• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży?

Joanna Stolp
16 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (10)
W trakcie ciąży powinno się unikać sportów urazowych oraz kontaktowych, takich jak m.in. jazda na nartach, snowboardzie, sztuki walki czy sporty zespołowe. W trakcie ciąży powinno się unikać sportów urazowych oraz kontaktowych, takich jak m.in. jazda na nartach, snowboardzie, sztuki walki czy sporty zespołowe.

Aktywność fizyczna pozwala kobietom w ciąży nie tylko zachować formę i uniknąć nadmiernego przyrostu masy ciała, ale także przygotowuje do porodu i pozwala szybciej wrócić do kondycji sprzed ciąży. Ćwiczenia sprawiają, że przyszłe mamy cieszą się lepszym samopoczuciem. Jeśli tylko pozwala na to stan zdrowia i przebieg ciąży, warto więc zadbać o odpowiednią dawkę ruchu. Jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży?




Czy ćwiczyłaś w ciąży?

- Każdy trening powinien mieć wyznaczony cel. W przypadku treningu dla kobiet w ciąży tym celem jest świadome przygotowanie się do porodu i życia po porodzie. W okresie ciąży powinnyśmy przede wszystkim skupić się na nauce prawidłowego oddechu oraz wzmacnianiu i rozluźnianiu mięśni dna miednicy - mówi Roksana Szymańska, trenerka medyczna i personalna w Garden Clinic, która specjalizuje się w treningu dla kobiet w ciąży i młodych mam.
Warto wybierać ćwiczenia, które pozwolą złagodzić lub nawet zlikwidować dolegliwości ciążowe, a także sprawią, że poród siłami natury będzie przebiegał szybciej i bardziej świadomie, a rekonwalescencja po cesarskim cięciu będzie krótsza. Dobrym pomysłem mogą być zajęcia jogi, pilatesu czy aqua aerobiku, oczywiście pod warunkiem, że będą dopasowane do kobiet ciężarnych.

Ćwiczenia w ciąży. Poziom trudności do zaawansowania ciąży



- Wiele ćwiczeń możemy również wykonywać w domu, ponieważ nie potrzebujemy żadnego dodatkowego sprzętu. Pamiętajmy jednak, aby każda forma ruchu i jego intensywność była dostosowana indywidualnie do możliwości przyszłej mamy - przestrzega Roksana Szymańska.
Poziom trudności, jaki mogą wykonywać kobiety w ciąży, zależy od ich kondycji sprzed ciąży i jej przebiegu. Będzie się także zmieniał w zależności od trymestru i samopoczucia. Zazwyczaj kobiety, które były aktywne przed ciążą z powodzeniem mogą kontynuować swoje treningi, zwłaszcza na początku ciąży. Wraz z rozwojem ciąży i rosnącym brzuchem konieczna jest modyfikacja planu treningowego.

- Moje podopieczne w ciąży wykonują treningi siłowe, treningi z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała, korzystamy z piłek lekarskich, ciężarków, TRX, wchodzimy po schodach, maszerujemy po plaży, wchodzimy pod górkę, używamy taśm, gum i mini bands. Z biegiem ciąży wdrażamy więcej ćwiczeń rozluźniających, oddechowych i rozciągających - mówi Anna Sztetner, trenerka personalna kobiet z SO! Fit.
Z kolei panie, które dopiero w ciąży planują rozpocząć swoją przygodę ze sportem powinny spokojnie zacząć od spacerów i marszów, a potem stopniowo wdrażać nowe ćwiczenia. Pamiętajmy jednak, że aktywność fizyczną powinna poprzedzić konsultacja z lekarzem prowadzącym ciążę.


Dobrym treningiem dla kobiet w ciąży mogą być zajęcia jogi, pilatesu czy aqua aerobiku. Dobrym treningiem dla kobiet w ciąży mogą być zajęcia jogi, pilatesu czy aqua aerobiku.

Z jakich ćwiczeń zrezygnować w ciąży?



W trakcie ciąży powinno się unikać sportów urazowych oraz kontaktowych, takich jak m.in. jazda na nartach, snowboardzie, sztuki walki, sporty zespołowe oraz podnoszenie ciężarów.

- Sam ruch nie jest przeciwwskazaniem podczas ciąży, ale urazowość podczas upadku już jak najbardziej. Tak jak tradycyjny rower możemy zamienić na stacjonarny, tak deskorolki już raczej nie mamy czym zastąpić. Tak samo jest w sportach kontaktowych. Nie ma przeciwwskazań, żeby dla rozładowania emocji poboksować sobie na worku lub poćwiczyć samodzielnie układy formalne w sportach walki, ale walka wręcz może okazać się zbyt niebezpieczna - tłumaczy Anna Sztetner.
Kobiety ciężarne powinny zrezygnować z ćwiczeń na mięsień prosty brzucha, w tym tradycyjnych brzuszków, ponieważ taka aktywność powoduje zwiększenie ciśnienia śródbrzusznego, a w konsekwencji zmniejszenie przestrzeni w jamie brzusznej i spychanie organów ku dołowi.


- W takiej sytuacji cierpią mięśnie dna miednicy. Może to również pogłębić rozejście się mięśnia prostego brzucha. Nie oznacza to jednak, że należy zaprzestać wszystkich ćwiczeń związanych z mięśniami brzucha. Skupiamy się bardziej na mięśniach poprzecznych i mięśniach dna miednicy - dodaje Anna Sztetner.
W ciąży warto także zrezygnować z ćwiczeń, podczas których dochodzi do znacznego podwyższenia tętna, gdyż serce kobiety ciężarnej przepompowuje około 30-50 proc. więcej krwi w ciągu minuty. Oznacza to, że samo tętno spoczynkowe jest wyższe, a dodając do tego intensywny wysiłek, łatwo o pogorszenie samopoczucia, a nawet omdlenia.

Baby blues. Jak sobie z nim radzić? Baby blues. Jak sobie z nim radzić?
Wiele ćwiczeń można wykonywać w domu, ponieważ nie wymagają żadnego dodatkowego sprzętu. Wiele ćwiczeń można wykonywać w domu, ponieważ nie wymagają żadnego dodatkowego sprzętu.

Trening a ciąża. Słuchanie własnego ciała



W ciąży często występują dolegliwości bólowe, zwłaszcza brzucha, które pojawiają się także przy fizjologicznym przebiegu ciąży. Bóle brzucha mogą wiązać się m.in. z rozciąganiem mięśni i więzadeł wokół macicy lub rosnącą macicą. Mimo to nie należy lekceważyć żadnych symptomów bólowych podczas ciąży i uwzględnić je podczas wykonywania aktywności fizycznej. Należy słuchać swojego ciała, które wysyła różne sygnały.

- Należy obserwować kondycję fizyczną oraz psychiczną ćwiczącej, a plan treningowy dostosować do jej aktualnego samopoczucia. Czasami warto odpuścić i odpocząć, aby następnego dnia cieszyć się w pełni aktywnością fizyczną - podsumowuje Anna Sztetner.

Miejsca

Opinie (10) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Po co ćwiczyć w ciąży? Nie mam pojęcia - ja robiłam podstawowe jeżeli to można nazwać ćwiczeniami na rozciąganie itp żeby plecy nie pękły, kolana się nie połamały. Ale żeby latać na siłownie i rzeźbić sylwetkę w ciąży to ładny przejaw narcyzmu. "Najważniejsza jestem JA, inwestuje w samorozwój i żaden zarodek mi w tym nie przeszkodzi"

    • 5 17

    • Wez na przyszlosc wypij szklanke zimnej wody, zanim sie odezwiesz. Z gory dzieki.

      • 5 2

    • Żeby mieć silne ciało, gotowe na trudy porodu?

      • 7 2

  • (1)

    Jeżeli jesteś w ciąży i tzw "nadmierny" przyrost masy ciała jest na twojej liście 10 najważniejszych problemów, to jako matka już poniosłaś porażkę.

    • 7 12

    • Tak, dlatego pozniej na porodowke zajezdzaja orki, a nie ludzie. Bo maja takie podejscie jak ty.

      • 4 4

  • Jak bezpiecznie ćwiczyć będąc w ciąży? Po prostu ćwiczyć rękę podając sobie ciastki do ust, po jednym co minutę. (1)

    • 1 6

    • Wiele kobiet to praktykuje.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Ładnie się zaczyna. Czy kobieta będąca w ciąży, a później matka nie może po prostu o siebie dbać i jeśli ćwiczenia są tego częścią, to co w tym złego? Ma chodzić zapuszczona i wiecznie trzęsąca się ze strachu o dziecko? Jeśli ginekolog i fizjoterapeuta nie widzą przeciwskazań do ćwiczeń to o co wam chodzi?

    • 16 1

    • Otoz to. Ja nie mieszkam w Polsce akurat, ale jestem w ciazy w 8 miesiacu i jak tylko zarejestrowalam sie u poloznej, to dostalam rozne PDF-y i ulotki o tym jakie to wazne cwiczyc w ciazy itp. A tu wchodzisz w komentarze i jest jakas masakra. Jestes zla matka, dziecko to dla ciebie zarodek itp. Tragedia. Kobieta kobiecie wilkiem. Zazdrosc czy co? Nie wyobrazam sobie wrocic do domu po calym dniu pracy siedzacej i dalej siedziec na tylku. Organizm az sie prosi o aktywnosc.

      • 4 2

  • Rozwiązanie

    Nie zachodzić w ciążę, więc nie będzie trzeba ćwiczyć w ciąży.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Warsztat muzykoterapeutyczny Opowieści wewnętrznego dziecka

100 zł
warsztaty, spotkanie

Prowadzenie cukrzycy u kobiet z cukrzycą ciążową lub cukrzycą typu I

badania

Finał Akcji Skonsultuj z Farmaceutą

badania, konsultacje

Najczęściej czytane