• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy drzemka w ciągu dnia jest zdrowa?

Joanna Stolp
13 marca 2024, godz. 08:00 
Opinie (21)
U osób odczuwających deficyt snu i zmęczenie ucięcie sobie drzemki w ciągu dnia jest korzystne. Taki odpoczynek powinien trwać od 5 do 20, maksymalnie 30 minut. U osób odczuwających deficyt snu i zmęczenie ucięcie sobie drzemki w ciągu dnia jest korzystne. Taki odpoczynek powinien trwać od 5 do 20, maksymalnie 30 minut.

Krótka drzemka pozwala uzupełnić niedobory snu nocnego, wyciszyć organizm i stanowić zastrzyk energii na dalszą część dnia. Na tym jednak nie koniec jej zalet. Zanim jednak zdecydujemy się na chwilę odpoczynku, sprawdźmy: o jakiej porze najlepiej zrobić sobie drzemkę, jak długo powinna trwać drzemka w ciągu dnia oraz jakie sygnały wysyła organizm, który drzemki potrzebuje codziennie?




Zdrowy sen, czyli jaki?



Jak często ucinasz sobie drzemki?

Sen stanowi jedną z podstawowych potrzeb fizjologicznych organizmu, bez której nie da się prawidłowo funkcjonować, dlatego każdy z nas powinien dbać o higienę snu.

- Zbyt krótki lub zbyt długi sen znacząco wpływa na funkcjonowanie organizmu i może nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne, począwszy od ryzyka nadwagi, rozwoju cukrzycy, chorób układu krążenia i serca. Niewłaściwa ilość snu przekłada się także na możliwość wystąpienia zaburzeń neurologicznych i psychicznych, jak np. depresja, a nawet na zwiększone ryzyko przedwczesnej śmierci - przestrzega dr n. med. Katarzyna Kocbuch, adiunkt, ekspert Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.

Jak długo powinni spać dorośli i dzieci?



By dobrze wypoczywać, dorośli ludzie powinni spać od 7 do 9 godzin, co wynika z występujących po sobie faz snu NREM i REM. Jeden cykl snu trwa od 80 do 120 minut, a do prawidłowego snu potrzebujemy od 4 do 6 takich cykli.

- Dzieci tego snu potrzebują znacznie więcej, ok. 14-15 godzin, stąd drzemka w ciągu dnia jest elementem niezbędnym do ok. 4 roku życia. U seniorów z kolei potrzeba snu się skraca i wynosi ok. 6 godzin na dobę - dodaje dr n. med. Katarzyna Kocbuch.
W idealnej sytuacji po wypoczynku nocnym powinniśmy się sami obudzić, mieć energię i chęć do działania. W praktyce jednak najczęściej bywa inaczej. Często ignorujemy senność organizmu, kładziemy się później, niż powinniśmy, miewamy problemy z zasypianiem ze względu na korzystanie z urządzeń imitujących niebieskie światło, bywamy zestresowani lub przepracowani, a rano wstajemy obudzeni budzikiem, co nie pozwala nam odpoczywać tak długo, jak byśmy tego potrzebowali.

Chroniczne zmęczenie. Z czego może wynikać i jakie ma objawy? Chroniczne zmęczenie. Z czego może wynikać i jakie ma objawy?
Zbyt krótki lub zbyt długi sen znacząco wpływa na funkcjonowanie organizmu i może nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne, począwszy od ryzyka nadwagi, rozwoju cukrzycy, chorób układu krążenia i serca. Zbyt krótki lub zbyt długi sen znacząco wpływa na funkcjonowanie organizmu i może nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne, począwszy od ryzyka nadwagi, rozwoju cukrzycy, chorób układu krążenia i serca.

Jakie są zalety drzemki?



U osób odczuwających deficyt snu i zmęczenie ucięcie sobie drzemki w ciągu dnia jest bardzo korzystne. Możemy dzięki temu zregenerować siły, poprawić pamięć, zmniejszyć poziom stresu. Zdrowa drzemka stabilizuje nastrój, buduje odporność, obniża ciśnienie, a przez to zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym i zwiększa naszą kreatywność.

- Dla osób aktywnych i intensywnie pracujących naturalnym zjawiskiem pojawiającym się w ciągu dnia po ok. 6 godzinach aktywności jest senność. Dlatego w tej sytuacji jak najbardziej jest zalecana krótka drzemka w ciągu dnia do ok. 20 minut, czyli tzw. power nap - mówi lek. Joanna Przekwas, internista, geriatra z przychodni Medyczna Gdynia.

Drzemka powinna odbywać się w warunkach zbliżonych do snu nocnego, czyli w zaciemnionym pomieszczeniu, odizolowanym od hałasu i przewietrzonym. Drzemka powinna odbywać się w warunkach zbliżonych do snu nocnego, czyli w zaciemnionym pomieszczeniu, odizolowanym od hałasu i przewietrzonym.

Kiedy zrobić sobie drzemkę i ile powinna trwać?



Najlepsze drzemki to takie, które trwają od 5 do 20, maksymalnie 30 minut - niezmiennie przekonują eksperci. Po przebudzeniu jesteśmy wypoczęci i zrelaksowani. Jeśli jednak pokusa dłuższego odpoczynku stanie się silniejsza, możemy początkowo zaobserwować osłabienie i ospałość, ale w finalnym rozrachunku nawet dłuższe niż 30 minut drzemki pozytywnie wpłyną na zwiększenie sił i poprawę koncentracji.

Warto jednak zwracać uwagę na długość snu dziennego, bo zbyt długa drzemka może zakłócać rytm dnia i, podobnie jak późny sen po godz. 15:00, może skutkować problemami z zaśnięciem wieczorem lub wybudzeniem w ciągu nocy.

- Należy zadbać jednak o to, aby ta drzemka trwała pomiędzy 20 a 30 minut i odbywała się w warunkach zbliżonych do snu nocnego, czyli w zaciemnionym pomieszczeniu, odizolowanym od hałasu i przewietrzonym. Istotne jest, żeby taka drzemka odbyła się do południa, gdyż drzemki popołudniowe i wieczorne oraz te wcześniejsze, ale trwające ponad pół godziny mogą już zaburzyć nasz cykl dobowy, sprawiając, że będziemy mieli kłopot z zaśnięciem o regularnej porze - tłumaczy dr n. med. Katarzyna Kocbuch.
Wyjątkiem są osoby powyżej 65. roku życia, które mogą sobie pozwolić na wydłużenie drzemki nawet do godziny, co może się przełożyć na jeszcze lepszą koncentrację w porównaniu do osób drzemiących krócej.

TOP 6 ćwiczeń na lepszy sen po ciężkim dniu TOP 6 ćwiczeń na lepszy sen po ciężkim dniu

Kto nie powinien robić sobie drzemki?



Drzemki nie są jednak dla wszystkich. Powinny się ich wystrzegać osoby z zaburzeniami snu. Codzienne ucinanie drzemki może być także oznaką chorób, takich jak: cukrzyca, nadciśnienie, niedoczynność tarczycy lub choroba niedokrwienna serca.

- Może również oznaczać niektóre choroby neurologiczne, a także zaburzenia pracy układu pokarmowego czy istnienie zjawiska bezdechu sennego, które mogą wpływać na to, że nawet odpowiednio długi sen wskutek częstych wybudzeń nie przynosi właściwej regeneracji dla organizmu i człowiek w ciągu dnia będzie odczuwać senność. W takiej sytuacji zasadna jest także wizyta u lekarza - dodaje dr n. med. Katarzyna Kocbuch.

Czy drzemki mogą wzmagać ryzyko podjadania?



- Zgodnie z badaniami krótkie drzemki mogą pomóc w kontrolowaniu apetytu i redukowaniu ryzyka podjadania. Oczywiście kluczowe jest to, aby nie przesadzać i utrzymywać zdrowe nawyki żywieniowe - mówi Mirosław Olejniczak z Twój Cel.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (21)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Młodzieżowa Grupa Wsparcia

100 zł
warsztaty

III Ogólnapolska Konferencja Samoświadomość i komunikAACja a TZW. zachowania trudne

konferencja

Bezpłatne badania USG piersi

badania

Najczęściej czytane