• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Czy warto jeść sezonowe owoce?

Joanna Stolp
28 czerwca 2022, godz. 14:00 
Opinie (39)
Lato to czas owoców sezonowych. Warto po nie sięgać, bo mają mało kalorii i zawierają mnóstwo witamin. Lato to czas owoców sezonowych. Warto po nie sięgać, bo mają mało kalorii i zawierają mnóstwo witamin.

Maliny, truskawki, borówki, czereśnie - owocowych propozycji na dostarczenie cennych składników do organizmu nie brakuje. Szczególnie latem owoce chętnie dodajemy do śniadań, deserów, przygotowujemy przetwory czy po prostu zjadamy bez żadnych dodatków. Owoce sezonowe to bogate i bardzo smaczne źródło witamin, błonnika pokarmowego. Dlaczego warto je jeść?



Czy chętnie sięgasz po owoce sezonowe?

Kto z nas nie czeka na nowalijki, czyli świeże i uwielbiane przez wszystkich truskawki, czereśnie czy inne owoce. Owoce sezonowe latem są praktycznie na wyciągnięcie ręki. Nie dostarczają nam zbyt wiele kalorii, a mogą świetnie urozmaicić codzienną dietę.

- 100 g truskawek ma ok. 33 kcal, 100 g malin - ok. 40 kcal, tyle samo borówki amerykańskiej dostarcza do organizmu ok. 60 kcal. Podobną podaż kalorii mają czereśnie. Można więc śmiało powiedzieć, że są niskokaloryczne. Dla porównania średni banan ma około 115 kcal - wymienia Dominika Dietrich, dietetyk medyczny z Akademii Skutecznej Diety.

Naucz się komponować zdrowe posiłki - zgłoś się do dietetyka



Jak wprowadzić owoce sezonowe do jadłospisu?



Włączenie owoców sezonowych do jadłospisu ma pozytywny wpływ na spożycie zalecanej ilości wysokowartościowych produktów. Większe spożycie owoców przekłada się bezpośrednio na lepszy stan zdrowia i samopoczucie. Możemy je jeść jako dodatek np. do porannej owsianki albo jako składnik koktajli mlecznych, które - podobnie jak porcja owoców z jogurtem naturalnym - są ciekawym pomysłem na drugie śniadanie. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku - nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do spożywania produktów dostępnych w sezonie.

- Owoce zawierają wszystkie witaminy, oprócz D i B12. Stanowią bogate źródło minerałów i błonnika. Mają właściwości detoksykujące i bakteriobójcze. Poprawiają stan włosów, paznokci, skóry i zębów. Owoce sezonowe w upalne, letnie dni, gdy nie jest trudno o odwodnienie organizmu, dbają o nasze zapotrzebowanie na płyny. Wakacyjne owoce są pełne nie tylko witamin i składników mineralnych, ale także tak niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania wody - mówi Natalia Urbańska, studentka studiów magisterskich na kierunku dietetyka oraz słuchaczka studiów podyplomowych z psychodietetyki w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku.
Dzięki mrożeniu lub suszeniu owoców możemy przedłużyć trwałość owoców sezonowych i wykorzystywać je przez cały rok.

Sezon na truskawki niedługo dobiegnie końca. To dobry moment, by zadbać o zapasy na zimę. Dobrym pomysłem jest mrożenie truskawek. Sezon na truskawki niedługo dobiegnie końca. To dobry moment, by zadbać o zapasy na zimę. Dobrym pomysłem jest mrożenie truskawek.

Truskawki - źródło witaminy C i nie tylko



Truskawki są źródłem wielu witamin z grupy B, A oraz PP. Mają więcej witaminy C niż cytrusy i stanowią cenne źródło żelaza, wapnia, potasu, magnezu i manganu. Ze względu na zawartość żelaza spożywanie truskawek zapobiega anemii. Oprócz tego truskawki mają kwasy elegonowe, które chronią nas przed nowotworami. Mają też właściwości odtruwające i moczopędne. Są zasadotwórcze, dlatego są zalecane osobom z chorobami nerek.

- Działają oczyszczająco, odtruwają organizm. Redukują zakwaszenie organizmu, zmniejszają dolegliwości związane z zakwaszeniem organizmu, są wskazane dla osób chorujących na dnę moczanową - dodaje Dominika Dietrich.
Zawierają błonnik, który poprawia perystaltykę jelit. Usprawniają trawienie i są dobrym elementem diet odchudzających. Zawarte w nich kwasy organiczne przyspieszają przemianę materii. Obniżają także poziom cholesterolu i ciśnienia tętniczego.

Czytaj także: Maliny, borówki, jagody. Dlaczego warto je jeść?

Maliny sprzymierzeńcem w walce o odporność



Można powiedzieć, że maliny są tarczą obronną organizmu. Zawierają nie tylko witaminy C, ale także witaminy z grupy A, B i K oraz potas i cynk. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy opóźniają procesy starzenia. Podobnie jak truskawki obniżają też ciśnienie krwi.

Mają również właściwości napotne, przez co są pomocne w regulowaniu gorączki, hamują rozwój niekorzystnej flory bakteryjnej jelit. Dzięki zawartości kwasu ferulowego i beta-sitosterolu chronią także przed nowotworami.

Maliny są niczym tarcza obronna dla organizmu. Truskawki zawierają więcej witaminy C niż cytrusy, a borówki pomogą w trosce o wzrok. Maliny są niczym tarcza obronna dla organizmu. Truskawki zawierają więcej witaminy C niż cytrusy, a borówki pomogą w trosce o wzrok.

Borówki w trosce o wzrok



Borówki to źródło potasu, kwasu foliowego, witaminy C, magnezu oraz błonnika. Wspomagają regenerację mięśni po wysiłku fizycznym. Opóźniają też wystąpienie objawów choroby Parkinsona i Alzheimera. Poprawiają jakość widzenia, zapobiegają marskości wątroby, poprawiają pamięć i zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów. Przeciwdziałają także zwyrodnieniu plamki żółtej w oku i zaćmie.

Jedzenie owoców sezonowych to oszczędność?



Nie ma co ukrywać, cena często ma znaczenie. W czasie kiedy niemal wszystko drożeje, warto pamiętać, że właśnie teraz świeża, lokalna żywność jest w sezonie najtańsza. Oznacza to, że najlepsze jakościowo produkty mamy za mniejsze niż zwykle pieniądze.

To też idealny czas na przygotowywanie zapasów na zimę, dzięki którym uda nam się przemycić do naszej zimowej diety większą ilość witamin i minerałów.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (39)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Grupa wsparcia dla kobiet

spotkanie

Międzynarodowe Targi Curatio

targi

Powrót do Wewnętrznego Dziecka

warsztaty, spotkanie

Ogłoszenia polecane

Najczęściej czytane