• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cyfryzacja. Rewolucja, która już trwa i zmieni wszystko

Julia Rzepecka
11 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Natłok technologii i informacji sprawia, że niekiedy trudno jest znaleźć odpowiednie cyfrowe rozwiązanie dla problemów w firmach. W tym właśnie ma pomóc Digital Innovation Hub. Natłok technologii i informacji sprawia, że niekiedy trudno jest znaleźć odpowiednie cyfrowe rozwiązanie dla problemów w firmach. W tym właśnie ma pomóc Digital Innovation Hub.

Gdańska firma VoiceLab.AI została wybrana do stworzenia Digital Innovation Hub, programu, który ma podnieść poziom polskiej gospodarki poprzez wprowadzenie cyfryzacji wszędzie tam, gdzie to możliwe. - Jesteśmy świadkami postępującej czwartej rewolucji przemysłowej, a jej motorem są informacje - mówi dyrektor DIH, Mateusz Dyrda.


Czy chętnie korzystasz z nowych technologii?


Digital Innovation Hub, czy inaczej Centrum Innowacji Cyfrowej, to projekt realizowany przez gdańską firmę VoiceLab.AI, Politechnikę Gdańską, a także sieć partnerów, takich jak organizacje non-profit, firmy komercyjne czy inne uczelnie. Projekt ten ma być odpowiedzią na potrzebę cyfryzacji polskiego biznesu.

Ministerstwo Rozwoju opublikowało konkurs na stworzenie miejsca, które pomoże przedsiębiorcom, gdy będą chcieli skorzystać z nowoczesnych technologii. Digital Innovation Hub ma być właśnie takim miejscem.

- Cały konkurs jest fragmentem programu Przemysł 4.0. Jesteśmy świadkami postępującej czwartej rewolucji przemysłowej, która wykorzystuje nowoczesne technologie, takie jak internet, a jej motorem napędowym są informacje, dane. Nowoczesnym firmom łatwo jest sięgnąć po nowoczesne rozwiązania. Jednak tu nie o to chodzi. Naszym zadaniem jako Digital Innovation Hub jest docieranie i świadczenie usług dla jak najszerszego grona przedsiębiorców, również takich, którzy nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań - mówi Mateusz Dyrda, dyrektor Digital Innovation Hub.

Cyfryzacja pomoże nawet... producentowi ogórków



Natłok technologii i informacji, sprawia, że niekiedy trudno jest znaleźć odpowiednie cyfrowe rozwiązanie dla problemów w firmach. W tym właśnie ma pomóc DIH. Ma dopasować konkretne rozwiązania do odpowiedniej branży i jej problemów. Nieograniczone możliwości sieci neuronowych można zobrazować na prostym przykładzie... producenta ogórków.

Obsługa informatyczna firm w Trójmieście



- Jeżeli sprzedawca ogórków ma duże ilości danych, na przykład zapisuje swoje zbiory, koszty, zyski i straty, te informacje będą nam potrzebne. Po analizie możemy przystosować te dane do innych czynników, takich jak pogoda czy kulinarne trendy. Dla takiego producenta można stworzyć model przewidujący, który na podstawie jednych czynników będzie określał prawdopodobieństwo wystąpienia innych. Dzięki temu będzie można określić, jak bardzo prawdopodobne jest to, że przy nowym trendzie kulinarnym producent będzie musiał zwiększyć swoje stany magazynowe, ponieważ za miesiąc wszyscy będą kupować ogromne liczby ogórków. To oczywiście przejaskrawiony przykład. Można też zobrazować to na przykładzie firmy, która ma problem z obsługą klienta, ponieważ nie może znaleźć odpowiednich pracowników do takiego działu. Taka firma sama więc tworzy scenariusz rozmowy, wykorzystuje naszego voicebota, a robot służy im wtedy jako pracownik obsługi klienta - opowiada Mateusz Dyrda.
  • Digital Innovation Hub będzie pomagać przedsiębiorcom poprzez szkolenia i konferencje, wskazując obszary firm, które można usprawnić.
  • DIH ma informować firmy, jakie mają możliwości, do kogo się zgłosić, aby się rozwinąć przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.
  • Digital Innovation Hub będzie pomagać przedsiębiorcom poprzez szkolenia i konferencje, wskazując obszary firm, które można usprawnić.
  • DIH ma informować firmy, jakie mają możliwości, do kogo się zgłosić, aby się rozwinąć przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Takie zastosowania można odnieść do wielu różnych gałęzi przemysłu oraz rozmaitych problemów.

- Dobrym przykładem jest pewna fabryka, do której przyjeżdżały stalowe płyty z huty. Parametry tych płyt były opisywane przez obsługę huty kredą czy flamastrem na samej płycie. To jest trudniejsza sytuacja, bo przecież maszyny "lubią" czytać, kiedy cyfry są zapisane równo, a najlepiej jako kody cyfrowe. Zawsze więc w fabryce była zatrudniona osoba, która odczytywała numery zapisane na płytach i wprowadzała do komputera. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji w przetwarzaniu obrazów możemy napisać program, który radzi sobie z czytaniem odręcznego pisma lepiej niż ludzie - dodaje Mateusz Dyrda.
Digital Innovation Hub ma informować firmy, jakie mają możliwości, do kogo się zgłosić, aby się rozwinąć przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

- Naszym zadaniem jest szkolenie, informowanie i doradztwo w tym zakresie. Jesteśmy w trakcie przygotowywania narzędzia oceny dla przedsiębiorstw, które jasno określi im drogę do cyfryzacji. Może być tak, że zgłoszą się do nas firmy, w których pracownicy nie używają nawet komputerów. My więc będziemy mogli dać im informację zwrotną, jak usprawnić swoje działania - mówi dyrektor Digital Innovation Hub.

Nowe laboratorium w parku technologicznym



Partnerem Digital Innovation Hub jest Stowarzyszenie Robotyków SKALP, które będzie odpowiedzialne za kwestie związane z robotyką. W Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym uruchamiane jest też laboratorium robotyczne, gdzie będzie można skorzystać z narzędzi i zbudować prototypy dla firm.

Naturalny interfejs człowieka



DIH nie powstałby bez udziału firmy VoiceLab.AI. Firma od 11 lat zajmuje się rozwiązaniami z zakresu tzw. sztucznej inteligencji. Zajmuje się przede wszystkim automatycznym rozpoznawaniem i przetwarzaniem mowy.

- Mowa jest najbardziej naturalnym interfejsem, z jakiego człowiek korzysta. Coś takiego zastosowane jest na przykład w domofonach. Kiedy mamy zajęte ręce, bo na przykład niesiemy zakupy, kod do domofonu "wpisać" można poleceniami głosowymi, na które reaguje urządzenie. Mowa to interfejs, który wykorzystujemy każdego dnia. To, że ci asystenci głosowi nie są jeszcze idealni, to kwestia technologiczna. Ale nie ma wątpliwości, że kiedy technologia będzie na wysokim poziomie, będziemy z tego powszechnie korzystać. To jest dla nas najbardziej naturalne i tak lubimy się komunikować - mówi Mateusz Dyrda.
VoiceLab.AI pracuje obecnie nad dwoma produktami, które wykorzystują słuchanie i przetwarzanie mowy. Jeden z nich to Wordlify, czyli aplikacja w telefonie, która może robić pełną transkrypcję z rozmów w czasie rzeczywistym, z podziałem na role, a do tego mogłaby tworzyć dodatkowe rzeczy, jak notatki czy listy spraw do załatwienia wynikające z rozmowy. Już dziś dostępna jest wersja testowa na telefony z systemem Android i iOS. Drugi projekt to narzędzia do analizy rozmów, który jest wdrażany dla jednego z dużych banków w Polsce. Pozwala on na wyodrębnienie wartościowych informacji z komunikacji pomiędzy bankiem i klientem, co z kolei przekłada się na lepszą jakość obsługi.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Firma z Gdańska ma scyfryzować gospodarkę

    scyfryzować według SJP

    zamienić dane w postaci analogowej na postać cyfrową, zwykle na zapis binarny; zdigitalizować, zdygitalizować, ucyfrowić

    • 4 0

  • "W fabryce była zatrudniona osoba, która odczytywała numery zapisane na płytach i wprowadzała do komputera" - będzie jedna bezrobotna więcej

    • 8 0

  • Kto się na to nabierze?

    Kolejny start up, aby ugrać troche kasy, a później efekty jak z amber gold, lub stoczniami. Nie bez powodu dokładane są kolejne cyferki do społeczeństwo cyfrowe 1.0, 2.0, 3.0 etc, a każde samo w sobie miało być rewolucją. Człowiek w swej naturze nie jest przystosowany do ciągłego życia w świecie cyfrowym.

    • 4 0

  • A teraz przykład osiągnięć ministerstwa cyfryzacji,niesprawny system śledzenia wykonania dowodu osobistego.

    Od kilku tygodni nie działa system sprawdzania gotowości odbioru dowodu osobistego.Nie można sprawdzić gdzie jest w urzędzie czy w drukarni.Nie ma nigdzie o tym informacjii,a ja czekam już kilka tygodni.Takie kadry informatyków zatrudnia pis ,że nie potrafią usunąć awarii.Po waszej informacjii o informatyzacjii myślałem że pęknę ze śmiechu.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja "SM i co z tego?"

konferencja

Cierpisz z powodu fobii społecznej? Nie wiesz jak sobie pomóc?

konsultacje

Galeria Przymorze zachęca do oddawania krwi

imprezy i akcje charytatywne

Najczęściej czytane