Wiadomości

Dieta, która zmniejsza ryzyko nowotworu. Co warto wiedzieć?

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna to jedne z ważniejszych czynników, które mogą obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworów.
Zdrowa dieta i aktywność fizyczna to jedne z ważniejszych czynników, które mogą obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworów. fot. 123rf.com/iakovenko

Styl życia, a zwłaszcza żywienie i aktywność fizyczna to jedne z istotnych czynników ryzyka rozwoju chorób onkologicznych. Nic więc dziwnego, że coraz większą wagę przypisuje się zdrowej diecie, która w połączeniu z odpowiednią dawką ruchu chroni przed otyłością, wspiera układ odpornościowy, a więc również zmniejsza ryzyko nowotworów.



Czy stosujesz dietę obniżającą ryzyko wystąpienia nowotworów?

tak, prowadzę taką dietę profilaktycznie i dbam o aktywność fizyczną 17%
staram się prowadzić zdrowy tryb życia, ale nie popadam w obsesję z tym związaną 49%
raczej nie, ale moja dieta i aktywność są w miarę rozsądne 23%
nie, nie wierzę w takie rzeczy 5%
nie, zbyt lubię niezdrowe jedzenie, żeby z niego rezygnować 6%
zakończona Łącznie głosów: 373
- Styl życia jest drugim po paleniu tytoniu niezależnym czynnikiem przyczyniającym się do powstawania chorób nowotworowych. Nie ma wątpliwości, że regularna aktywność fizyczna oraz prawidłowo skomponowana dieta chronią przed otyłością, która zwiększa ryzyko wystąpienia kilkunastu rodzajów nowotworów. Na bardzo wczesnych etapach rozwoju komórki nowotworowej pewne składniki zawarte w pożywieniu uniemożliwiają jej dalszy rozwój, m.in. poprzez hamowanie wytwarzania sieci własnych naczyń krwionośnych guza, oraz wspierają systemy naprawcze ludzkiego organizmu. Nie sposób też nie wspomnieć o antyoksydantach, które chronią zdrowe komórki przed uszkodzeniem i mutacjami - wyjaśnia Magdalena Maciejewska-Cebulak, dietetyk medyczny, wykładowca Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku, specjalistka PrimaLife i autorka książki "Nie daj się rakowi! Wsparcie żywieniowe w chorobie nowotworowej".
Chociaż nie ma diety, która miałaby właściwości lecznicze w momencie pojawienia się nowotworu, to są jednak produkty żywieniowe, które są nieodzownym wsparciem w profilaktyce nowotworowej.

- Istnieje ścisły związek między rodzajem diety i spożywanych pokarmów a rozwojem wielu typów nowotworów. Szacuje się, że przyczyną około 30 proc. nowotworów jest zła dieta, a więc 1/3 z nas praktycznie sama sobie zapewnia kłopoty zdrowotne. Oczywiście styl życia, aktywność fizyczna, stres, nałogi nie pozostają tu bez znaczenia - wyjaśnia dietetyk i wykładowca Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku, Anna Szymborska.

Dieta w profilaktyce nowotworowej



- Dieta antynowotworowa powinna neutralizować występowanie wolnych rodników, czyli cząstek naturalnie występujących w organizmie i w zrównoważonej ilości nam potrzebnych. Problem zaczyna się w chwili, kiedy mamy ich za dużo i wolne rodniki zaczynają działać w naszym organizmie, prowadząc do rozmaitych powikłań zdrowotnych, w tym powstawania nowotworów. Aby temu zapobiec, należy spożywać jedzenie bogate w antyoksydanty, a więc skierować się ku diecie opartej na wspólnym działaniu wtórnych substancji roślinnych, produkowanych przez warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych oraz produkty bogate w błonnik, regulujący pracę jelit, a tym samym wspomagający usuwanie potencjalnych związków o charakterze kancerogennym - podkreśla Anna Szymborska.
Odpowiedzi na pytanie, jak powinna wyglądać dieta, która zapobiega nowotworom, udzielają światowe, europejskie i krajowe organizacje, m.in.: Światowy Fundusz Badań nad Rakiem czy Europejski Kodeks Walki z Rakiem.

- Powinna przede wszystkim obfitować w produkty pochodzenia roślinnego: warzywa, owoce i produkty zbożowe z pełnego przemiału. Należy unikać natomiast produktów wysoko przetworzonych, ubogich w błonnik pokarmowy i bogato tłuszczowych, zawierających cukry dodane i ubogich w błonnik pokarmowy. Przykładem są dania gotowe, słodycze, słone przekąski, wędliny, kiełbasy czy parówki. Warto ograniczać też spożycie mięsa do około 500 g tygodniowo - mówi Magdalena Maciejewska-Cebulak.
Jednym z zaleceń jest ograniczanie spożywania mięsa do 500 g tygodniowo.
Jednym z zaleceń jest ograniczanie spożywania mięsa do 500 g tygodniowo. fot. 123rf.com/Marilyn Barbone
Godnym uwagi zamiennikiem mięsa i jednocześnie źródłem białka są nasiona roślin strączkowych, jaja, ryby i nabiał bez dodatków smakowych. W zdrowej diecie nie powinno również zabraknąć tzw. zdrowych tłuszczy, które znajdują się w olejach roślinnych, oliwie z oliwek, awokado, tłustych rybach morskich, a także nasionach i orzechach.

- Jeśli chodzi o mięso, nadal mamy ogromny szum informacyjny na temat jego związku z powstawaniem nowotworów, niemniej Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jednoznacznie potwierdza związek pomiędzy spożywaniem przetworzonego mięsa a nowotworem jelita grubego. Odmienną kwestią jest to, co znajdujemy na sklepowych półkach - żywność przetworzoną, z ogromną ilością cukru, chemii i antybiotyków. Tu nawet zalecane białe mięso czy pryskane warzywa i owoce zaczynają wiać grozą. Tak naprawdę, jeśli nie mamy dostępu do sprawdzonego źródła tego, co kupujemy, możemy się liczyć z rozmaitymi szkodliwymi substancjami, które - chcąc czy nie chcąc - spożywamy. Niemniej wyłączenie ze swojej diety cukru, produktów wysoko przetworzonych i fast foodów na pewno okaże się pomocne dla utrzymania dobrego zdrowia - dodaje Anna Szymborska.

Ważna rola błonnika i antyoksydantów



Równie ważną rolę w diecie zapobiegającej powstawaniu nowotworów odgrywa błonnik, który poprawia pracę przewodu pokarmowego, usprawnia metabolizm i pomaga w profilaktyce nadwagi i otyłości.

- Według wytycznych WFR należy zjadać minimum 30 g błonnika dziennie. Zawierające go produkty pełnoziarniste, warzywa niskoskrobiowe, owoce i rośliny strączkowe. Nasza dieta powinna być urozmaicona i różnorodna. Należy spożywać pięć porcji warzyw i owoców dziennie, a najlepiej trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców. Jako porcję warto przyjąć 100-150 g - wyjaśnia Magdalena Maciejewska-Cebulak.
W diecie zapobiegającej nowotworom nie powinno zabraknąć produktów bogatych w błonnik i antyoksydanty.
W diecie zapobiegającej nowotworom nie powinno zabraknąć produktów bogatych w błonnik i antyoksydanty. fot. 123rf.com/foodandmore
Warzywa i owoce są też źródłem antyoksydantów, które chronią komórki przed uszkodzeniem, wspierają system odpornościowy. Należą do nich m.in. witamina E, witamina C, beta karoten, selen czy polifenole.

- Kolor warzyw i owoców często podpowiada, jakie przeciwutleniacze zawiera dany produkt. Dla przykładu zielone warzywa i owoce są źródłem chlorofilu, żółte i pomarańczowe beta karotenu, a czerwone likopenu. Dlatego warto zadbać o to, aby na naszych talerzach znajdowały się różne kolory warzyw i owoców - dodaje Magdalena Maciejewska-Cebulak.

Opinie (51)

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje