogromne znaczenie w prawidłowej diecie.
Regularność posiłków ma ogromne znaczenie w prawidłowej diecie. fot. 123rf.com

Rozgrzejmy się!



Jesienią powinniśmy wystrzegać się chłodnych napoi, a także zimnych przekąsek. Rozgrzany organizm funkcjonuje lepiej i nie domaga się słodyczy.

- Staraj się do codziennej diety włączać zupy, owsianki, gulasze, zdrowe zapiekanki. Pomiędzy posiłkami pij ciepłą wodę z dodatkiem imbiru i cytryny, ale bez dodatku miodu. Kolacje też staraj się jeść na ciepło, świetnym pomysłem będzie zupa krem bez dodatku śmietany i dużej ilości masła. Surówki zastąpmy warzywami gotowanymi. Zadbajmy o sezonowość naszego jadłospisu - doradza Dominika Dietrich.

Nie ulegajmy dietetycznej modzie



- Na co dzień każdy z nas jest bombardowany coraz to bardziej nowatorskimi dietami. Niestety wiele z tych diet jest bardzo restrykcyjna i niezdrowa. Jesienią szczególnie ważne jest to, aby zadbać o wartość odżywczą pożywienia, ponieważ odporność jest obniżona. Po zastosowaniu diety restrykcyjnej bardzo łatwo zachorować na grypę czy inna infekcję - zauważa Dominika Dietrich.
Większość z tych diet jest uboga w tłuszcze, a to dzięki tłuszczom przyswajamy witaminy A, D, E, K.

- Restrykcyjne diety ograniczają spożycie węglowodanów, a to węglowodany są głównym paliwem i dostawcą energii dla organizmu ludzkiego. Jedząc tylko nabiał, czy same warzywa i owoce, można wychłodzić organizm, a po pewnym czasie rzucić się na słodycze, ponieważ organizm będzie tak bardzo odczuwał brak węglowodanów - dodaje Dominika Dietrich.
- Dietę warto też wzbogacić o orzechy, które dają uczucie sytości oraz są smaczną i zdrową przekąską. Orzechy to doskonałe źródło między innymi wartościowego białka, witaminy E, magnezu i błonnika pokarmowego - podkreśla Karolina Kaźmierczak-Siedlecka.

Przykładowy dzień jesiennej diety według psycholog dietetyk Agaty Szczerkowskiej-Malinowskiej:



- rozgrzewające śniadanie z kaszą jaglaną z jogurtem, mango, kiwi, nasionami słonecznika i odrobiną miodu.

- lunch: zupa dyniowa z imbirem i pestkami dyni

- obiad: łosoś dziki albo indyk z burakami, brokułami z sosem jogurtowo - czosnkowym, kiszoną kapustą i brązowym ryżem.

- kolacja: pieczywo pełnoziarniste z humusem, awokado, jajkiem, papryką i pomidorem z kiełkami.

- przekąska: kefir z migdałami.

Aktywność fizyczna



Jesień to również świetna pora na uprawianie aktywności fizycznej. Wbrew pozorom, możemy ćwiczyć nie tylko w zamkniętych pomieszczeniach, ale i na zewnątrz. Jeśli ubierzemy się odpowiednio, możemy biegać, jeździć na rowerze czy rolkach, a także trenować nordic walking.

Opinie (36) 6 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje