Wiadomości

stat

Jabłka nie tylko w szarlotce. Zrób to sam

Jabłko zawiera ok. 83 proc. wody, w pozostałej części znajdziemy białko, cukry, kwasy organiczne, błonnik czy witaminy C, A, B1, B2, PP, B3. Dzięki bogatemu składowi warto wykorzystywać je w domu dla zdrowia i urody.
Jabłko zawiera ok. 83 proc. wody, w pozostałej części znajdziemy białko, cukry, kwasy organiczne, błonnik czy witaminy C, A, B1, B2, PP, B3. Dzięki bogatemu składowi warto wykorzystywać je w domu dla zdrowia i urody. fot. Agnieszka Majewska

Jabłka to najpopularniejsze owoce w naszym kraju. Możemy je kupić o każdej porze roku, jeść surowe, gotowane, smażone, pieczone. Znacie powiedzenie "Jabłko z wieczora i nie trzeba doktora" albo "Rano dla urody, wieczorem dla zdrowia"? Czy tylko dlatego, że jest tanie, wdarło się lata temu do naszej kuchni, apteczki a nawet łazienki?



W jakiej postaci najczęściej jesz jabłka?

świeże, w całości lub kroję

82%

jako dodatek do sałatek

4%

przetwarzam je, np. na mus

6%

w ogóle nie jem jabłek, jestem uczulony(a)

2%

w żadnej, nie lubię jabłek

6%
W naszym cyklu "Natura dla zdrowia i urody" podpowiadamy, jak samodzielnie i i szybko zrobić domowe kosmetyki czy produkty wykorzystywane w kosmetyce, lecznictwie i kuchni. W tym odcinku w roli głównej wystąpi jabłko.

Czytaj więcej artykułów z cyklu

Skład, który robi wrażenie

Jabłka zawierają około 83 proc. wody, w pozostałej części znajdziemy nieco białka, kwasów organicznych i błonnika w postaci pektyn. Witaminy C, A, B1, B2, PP, B3 oraz występujące w nich cukry (m.in. glukoza i fruktoza) i sole mineralne takie jak: potas, żelazo, fosfor, sód, wapń, krzem czy magnez, oraz niewielkie ilości miedzi i cynku, są łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Mimo że jabłka nie są rekordzistami pod względem zawartości wyżej wymienionych substancji, posiadają niejeden atut, który powinien nas przekonać, by po nie sięgnąć.

Jabłko w służbie urody

Zyskały niezwykłą popularność w kosmetyce, a to głównie za sprawą zawartości kwasów owocowych AHA, w które obfituje miąższ i sok.

- Prawie wszystko to, co jemy, możemy stosować w domowych maseczkach i kłaść na twarz, jabłka nie są wyjątkiem - mówi Beata Drozd z Alloa Studio Kosmetyki Naturalnej. - Kwas jabłkowy, przeważnie łączony z innymi kwasami AHA, jest stosowany do zabiegów eksfoliacji. W niższych stężeniach (do 5 proc.) nawilża i rozjaśnia drobne przebarwienia, w wyższych złuszcza martwy naskórek i działa jako składnik zmiękczający. Takie zabiegi mogą być wykonywane właśnie teraz, gdy nasłonecznienie nie jest mocne, a jeszcze nie ma mrozów poniżej -5°C.

Co poza kwasami? Witamina C, którą znamy i kochamy, bo pomaga zwalczać wolne rodniki, przeciwdziała wiotczeniu skóry, w połączeniu z witaminą P zapobiega pękającym naczynkom, uelastycznia i uszczelnia naczynia krwionośne, krzem natomiast wzmocni włosy i paznokcie.

Jabłka znalazły zastosowanie między innymi w kremach czy balsamach. Otrzymuje się z nich substancję myjącą - proteol APL, który jest cennym składnikiem, a to dlatego, że usuwa brud nie naruszając warstwy ochronnej skóry i dbając o odpowiedni poziom nawilżenia, stąd jego obecność w peelingach, żelach do kąpieli, mydłach czy szamponach. Sam sok również znajduje zastosowanie w tych ostatnich. Wcierany w skórę głowy pomoże delikatnie, ale skutecznie pozbyć się łupieżu.

Sok i miąższ jabłkowy możemy używać nie tylko do pielęgnacji ciała i włosów, ale i twarzy. Domowe maseczki na bazie jabłek mają działanie przeciwzmarszczkowe, regenerujące, delikatnie złuszczające naskórek, odmładzają i rozświetlają.

Odświeżająca maseczka z jabłka
Aby zrobić domową, odświeżającą maseczkę z jabłka wystarczy do startego jabłka dodać dwie łyżki twarogu lub twarożku homogenizowanego wraz z kilkoma kroplami oliwy.
Aby zrobić domową, odświeżającą maseczkę z jabłka wystarczy do startego jabłka dodać dwie łyżki twarogu lub twarożku homogenizowanego wraz z kilkoma kroplami oliwy. fot. Agnieszka Majewska
2 łyżki twarogu lub twarożku homogenizowanego dodajemy do startego jabłka wraz z kilkoma kroplami oliwy. Nakładamy na 20 minut, a po tym czasie zmywamy letnią wodą. Ma ona silne działanie odżywcze, przywraca skórze promienny wygląd, rozjaśnia i napina skórę.

Maseczka jabłkowa

Do cery trądzikowej: Utarte jabłko łączymy z ubitym na sztywno białkiem jajka. Zostawiamy na twarzy i dekolcie na 20 minut i zmywamy letnią wodą. Reguluje wydzielanie sebum, leczy zmiany i zapobiega ich nawrotom, ściąga pory, matuje.
Cera sucha zamiast białka powinna dodać kilka kropli oliwy i łyżkę śmietany lub mleka. Każdy inny rodzaj cery może postawić na prostotę i nałożyć po prostu samo starte jabłko lub dodawać składniki wedle upodobań naszej skóry.

Jako zagęstnik, który pomoże nam utrzymać jabłkowe mieszanki na skórze, stosujemy płatki owsiane, miód, mąkę kukurydzianą, ziemniaczaną lub ryżową, a jako dodatek oczyszczający i rozjaśniający posłużyć nam może świeżo wyciśnięty sok z cytryny. Nie bójmy się eksperymentować i łączyć różne komponentów. Pamiętajmy jednak, aby przed użyciem domowych kosmetyków zrobić próbę uczuleniową na skórze.

Jako zagęstnik, który pomoże nam utrzymać jabłkowe mieszanki na skórze, stosujemy płatki owsiane, miód, mąkę kukurydzianą, ziemniaczaną lub ryżową, a jako dodatek oczyszczający i rozjaśniający posłużyć nam może świeżo wyciśnięty sok z cytryny
Jako zagęstnik, który pomoże nam utrzymać jabłkowe mieszanki na skórze, stosujemy płatki owsiane, miód, mąkę kukurydzianą, ziemniaczaną lub ryżową, a jako dodatek oczyszczający i rozjaśniający posłużyć nam może świeżo wyciśnięty sok z cytryny fot. Agnieszka Majewska
Biorąc przykład z Włochów, którzy namiętnie dodają jabłka do kąpieli (a także stosują zmieszane z glinką i miodem okłady jabłkowe na ciało), możemy sami taką kąpiel przygotować. Pomijając kwestię aromaterapii, która jest niewątpliwa, i relaksu, warto wspomnieć o tym, że ciepła woda potęguje działanie tych cudownych owoców i wartości odżywcze są lepiej przyswajane przez skórę.

Kąpiel jabłkowa

Wedle uznania i możliwości (kto z nas wyciśnie wannę soku?) dolewamy soku jabłkowego do kąpieli. Im więcej, tym lepiej. Trochę inne właściwości (na przykład cudownie zmiękczające i bakteriobójcze) ma dodanie octu jabłkowego. Tego używamy około pół szklanki na kąpiel.

Ocet jabłkowy

Kto z nas o nim nie słyszał? Nieprzypadkowo jest hitem ostatnich lat. Nie tylko zresztą ostatnich, ponieważ był używany już przez Hipokratesa, ojca medycyny, który doceniał jego właściwości 400 lat p.n.e.

Ocet jabłkowy wygładzi drobne zmarszczki i poprawi napięcie skóry. Ma też działanie bakteriobójcze, dlatego sprawdzi się idealnie u osób z cerą trądzikową, tłustą, czy ze skłonnością do wyprysków. Ale to nie wszystkie jego właściwości.
Ocet jabłkowy wygładzi drobne zmarszczki i poprawi napięcie skóry. Ma też działanie bakteriobójcze, dlatego sprawdzi się idealnie u osób z cerą trądzikową, tłustą, czy ze skłonnością do wyprysków. Ale to nie wszystkie jego właściwości. fot. ©fotolia/Sasimoto
Wygładzi drobne zmarszczki i poprawi napięcie skóry. Ma działanie bakteriobójcze, dlatego sprawdza się idealnie u osób z problemem cery trądzikowej, tłustej, ze skłonnością do wyprysków. Zabija bakterie odpowiedzialne również za nieprzyjemny zapach ciała. Można dodać go do kąpieli stóp (dodatkowo zmiękczy skórę), płukać nim jamę ustną (pół łyżki octu na szklankę wody) lub przecierać nasączonym wacikiem problematyczne miejsca. Jest cudownym kosmetykiem dla włosów. Pobudza wzrost, pomaga pozbyć się łupieżu i odżywia cebulki, a płukanki sprawią, że nasze włosy będą miękkie i lśniące.

Tonik
Znając już właściwości octu jabłkowego i świeżych jabłek możemy wybrać, czym chcemy przemywać twarz. Świeżo wyciśnięty sok nadaje się do bezpośredniego użycia jako tonik, ocet jabłkowy powinno się rozcieńczyć (niektóre cery lubią czysty, jest wtedy niczym peeling enzymatyczny, ale na początek polecam rozwodnić) w stosunku 1 część octu na 4 części wody. I również w zależności od potrzeby, można zostawić lub zmyć po około 5 minutach. Testujcie, sprawdzając, jak wasza skóra lubi, ale jeśli robicie to pierwszy raz, zawsze lepiej zachować większą ostrożność i wybierać mniejsze stężenie.

Olej z pestek jabłek zdobywa coraz większy rozgłos i mimo że nie jest tak popularny jak arganowy czy z pestek winogron, ma swoje grono wielbicieli. Warto się nim zainteresować, jeśli chcemy nadać włosom blask, wzmocnić je po przebytych zabiegach czy uchronić przed wypadaniem, jest idealną odżywką. Ma wiele zastosowań, sprawdzi się na przykład jako olejek do masażu, chociaż nawet sama aplikacja pomoże złagodzić stany zapalne skóry, podrażnienia, wspomoże również w walce z łuszczycą, trądzikiem i innych chorobach skórnych. Zwiększa również produkcję kolagenu i oczyszcza z toksyn. Jest lekki, szybko się wchłania, nie pozostawiając tłustej warstwy.

Na zdrowie!


Jabłka najlepiej jest jadać w całości (prócz gniazd nasiennych), pozbywając się skórki, wyrzucamy prawie 70 proc. witamin znajdujących się w jabłku!
Jabłka najlepiej jest jadać w całości (prócz gniazd nasiennych), pozbywając się skórki, wyrzucamy prawie 70 proc. witamin znajdujących się w jabłku! fot. Agnieszka Majewska
O to, po jakie owoce sięgamy najczęściej i dlaczego pytam Małgorzatę Jabłońską, która - nie tylko przez wzgląd na nazwisko - wie, dlaczego warto sięgać po jabłka.

- Jabłka to owoce najczęściej wybierane przez Polaków nie tylko ze względu na smak, ale też ze względu na zdrowotne właściwości. Są bogatym źródłem witamin, z których najważniejszą jest witamina C, niezbędny element układu odpornościowego. Zawierają spore ilości potasu, który wpływa na gospodarkę wodną, sporo soli mineralnych oraz żelaza. Jadane na surowo wzmacniają serce, układ nerwowy i poprawiają pracę wątroby, korzystnie wpływają na poziom cholesterolu, natomiast tarte jabłka gotowane lub pieczone wykazują działanie przeciwbiegunkowe - mówi Małgorzata Jabłońska, dietetyk medyczny z poradni dietetycznej La Mariposa. - Jabłka znalazły też swoje miejsce w dietach odchudzających, ponieważ przy niewielkiej kaloryczności wykazują właściwości sycące. Jedzenie jabłek polecam właściwie każdemu, kto je lubi, oczywiście z wyjątkiem osób uczulonych na nie, co zdarza się rzadko. Należy jednak pamiętać, że zawierają też cukier, więc jak każde owoce powinny być spożywane w kontrolowanej ilości.
Na tym nie koniec. Jabłka zawierają przeciwutleniacze, które mają działanie antynowotworowe (przeciw rakowi jelita grubego i wątroby) oraz chronią układ nerwowy przed stresem i jego skutkami. Równie ważne są pektyny (głównie w pestkach i skórce), które przyczyniają się do oczyszczania organizmu z substancji toksycznych, wiążąc je i bezpiecznie wydalając, dlatego są polecane palaczom i osobom, które przebywają w zanieczyszczonym środowisku (duże miasta, ośrodki przemysłowe) bądź mają bezpośrednią styczność z toksycznymi związkami (np. drukarze). Pektyny ponadto regulują florę bakteryjną naszych jelit i przeciwdziałają zaparciom, a ich działanie moczopędne przyczynia się tym samym do redukcji obrzęków. Co jeszcze?

- Mimo kwaśnego smaku wpływają alkalizująco na organizm, natomiast produkowany z nich naturalny ocet jabłkowy zakwasza skutecznie żołądek (jedyne kwaśne miejsce w naszym organizmie), co wspomaga trawienie białek i zapobiega pojawianiu się zgagi - pod warunkiem jednak, że mamy zdrowy żołądek - informuje Małgorzata Jabłońska.
Ocet jabłkowy przysłuży nam się jeszcze do wyciszenia układu nerwowego czy uregulowania pracy hormonów dzięki wysokiej zawartości potasu. Zawarty w nim glikogen, w przeciwieństwie do octu białego, polepsza stan naczyń krwionośnych, sprzyja tworzeniu się czerwonych krwinek, reguluje cykl menstruacyjny. Pobudza metabolizm, zapobiega zmęczeniu mięśni po ćwiczeniach, zwalcza alergię u ludzi i zwierząt.

O tym warto pamiętać

Odmian jabłek jest ponad 10 tysięcy, różnią się one pod względem zawartości witamin, ale dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie.
Odmian jabłek jest ponad 10 tysięcy, różnią się one pod względem zawartości witamin, ale dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. fot. Agnieszka Majewska
Odmian jabłek jest ponad 10 tysięcy, różnią się one pod względem zawartości witamin (im kwaśniejsze jabłko tym więcej witaminy C), ale dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. Wielkość i kolor wybieramy wedle gustu, ale zwracajmy uwagę, by nie były poobijane czy stłuczone. Nie trzymamy ich też w pobliżu warzyw, ponieważ wydzielają etylen, który wpływa na psucie się warzyw. Jadać najlepiej w całości, razem ze skórkami - pozbywając się ich wyrzucamy ok. 70 proc. witamin znajdujących się w jabłku.

Podczas zakupu octu jabłkowego upewnij się, że unosi się w nim osad. Będzie to dowód na to, że nie został poddany destylacji, a co za tym idzie, że nie pozbyto się wielu składników odżywczych. Najlepsze są te ekologiczne, często niefiltrowane i niepasteryzowane, bez środków chemicznych i konserwantów, są niestety też droższe, ale warto, bo jasny, klarowny ocet przynosi niewiele korzyści. Ja gorąco zachęcam do przygotowania octu samodzielnie, nie jest trudny, wymaga tylko cierpliwości (dojrzewa około 4 tygodni).

Smażone jabłka ze szczyptą soli i cukru, z oliwą z oliwek i majerankiem według przepisu mojej Mamy. Polecam, są naprawdę  pyszne.
Smażone jabłka ze szczyptą soli i cukru, z oliwą z oliwek i majerankiem według przepisu mojej Mamy. Polecam, są naprawdę pyszne. fot. Agnieszka Majewska
Zastosowań i przepisów na wykorzystanie jabłek, jak i octu, jest mnóstwo, nie starczyłoby tu miejsca na ich wymienienie, polecam więc szukać indywidualnie, bo warto.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (15)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje