Wiadomości

Cukrzyca coraz większym problemem. Jak się przed nią ochronić?

Dzięki szybko wykrytemu stanowi przedcukrzycowemu mamy możliwość przyjmować leki i stosować odpowiednią dietę.
Dzięki szybko wykrytemu stanowi przedcukrzycowemu mamy możliwość przyjmować leki i stosować odpowiednią dietę. fot. 123rf.com/ citalliance

O stanie przedcukrzycowym mówimy wtedy, kiedy wskazania poziomu cukru we krwi wybiegają poza górną normę, ale jednocześnie nie są jeszcze na takim poziomie, żeby zdiagnozować cukrzycę typu 2. Jego objawy nie są wyraźne, dlatego osoby znajdujące się w grupie ryzyka powinny regularnie kontrolować poziom glukozy. Dzięki szybko wykrytemu stanowi przedcukrzycowemu mamy możliwość przyjmować leki i stosować odpowiednią dietę, dzięki której unikniemy zachorowania na cukrzycę.



Czy miałeś kiedyś stan przedcukrzycowy?

tak, przerodził się w cukrzycę 21%
tak, ale dzięki odpowiednim czynnościom udaje się zapobiec cukrzycy 30%
nie wiem, nigdy tego nie sprawdzałem 22%
nie, regularnie się badam, zdrowo odżywiam i ćwiczę 14%
nie, nie jestem w grupie ryzyka 13%
zakończona Łącznie głosów: 332
- W stanie przedcukrzycowym w organizmie występują zaburzenia gospodarki węglowodanowej. Wystąpienie takiego stanu jest głównym czynnikiem ryzyka rozwoju cukrzycy, która przez Światową Organizację Zdrowia została jako pierwsza niezakaźna choroba uznana za epidemię XXI wieku. WHO podaje, że do 2030 roku cukrzyca stanie się siódmą przyczyną zgonów na świecie. Obecnie szacuje się, że liczba osób, u których nie zdiagnozowano jeszcze stanu przedcukrzycowego może przewyższać liczbę chorych na cukrzycę nawet kilkukrotnie. Grupą zwiększonego ryzyka rozwoju cukrzycy są osoby z nadwagą i otyłością oraz takie, u których w rodzinie występowały przypadki cukrzycy - mówi dr n. med. Marzena Podgórska, prorektor Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Jak wyjaśnia, najważniejsza w uniknięciu cukrzycy jest profilaktyka, konieczne jest podnoszenie świadomości społeczeństwa na ten temat. Dlatego powstają różne kampanie między innymi pod hasłem "Stan przedcukrzycowy - stan alarmowy!", działa Kampania Edukacyjna Niebieski Pasek pod patronatem Stowarzyszenia Edukacji Diabetologicznej, Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego oraz Koalicji na Rzecz Walki z Cukrzycą.

- Społeczeństwo musi wiedzieć, jak dużą rolę odgrywa regularne badanie poziomu glukozy we krwi. Ruch i prawidłowa dieta nie są na receptę, więc możemy od razu wprowadzić je w nasze życie - nie tylko unikniemy cukrzycy, ale także wielu innych chorób - dodaje dr n. med. Marzena Podgórska.

Objawy



- Stan przedcukrzycowy (prediabetes) jest bardzo groźny, gdyż w zasadzie nie daje żadnych klinicznych objawów, a w organizmie zachodzą już patologiczne zmiany w mikronaczyniach krwionośnych. Zbagatelizowany nieuchronnie prowadzi do rozwoju pełnoobjawowej cukrzycy. Diagnozuje się go za pomocą badania stężenia glukozy we krwi na czczo (wynik pomiędzy 100 a 125 mg/dl) lub badania doustnej tolerancji glukozy (wynik w 120 minutach pomiędzy 140 a 199 mg/dl), którym powinny regularnie poddawać się osoby: z nadwagą, mające cukrzyków wśród najbliższych członków rodziny, osoby z nadciśnieniem lub innymi chorobami sercowo-naczyniowymi, u których stwierdzono dyslipidemię, prowadzące mało aktywny tryb życia, a także kobiety, u których wystąpiła cukrzyca ciążowa lub które urodziły dziecko o wadze powyżej 4 kg oraz z zespołem policystycznych jajników - mówi dr n. med. Katarzyna Kocbuch, prodziekan Wydziału Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Inne określenie stanu przedcukrzycowego to nieprawidłowa glikemia na czczo albo nieprawidłowa tolerancja glukozy. Wynik 70-99 mg/dl to prawidłowa glikemia na czczo. Wynik między 100-125 mg/dl to nieprawidłowa glikemia na czczo. Natomiast wynik powyżej i równy 126 mg/dl to cukrzyca.
Inne określenie stanu przedcukrzycowego to nieprawidłowa glikemia na czczo albo nieprawidłowa tolerancja glukozy. Wynik 70-99 mg/dl to prawidłowa glikemia na czczo. Wynik między 100-125 mg/dl to nieprawidłowa glikemia na czczo. Natomiast wynik powyżej i równy 126 mg/dl to cukrzyca. fot. 123rf.com/dolgachov
Wczesne zdiagnozowanie stanu przedcukrzycowego umożliwia uniknięcie wystąpienia cukrzycy. Bez podjętego leczenia i przede wszystkim odpowiedniego postępowania dietetycznego prawdopodobieństwo rozwinięcia się ze stanu przedcukrzycowego typu 2 jest ogromne.

- Inne określenie stanu przedcukrzycowego to nieprawidłowa glikemia na czczo albo nieprawidłowa tolerancja glukozy. Wynik 70-99 mg/dl to prawidłowa glikemia na czczo. Wynik między 100-125 mg/dl to nieprawidłowa glikemia na czczo. Natomiast wynik powyżej i równy 126 mg/dl to cukrzyca. Wyniki uzyskane po dwóch godzinach interpretujemy następująco: stan nieprawidłowej tolerancji glukozy diagnozujemy przy wyniku między 140 mg/dl - 199 mg/dl, a wynik powyżej 200 mg/dl daje już podstawę do rozpoznania cukrzycy tupu 2 - wyjaśnia Agata Szczerkowska-Malinowska, psycholog, dietetyk Centrum Dietetyki Żywienia i Zdrowia JemZdrowo.
U niektórych osób mogą pojawiać się objawy podobne do objawów cukrzycy: wzmożone pragnienie, senność, zmęczenie, wzrost apetytu, zaburzenia w obrębie wzroku spowodowane retinopatią, wzmożone oddawanie moczu czy przewlekłe choroby nerek. U niektórych osób może wystąpić także rogowacenie ciemne w obrębie pach, karku, łokci i kolan.

- Najpoważniejszy czynnik ryzyka - poza predyspozycjami genetycznymi - to oczywiście nieprawidłowa dieta i nadwaga oraz mała aktywność fizyczna. Wpływ czynników ryzyka związanych z naszym stylem życia jest ogromny i jesteśmy w stanie w większości przypadków zapobiec rozwojowi stanu przedcukrzycowego i cukrzycy typu 2. Typowe leczenie farmakologiczne polega na podawaniu metforminy. Nie należy jednak zapominać, że jest to choroba dietozależna i sama farmakoterapia nie jest w stanie uzyskać prawidłowych wskazań poziomu cukru. Konieczna jest zmiana diety w kierunki diety o indeksie glikemicznym w średnich, a nawet niskich wartościach. Trudno też uzyskać prawidłowe wyniki bez obniżenia masy ciała do prawidłowych lub chociaż bliżej prawidłowych wartości. Aktywność fizyczna konieczna do wyrównania poziomu glukozy to minimum 150 minut tygodniowo - dodaje Agata Szczerkowska - Malinowska.
Po zdiagnozowaniu stanu przedcukrzycowego konieczne jest niezwłoczne wprowadzenie zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej.
Po zdiagnozowaniu stanu przedcukrzycowego konieczne jest niezwłoczne wprowadzenie zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej. fot. 123rf.com/dolgachov

Dieta najlepszą profilaktyką



Po zdiagnozowaniu stanu przedcukrzycowego konieczne jest niezwłoczne wprowadzenie zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej. Zmiana stylu życia i nawyków żywieniowych ma na celu zapobiec rozwojowi cukrzycy. Aktywność fizyczna nie tylko pozwoli na redukcję masy ciała, ale korzystnie wpłynie na normalizację poziomu glukozy. Podstawą zbilansowanej diety jest regularność spożywania posiłków, na co należy zwrócić szczególną uwagę.

- W diecie powinny znaleźć się produkty bogate w błonnik, który nie tylko pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit, ale także zmniejsza przyswajanie cukrów z pożywienia. Ponadto w diecie powinny znaleźć się produkty z niskim indeksem glikemicznym, takie jak surowe warzywa, pieczywo pełnoziarniste, wśród owoców np. awokado czy porzeczka. Należy z jadłospisu wyeliminować węglowodany proste, między innymi słodycze, napoje, dżemy oraz tłuszcze zwierzęce. Konieczne jest także ograniczenie spożywania soli - wyjaśnia dr n. med. Marzena Podgórska.
- Przede wszystkim najefektywniej wpływa zmiana stylu życia polegająca na utracie przynajmniej pięciu proc. masy ciała, ograniczenia spożycia tłuszczów do 30 proc., w tym tłuszczów nasyconych do 10 proc, zwiększenie spożycia błonnika do 15 g na 1000 kcal oraz zwiększenie codziennej aktywności fizycznej do minimum 30 minut dziennie. U niektórych osób dodatkowo można zastosować farmakoterapię. Oczywiście po powrocie do zdrowia należy regularnie kontrolować poziom glikemii - dodaje dr n. med. Katarzyna Kocbuch.
Osoby ze stanem przedcukrzycowym powinny zwracać uwagę nie tylko węglowodany, ale również prawidłową podaż tłuszczów, zwłaszcza jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się głównie w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym.

W diecie powinny znaleźć się produkty bogate w błonnik, który nie tylko pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit, ale także zmniejsza przyswajanie cukrów z pożywienia.
W diecie powinny znaleźć się produkty bogate w błonnik, który nie tylko pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit, ale także zmniejsza przyswajanie cukrów z pożywienia. fot. 123rf.com/ Oleksandra Naumenko
- Węglowodany spożywamy oczywiście pod postacią produktów pełnoziarnistych - pieczywo żytnie, ciemne kasze takie jak gryczana, pęczak, brązowy ryż. Zalecane owoce to głównie jagodowe niezbyt słodkie: maliny, truskawki, jagody. Mięsa chude: indyk, kurczak, wołowina. Ryby zarówno chude - dorsz, morszczuk, mintaj - jak i tłuste: łosoś, makrela, zawierające korzystne niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe czyli słynne omega 3 i omega 6. Z warzywami, poza tymi zawierającymi duże ilości cukru - jak marchew czy burak - oraz strączkowymi, mamy większą swobodę wyboru. Najlepszym odpowiednikiem takich zaleceń jest dieta śródziemnomorska w nieco odchudzonej wersji, bez tłustych mięs typu baranina i tłustych produktów mlecznych, takich jak jogurt grecki o zawartości tłuszczu 9 proc., i prawdziwej tłustej fety greckiej, która jest dużo bardziej kaloryczna od wersji serów typu feta, z tłuszczami używanym z umiarem, gdyż każda łyżka zdrowej oliwy ma aż 88 kcal - doradza Agata Szczerkowska.
Oprócz jakości warto zwrócić także uwagę na ilość spożywanych produktów, bo spożywanie zbyt dużej ilości zdrowych produktów wcale nie da lepszego efektu.

- Wiele osób wpada w taką pułapkę: chcąc wpisać się w trend prozdrowotnego odżywiania jedzą po prostu nadmierne ilości, przez co tyją i paradoksalnie przyczyniają się do pogorszenia stanu zdrowia, dlatego umiar i rozwaga są kluczem do sukcesu - podsumowuje Agata Szczerkowska.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • (6)

    Glukoze na czczo mam 92 ale insulinę 15 i endokyrnokog już zwrócił mi uwagę na insulinooporności. Co ciekawe wspomniała o tabletkach ale zdecydowanie dała do zrozumienia ze na pierwszy ogień poleca dietę i ćwiczenia oraz zrzucić trochę ciała. Jestem pełna podziwu i właśnie zmieniam swój tryb życia na zdrowszy. ;)

    • 18 2

    • (2)

      Miałem podobną sytuację. Od kilku miesięcy jestem na diecie opartej o niski indeks glikemiczny. Waga - 10kg w dół, nie chodzę głodny. Polecam i życzę wytrwałości.

      • 8 0

      • Przy dużej insulinooporności ( hiperinsulinemi ) dieta z niskim IG nie zadziała

        Nie ten protokół.

        • 4 1

      • całe życie na takiej jestem, po prostu tak się u nas w domu jadło

        cebula i czosnek szły niemal do wszystkiego, mięso człowiek widział raz w tygodniu a ciasto i słodycze na święta :), kto z nas tego nie zna

        • 3 0

    • ma krótką metę to działa, potem i tak d.. z tego jest.

      • 1 2

    • Już widzę jak przy IO zrzucisz wagę :) . od siebie zamiast tabletek polecam cynamon, (1)

      ocet winny ( jabłkowy ) i berberynę . Przynajmniej na początku . Z resztą rozumiem że endo cię wysłał na krzywą glukozowo - insulinową minimum 4 punktową i na tej podstawie cię leczy ?

      • 0 0

      • W zasadzie mnie nie leczy, to był prywatny lekarz który miał tylko z doskoku zobaczyć wyniki pakietu tarczycowego ( w lini żeńskiej u mnie sporo osób choruje, przy czym ja nie - ale co jakiś czas kontroluje i tym razem zrobiłam glukozę i insulinę dodatkowo. Dwa lata temu robiłam krzywa cukrzycowa i wszystko ok było. Wracając do lekarza, to policzyła homa ir plus kilka książkowych objawów i stwierdziła ze insulinooporności i trzeba coś z tym zrobić. Tak wiec jestem na diecie już 4 kg jest mnie mniej (nigdy nie miałam problemów ze zrzuceniem wagi jeśli faktycznie się przykładam) a mam jeszcze z 15kg nadmiaru... Jeśli chodzi o suplementy to biorę extrakt z liścia oliwnego i kurkuminę z piperyna.

        • 1 0

  • (5)

    Chude mieso i chude ryby?! Tlusz wlasnie w polaczeniu z weglami zawsze musi byc! Opoznia to wchlanianie glukozy!

    • 20 5

    • Co to za bełkot? (2)

      • 2 4

      • (1)

        To typowy bełkot. Wystarczy liczyć i ograniczyć kalorie by schudnąć? To wszystko? Nie może być. Musi być jakiś tajemny sposób znany wybrańcom. Codziennie zjedz figę z Maroka lewą ręką przed 19:00 a schudniesz 5 kg tygodniowo. Przegryź jagoda acai z siedmio milowego lasu a będzie szybciej o 50%.

        • 3 2

        • nie trzeba daktyli

          wystarczy mniej żreć, ja przekąski to kalarepa, rzepa, ogórki kiszone, coś każdy znajdzie co lubi, byle nie batony, czekolady, czipsy itd itd i nie słodkie napoje, to nie jest jedzenie,

          • 1 0

    • Ale tłuszcz też upośledza odpowiedz insulinowa (1)

      I zmniejsza wrażliwość receptorów. Z resztą przy IO i tak masz z reguły zrabane lipidy i nadmiar trójglicerydów we krwi ( co poglebiasz lądując tłuszcze w posiłku ).

      • 1 2

      • tłuszcz jest niezbędny do życia

        tylko nie w nadmiarze

        • 1 0

  • Nic dziwnego, skoro żyjemy w społeczeństwie gdzie wciąż funkconuja mity, że np miód jest zdrowy (7)

    • 9 33

    • miód jest zdrowy

      Oczywiście nie znaczy to, że trzeba się nim objadać, ale żadnym zdrowym produktem nie należy się objadać.

      • 20 1

    • Miód jest zdrowy,Ale jak dodasz go docieplego napoju bedzie tylko cukrem.

      Wszystkie syropy lecznicze jak wiadomo są z cukrem .

      • 11 1

    • Miód JEST zdrowy, geniuszu, ale trzeba go wliczyć w bilans kaloryczny (2)

      • 15 2

      • bakterie i grzyby na pożywce miodowej roną lepiej niż na cukrze... (1)

        zobacz jak chleb rośnie z dodatkiem miodu, grzybki i drożdze go uwielbiają.

        • 3 4

        • Co to ma do rzeczy?

          Jak ktos jest chory, to powinien unikać wszelkich cukrów. Zdrowy organizm tak samo zwalczy bakterie jak i grzyby.

          • 4 0

    • jak Cię zminusowali ignoranci i dietetyczki,. (1)

      Miód to cukier w czystej prawie formie. A cukier jest beeeee. Łyczeczkę dziennie można, ale nie słoik.

      • 6 7

      • bo to są misie o bardzo małym rozumku

        • 2 0

  • problemem jest wyszukiwanie problemow (1)

    • 16 2

    • Oj tak. W samo sedno.

      • 2 0

  • Przedewszystkim kolejny raz powielanie mitów propagandy norweskie.Czerwona ryba łosoś jest szkodliwa! (8)

    Udowodniono i potwierdzono ,że łosoś jest najbardziej zanieczyszczoną i zatrutą rybą. Francuskie ministerstwo zdrowia oficjalnie informuje żeby ograniczyć łososia do jednej porcji w tygodniu.!

    Cukrzyca się bierze właśnie z tego pseudo ciastka czyli cukru z tłuszczem. Nutella okazała się nie kremem orzechowym ale dokładnie cukrem z tłuszczem.
    Jednocześnie bijemy już inne kraje zachodnie pod względem liczby grubasów i dzieci z nadwagą!
    Bo obecnie większość żywi się właśnie śmieciami słodkimi które są jak narkotyk. bo ta większość wszędzie musi podjechać blachosmrodem niż ruszyć tyłek z siatką po zakupy.

    • 32 5

    • dodajmy ze nutella to cukier z tluszczem palmowym. czyli poslodzona margaryna o smaku czekoladowym

      • 16 0

    • (2)

      jak najdalej od cukru

      • 2 0

      • Ale piękny łosoś (1)

        Też nie mogę patrzeć na te" piękne łososie " taki łosoś to najgorszy syf

        • 0 2

        • chyba w waszym kraju

          • 0 0

    • (3)

      Nie ma co porównywać dzikiego łososia z hodowlanym to pierwsza sprawa a druga to łosoś jest nie tylko bałtycki. Tego z okolic Kanady raczej bym nikomu nie odmawiał - bałtyckiego dzikiego jesc rzadko a hodowlanego nigdy.

      • 0 1

      • Czystego ,dzikiego łososia praktyczne nigdzie nie dostaniesz.pozatym wiekszosc tych lepszych jest tylko z nazwy dzikich (2)

        by większą kase brac.

        • 1 0

        • w UK są dzikie

          ale też nie wszędzie, trzeba iść do lepszego sklepu

          • 0 0

        • Od poniedziałku będzie w lidlu dziki łosoś ;)

          • 0 0

  • Zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na cukier jest zerowe a mimo to jest legalne dodawanie go do większości przetworzonych produ (6)

    Najbardziej szkodliwy jest nasz Rząd, który pozwala na chore praktyk producentów żywności! Jak duża część społeczeństwa w naszym kraju ma świadomość tego że cukier jest w większości produktów spożywczych.

    • 30 5

    • (1)

      To nie jest prawda, że zapotrzebowanie organizmu na cukier jest zerowe, sam mózg człowieka jest bardzo żarłoczny i dziennie potrzebuje minimum 100 g glukozy.

      • 12 0

      • 100 g to nie kilogram dodawany do wszystkiego do czego popadnie a szczególnie w płatkach "śniadaniowych" a

        • 2 0

    • Świat jest chory. Na każdym kroku reklamy słodyczy i produktów zawierających duże ilości cukru. Zabrania się albo neguje wiele rzeczy, ale cukier jest ok.

      • 1 1

    • Najbardziej szkoldiwa jest Bruksela bo to ona ustala normy które my musimy przestrzegac. (1)

      Żywność na Polski rynek to większość zachodnie koncerny ,lub wykupione przez nie polskie marki.
      Wszystkie zachodnie firmy specjalnie na rynek wschodni wprowadzali dosładzanie wszystkiego co sprzedają. Bo wiadomo ze cukier jest narkotykiem!!I dlatego wtedy się lepiej sprzedają. Za to odpowiedzialny jest rząd PO-PSL bo dokładnie o tym wiedzieli, a że sa na sznurku Brukseli nie reagowali dopiero ostatnio gdy wyszło to na jaw jakieś marne ruchy w tym kierunku powstały ale nieznaczące .Wiec tak ten rząd tez niewiele zmienił by cukier był dyskryminowany bo jest szkodliwy!

      • 3 4

      • i**oto, dzięki wytycznym z Brukseli każdy produkt czy w butelce, pudełeczku czy kartoniku ma wypisaną ilość cukru w procentach i gramach. Każdy.

        • 4 0

    • Komuno wróć?

      Chcieliśmy wolności, tzn. żeby każdy mógł decydować za siebie! A Ty chcesz żeby rząd decydował co mam jeść? Co innego edukacja a co innego zakazy!

      • 1 0

  • Przede wszystkim zrezygnować z CUKRU! (3)

    Nasze prorodzinne i prozdrowotne Panstwo powinno dopłacać do zamienników cukru jakim jest Ksylitol i Erytrytol. Smakowo to samo, tyle, że drogie - ok 30 (K)15(E) zł za kilogram. Ja tym słodzę od prawie roku i cukier drastycznie zleciał.

    • 12 5

    • (2)

      ksylitol zdrowy? haha czlowieku skad ty sie urwales?

      • 3 3

      • Jakieś argumenty przeciw?

        • 2 0

      • Tak to jest jak się pisze nie mając pojęcia o niczym.

        Tak, ksylitol jest zdrowy. To naturalny słodzik, cukier brzozowy. Nie powoduje próchnicy, ma prawie zero kalorii i IG 8 (cukier 100). Dziala przeciwgrzybicznie.

        • 5 0

  • Ważę 60kg przy 170cm, jak schudnę jeszcze 5% to cukrzyca już nie będzie miała kogo atakować! (2)

    Nie ma to jak ogólnikowe rady uśrednione dla wszystkich...

    • 16 0

    • też jestem chudy (1)

      ale rady były dla osób ze stanem przedcukrzycowym, prawdopodobieństwo, że taki człowiek ma co zrzucać jest bardzo duże.

      • 1 0

      • a co ma do tego tusza

        Możesz być chudy i mieć glikemie 100. Jedni reagują na słodycze tyciem a inni właśnie chudnięciem.

        • 0 0

  • Brak wiedzy pokutuje (2)

    Zamiast lekcji religii w szkołach, lekcje nt zdrowego trybu życia, podstaw prawa i innej,
    przydatnej w życiu wiedzy

    • 46 12

    • Dokładnie (1)

      Leżą u nas nauki przyszłości. Informatyka, przedsiębiorczość, nauki społeczne, wychowanie fizyczne - wszystko w cieniutkim programie i nieobowiązkowo, bo bez matury. A potem wychodzi taki cyfrowy analfabeta, emocjonalnie też analfabeta, bez pomysłu na siebie i do tego z zepsutym zdrowiem. Ale grunt, że zna Dziady...

      • 1 0

      • Nie kolego/zanko.

        Grunt ze potrafi uzywac smartphonu i zaraz czuje sie madrzejszy niz Einstein. A zadnych innych zainteresowan nie ma. W domu nbawet gazety nie uswiadczysz a co dopiero ksiazek. Religia nie ma tu nic do tego. Zgnusnialosc i lenistwo umyslowe oraz niezaspokojone checi do kombinowania na lewo.

        • 0 0

  • (3)

    Cukier jest dodawany wszedzie, nawet do wedlin, dlatego ludzie go juz dawno przedawkowali.
    Jak zapobiec cukrzycy? Nie jesc bialego cukru.

    • 25 1

    • (1)

      cukrzyca od cukru? haha wlasnie tak mysli prosty czlowiek a odra od kapania sie w odrze pewnie?

      • 3 2

      • Tak, cukrzyca od cukru

        Między innymi

        • 1 2

    • tak, białego

      bo w przeciwieństwie do białego cukru, który zawiera 99,7% sacharozy, brązowy cukier trzcinowy zawiera 99,6% sacharozy, zatem na pewno jest nieszkodliwy.
      Szkodliwy jest nadmiar sacharozy i żaden barwnik temu nie zapobiegnie.

      • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje

Najczęściej czytane