Wiadomości

Chcesz poprawić odporność? Idź do sauny!

Sauna parowa czy sucha - relaks z każdej z nich sprawia przyjemność. Ze względów zdrowotnych nie wszyscy mogą jednak korzystać z takich atrakcji.
Sauna parowa czy sucha - relaks z każdej z nich sprawia przyjemność. Ze względów zdrowotnych nie wszyscy mogą jednak korzystać z takich atrakcji. ©iStockphoto.com/technotr

Jesień i zima to czas, kiedy bardziej niż zwykle borykamy się z obniżoną odpornością. Jednak zamiast walczyć z przeziębieniem, warto pomyśleć, jak skutecznie pokonać jego podłoże. Jednym ze sposobów są regularne wizyty w saunie.



Saunę wymyślili Finowie, jednak ten genialny sposób na poprawę zdrowia i nastroju szybko rozpowszechnił się na całym świecie. Mówi się, że jeśli ktoś raz skorzystał z drogocennej mocy gorących kąpieli w saunie, wróci tam jeszcze wielokrotnie.

- Sauna jest jedną z najprostszych w stosowaniu form terapii zwiększających przede wszystkim odporność i sprawność systemu immunologicznego człowieka - wyjaśnia masażysta i terapeuta SPA Łukasz Smukała. - Jest to również doskonała forma relaksu oraz niezastąpiony sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn. Wśród korzyści wynikających z regularnego odwiedzania sauny wymienia się także całkiem skuteczne wspomaganie procesu odchudzania.

Co jest powodem tylu dobrodziejstw? Odpowiedź jest prosta. Wysoka temperatura sprawia, że wydalamy z siebie ogromną ilość wody, wraz z którą nasz organizm pozbywa się zalegających w nim toksyn. Dzięki tym procesom poprawia się krążenie, polepsza metabolizm, znikają też problemy z cerą, a zbędne kilogramy są skutecznie redukowane.

Do dyspozycji mamy sauny różnego rodzaju. Najczęściej spotykane to sauna sucha i parowa.

Sauna sucha

Jest to drewniane pomieszczenie, w którym panuje temperatura rzędu 75 - 100 stopni. Dzięki temu, poprzez proces intensywnego pocenia, nasz organizm pozbywa się zbędnych toksyn. Źródłem gorąca są tu rozgrzane kamienie, które regularnie polewamy wodą.

Korzystanie z tego rodzaju sauny polega na kilkakrotnym przebywaniu w kabinie wraz następującym po nim każdorazowo schładzaniem ciała. Takie działania mają na celu hartowanie organizmu oraz pobudzenie układu krwionośnego. Po wyjściu z sauny bierzemy zimny prysznic, schładzając najpierw miejsca najbardziej oddalone od serca. Jeśli jest taka możliwość, możemy zanurzyć się też w beczce z zimną wodą. Po orzeźwiającej kąpieli dokładnie wycieramy ciało ręcznikiem i wracamy na kolejną sesję w wysokiej temperaturze, którą powtarzamy jeszcze dwukrotnie.

Sauna parowa (zwana też łaźnią parową)

To pomieszczenie o bardzo dużej wilgotności powietrza. Krople wody tworzą charakterystyczną dla tego rodzaju sauny "białą mgiełkę". Wewnątrz kabiny panuje temperatura ok. 45 stopni, ponieważ wyższa temperatura przy panującej tam wilgotności byłaby nie do zniesienia. W takiej temperaturze wydzielany pot nie odparowuje i dlatego dodatkowe chłodzenie nie wydaje się być konieczne. Po wyjściu następuje faza chłodzenia, w pierwszej kolejności zimnym powietrzem, następnie zimną wodą poprzez kąpiel lub polewanie. Efekty sauny parowej są bardzo zbliżone do sauny suchej, jedyną różnicę stanowi temperatura w nich panująca. Ten rodzaj sauny polecany jest szczególnie osobom z problemami górnych dróg oddechowych oraz tym, na skórze których pojawiają się zmiany naczyniowe.

Sauna - jak z niej korzystać?

Sauna to nie tylko nagrzewanie ciała, ale także jego stopniowe schładzanie poprzez polewanie lub całkowite zanurzenie ciała w beczce z zimną wodą. Zimą można skorzystać z niskiej temperatury na świeżym powietrzu.

- Proces naprzemiennego nagrzewania i schładzania organizmu hartuje go i zapobiega przeziębieniom - wyjaśnia Łukasz Smukała. - Należy pamiętać, iż orzeźwiające chłodzenie ciała po wyjściu z sauny jest dla organizmu równie ważne jak odprężające działanie ciepła wewnątrz kabiny.

Aby jednak otrzymać zadowalające efekty, należy trzymać się kilku zasad.

1. Przed wejściem do sauny należy wziąć prysznic i dokładnie umyć skórę mydłem. Ten prosty zabieg rozszerza pory i zwiększa skuteczne działanie wysokiej temperatury na naszą skórę. Panie nie mogą zapominać o dokładnym demakijażu twarzy.

2. Z sauny najlepiej korzystać nago, ponieważ zapewnia to odpowiednie odparowywanie wody z powierzchni naszej skóry. Do siedzenia - ze względów higienicznych - zabierzmy ze sobą ręcznik.

3. Do sauny wchodzimy szybko, aby nie wychładzać pomieszczenia.

4. Na początku do siedzenia wybieramy niższe półki. Kiedy nasz organizm oswoi się już z temperaturą, usiądźmy wyżej pamiętając, aby nasze stopy znajdowały się w tej samej strefie, co reszta ciała. Przybieramy wygodną pozycję, staramy się rozluźnić ciało.

5. Optymalny czas pobytu w saunie to 8 - 12 minut, dlatego po wejściu do kabiny nie zapomnijmy spojrzeć na zegar.

6. Pobyt w wysokiej temperaturze przeplatamy zimnym prysznicem. Optymalna sesja powinna składać się z trzykrotnych powtórzeń.

Sauna staje się coraz bardziej popularną metodą relaksu i wypoczynku. Korzystają z niej zarówno młodsi jak i starsi. Należy jednak pamiętać, że podczas sesji w saunie narażamy nasz organizm na działanie bardzo wysokiej temperatury, co nie jest dobre np. dla osób cierpiących na choroby zakaźne czy nowotwory. Jeśli masz jakiekolwiek problemy ze zdrowiem, wyjście na saunę przedyskutuj najpierw z lekarzem.

Za oknem zimno? Wybierz się do sauny

Opinie (32) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • odgrzewane pierniki musicie pisac metoda ctrlc ctrl v i do tego rok w rok to samo (3)

    może zatrudnijcie jednego dziennikarza spoza grona gazety tzw polskojęzycznej to poprawi wasz poziom

    • 16 8

    • a o co ci chodzI

      Jak szukasz profesjonalnych informacji to nie na takiej stronie. Jak sauna nie pasuje to polecam zimna kąpiel w morzu. pozdrawiam.katon

      • 6 2

    • A sondy nie ma jakiejś mądrej tym razem ???
      np : na saune zabieram (jeśli juz tam pójde) ... dres, ukulary przeciwsłoneczne, kapcie na zmiane czy paletki do pingponga/kometki.

      • 1 0

    • A tak w ogóle to sauna jest rewelacyjna, wynalazek świetny. Bez żartów tym razem, polecam każdemu !!! Po wyjściu prosto do łożka spać i rano sie człowiek czuje jak nowonarodzony.

      • 1 0

  • sauna? znam lepszy sposób (7)

    dresik, rękawiczki, czapka, muzyczka i 3 km biegiem marsz!
    potem pod prysznic i herbatka z malinami lub miodem

    tanio i bez głupiego lansowania typu karnet na saunę czy siłownie

    • 19 19

    • Dresik to lansik, biegaj nago

      • 14 3

    • niestety (3)

      Saunę polecam też tym , którzy biegać już nie mogą. A tobie zazdroszczę ,że jeszcze możesz,kiedyś jednak przyjdzie ten dzień że nie będziesz mógł. Nie biegaj w słuchawkach bo zagłuszasz swoje myśli i sumienie.

      • 10 2

      • i tu sie mylisz bo biegac mzna do koca zycia nawet w wieku lat 90 bo to jaki asz stan zdrowia stawów zalezy jakim leniem byłes (2)

        w młodosci

        • 3 0

        • nie zawsze ! TO ZALEZY ILE KM ROBISZ DZIENNIE? i od kolan tez wiele zalezy !!

          ja biore glucosamine i msm z usa ,wiec pomaga narazie ale ja tez biegam co drugi dzien 6 km ! wspaniale sie czuje i cukier w normie !

          • 2 2

        • bzdura

          stan stawów bardzo często jest wynikiem kontuzji będących efektem bardzo aktywnego trybu życia, a nie bycia leniem...

          • 0 0

    • no kolego or kolezanko NIE MASZ RACJI !!! ja tez co drugi dzien biegam 5 km nad morzem i w lesie ! ale (1)

      to niestety nie wystarczy !!! silownia jest wspaniala ukrwisz szczegolnie serce wyciskaja sztange a jak to zrobisz biegajac ??? wiec nie pisz BZDUR ! dalej jak wypocisz toksyny ,syf ??? SAUNA to zrobi wiec nie pisz BZDUR !!! jak nie umiesz ,nie potrafisz ,nie masz kasy, nie masz sily ,motywacji itd to nie RAMUJ! NIE KOMENTUJ BO SIE NIE ZNASZ choc masz plusa za to ze jesli to prawda ze biegasz 3km ! or wiecej ! pozdro and nara.

      • 1 3

      • ale wyczyn co drugi dzień 30 minut biegu. 5km to ja łykam rano przed śniadaniem

        a młody nie jestem

        • 3 0

  • kasiu 18

    oczywiscie ze bez ;) tylko powiedz kiedy sie mozemy umowic na ta saune ;) pozdrawiam

    • 11 7

  • niestety ale znam takich co raz wtygodniu chodza na salne a odpornosc aja bardzo slabą

    sauna po prostu jest przyjemna a by sie zahartować trzeba robic tak jak morsy i do tego sauna nie potrzebna.

    • 7 2

  • sauna jest WSPANIALA!!! w USA jest ich cale mnostwo razem z basenami szczegolnie tych parowych ! (3)

    szkoda, ze w PL jest malo jeszcze takich miejsc ! ja zawsze biegalem 3km i potem szedlem do sauny a potem na 45 minut na basen poplywac ! czuje sie REWELACYJNIE !!!

    • 6 6

    • ale bezsens...albo sauna albo ćwiczenia

      zbyt duże obciążenie dla serca

      • 2 0

    • poisaunie wysilek niewskazany !!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • to super ekstra. opowiedz nam wiecej

      • 1 0

  • no dobra, a gdzie autor artyklu uzasadnie tytul?

    jaki mechanizm sprawia ze podnosi sie odpornosc organizmu, tylko bez glupoot o wydalaniu toksyn, to kazyd szarlatan powie o swoim hokus pokus.

    • 8 3

  • A ci na zdjęciu to co niby robią? (2)

    bo saunowaniem bym tego nie nazwał

    • 15 2

    • owszem, są w saunie (1)

      wydaje mi się, że w Aquaparku

      • 0 1

      • w parowej w ręczniku to porażka na całego!!!

        • 1 0

  • Sauna a popękane naczynka

    sauna a zawartosć migdałów saunowiczów
    sauna a rodzynki w...
    obrzydliwe

    • 1 8

  • kiedys w poszedlem na saune do centrum sportu (1)

    w Bruneck, we Wloszech. Siedze sobie nago w saunie z 5 minut a tu nagle weszly 3 nagie dziewczyny, o cialach modelek i jakby nigdy nic polozyly sie laweczkach....

    Do dzisiaj mi sie sni ten widok a juz minely z 4 lata. Jedno z lepszych wspomnien.

    Sauna jest super. Polecam

    • 18 3

    • wielkie mi co

      jak w każdej saunie,widać rzadko bywasz...

      • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje