• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak dbać o odporność jesienią?

JPU
13 października 2022, godz. 08:00 
Koniec lata wiąże się ze zmienną pogodą, mniejszym  nasłonecznieniem i większym ryzykiem zachorowań. Koniec lata wiąże się ze zmienną pogodą, mniejszym  nasłonecznieniem i większym ryzykiem zachorowań.

Jad dbać o odporność jesienią? Nadejście jesieni to znak, by lepiej przyjrzeć się swojemu zdrowiu i zadbać o organizm. Spożywanie cieplejszych posiłków, regularne picie herbat, suplementacja witaminy C i D to tylko jedne ze sposobów na poprawę odporności. Sprawdzamy, co zrobić, żeby ustrzec się od jesiennego przeziębienia. Jak zadbać o lepszą odporność?




Czy jesienią i zimą starasz się wzmacniać odporność?

W najbliższych tygodniach czeka nas zmienna pogoda, z wiatrem, deszczem i coraz niższą temperaturą. Jak w tym okresie zadbać o swoje zdrowie?

Suplementuj się witaminami: D, C, A, kwasy omega-3, selen, cynk



Jesień to niestety również mniej światła słonecznego, a niedobór słońca wiąże się ze zmniejszeniem syntezy witaminy D, dlatego suplementacja tej witaminy jesienią i zimą zapobiega obniżeniu odporności oraz chroni przed chorobami. Równie istotne jest dostarczenie do organizmu witaminy C, która powoduje wzrost aktywności krwinek białych, czyli komórek układu odpornościowego, i pobudza ich transport do miejsca reakcji zapalnej. Oprócz suplementacji warto zadbać o czerpanie witamin i składników mineralnych z pożywienia.

Luksusowy sen. Jak o niego zadbać? Luksusowy sen. Jak o niego zadbać?
- Warto pamiętać o suplementacji w czasie okresu jesienno-zimowego. Najważniejsza jest witamina D3, witamina C oraz kwasy omega-3. Dla osób, które bardzo często łapią infekcje, zaleca się także wprowadzenie bezwonnego czosnku, właśnie jako suplement diety - mówi mgr Dominika DietrichAkademii Skutecznej Diety.
Suplementacja witaminy D jesienią i zimą zapobiega obniżeniu odporności oraz chroni przed chorobami. Suplementacja witaminy D jesienią i zimą zapobiega obniżeniu odporności oraz chroni przed chorobami.
Zawarta w zdrowych tłuszczach witamina A wzmacnia układ odpornościowy i uczestniczy w aktywności krwinek białych.

- Jej źródłem są podroby, ryby oraz marchew i papryka. Selen wspomaga rozwój i szybkość białych krwinek, oddziałując tym samym na silniejszy układ odpornościowy. Jako przeciwutleniacz chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Cynk, który jest bardzo śladowym pierwiastkiem, działa antyoksydacyjnie na organizm - mówi mgr Paulina Choszcz, kosmetolog, ekspert, wykładowca Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.

Dodawaj rozgrzewające przyprawy: kurkuma, imbir, cynamon, czosnek



Przygotowując posiłki, nie zapominajmy o rozgrzewających przyprawach, takich jak: kurkuma, imbir czy cynamon. Pamiętajmy o dodawaniu do dań czosnku, który wykazuje działanie przeciwbakteryjne.

- Jesienią szczególnie należy zwrócić uwagę na rodzaj przyjmowanych potraw. Należy wprowadzić zupy, ciepłe śniadania, np. w postaci rozgrzewających owsianek czy śniadań na bazie kaszy jaglanej - dodaje Dominika Dietrich.

Dietetycy w Trójmieście


Zadbaj o jelita: kiszonki, kefiry, maślanki



W układzie pokarmowym znajduje się około 80 proc. komórek odpornościowych organizmu, dlatego tak istotne jest zadbanie o stan naszych jelit, w których codziennie zachodzą procesy wchłaniania witamin. Aby poprawić odporność jelit, warto unikać niedoborów składników odżywczych i wyraźnych zmian diety oraz wprowadzić do menu naturalne źródła probiotyków.

Spożywanie w sezonie jesienno-zimowym kiszonej kapusty, ogórków i buraków, kefirów, maślanek oraz jogurtów naturalnych poprawia równowagę bakterii w jelitach oraz uszczelnia błony śluzowe. Silniejsza bariera w jelitach z kolei zapobiega przedostawaniu się szkodliwych substancji z jelit do krwiobiegu, chroniąc tym samym przed wywołaniem reakcji immunologicznej.

Jedz warzywa bogate w karotenoidy: marchew, dynia, słodkie ziemniaki



Kiszonki wspierają pracę jelit, które są tarczą odpornościową organizmu. Kiszonki wspierają pracę jelit, które są tarczą odpornościową organizmu.
- Składniki z pożywienia i stan mikrobioty silnie regulują układ immunologiczny, m.in. poprzez modulowanie reakcji zapalnych. Spożywając jesienią więcej produktów bogatych w witaminę A, D, E i C czy przeciwzapalne kwasy tłuszczowe omega-3, zapewniamy prewencję wielu infekcji. By wzmocnić swój organizm, spróbujmy włączyć warzywa bogate w karotenoidy, takie jak: marchew, dynię czy słodkie ziemniaki. W ten sposób zapewnimy organizmowi sprawność limfocytów B i T i integralność błony śluzowej jelit - mówi Maria Cichecka, studentka kierunku dietetyka w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku.
Rozgrzewające kawy, herbaty i napary. Co jesienią króluje w kawiarniach? Rozgrzewające kawy, herbaty i napary. Co jesienią króluje w kawiarniach?

W zdrowym ciele zdrowy duch! Prowadź aktywny tryb życia



Osoby prowadzące aktywny tryb życia rzadziej chorują. Wszystko dlatego, że w trakcie aktywności fizycznej zwiększa się ilość komórek odpowiedzialnych za odporność. Dodatkowo, jeśli zdecydujemy się na sport na zewnątrz, będziemy stopniowo hartować nasz organizm, któremu z czasem niestraszne będą żadne warunki atmosferyczne.

Odpowiednio się wysypiaj - sen w zgodzie z zegarem biologicznym



Układ odpornościowy jest ściśle regulowany przez cykle dobowe i szczególnie wrażliwy na jego zaburzenia.

- Nieodpowiednia ilość snu wpływa na podwyższenie poziomu cytokin, które w podwyższonej ilości powodują stany zapalne w organizmie, między innymi gorączkę - wyjaśnia Paulina Choszcz.
Także hormony wpływają na naszą odporność, a przy nieodpowiedniej dawce snu podwyższony zostaje kortyzol, czyli hormon stresu, który utrudnia działanie mechanizmów obronnych organizmu. W takiej sytuacji zaburzeniu ulega także synteza melatoniny - hormonu snu, która odpowiada za rytm dobowy. Jest silnym antyoksydantem i pomaga organizmowi bronić się przed infekcjami.
JPU

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (65)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Studencka Konferencja Neurologiczna

konferencja

Profilaktyka i leczenie nadciśnienina tętniczego

konsultacje

Pomoc w uzyskaniu refundacji

konsultacje

Najczęściej czytane