Aktywność fizyczna. Co się dzieje, gdy rezygnujemy z treningów?

Wykluczenie aktywności sportowej nawet na jakiś czas może przyczynić się do znacznego spadku naszej wydolności.
Wykluczenie aktywności sportowej nawet na jakiś czas może przyczynić się do znacznego spadku naszej wydolności. fot. 123rf.com

Regularne treningi sprzyjają utrzymywaniu tkanki tłuszczowej na niższym poziomie, podnoszą poziom wytrzymałości i ogólnej kondycji, a także normują poziom insuliny w organizmie. To jedne z najważniejszych dobrodziejstw aktywności fizycznej. Jednak co dzieje się z naszym organizmem w przypadku, kiedy postanawiamy zrezygnować ze sportu?



Czy rezygnowałeś z aktywności fizycznej na dłuższy czas?

Zobacz wyniki (677)
Mogłoby się wydawać, że wypracowana kondycja sprawi, że zbyt wiele się nie zmieni, jeśli przestaniemy ćwiczyć. Okazuje się jednak, że wykluczenie aktywności sportowej nawet na jakiś czas może przyczynić się do znacznego spadku naszej wydolności.

- Zrezygnowanie z aktywności sportowej przez osoby trenujące dłuższy czas, zakładając, że ćwiczenia są wykonywane poprawnie, początkowo może prowadzić do pogorszenia samopoczucia. Podczas ćwiczeń zawsze wytwarzana była endorfina, czyli tzw. hormon szczęścia - podkreśla trener personalny Mateusz Kulągowski z Twój Trener.
Pierwsze negatywne zmiany możemy zauważyć już po kilku dniach. Nasz organizm nie może odnaleźć się w nowym sposobie funkcjonowania, a po dłuższym czasie niepraktykowania treningów może dojść do uszkodzenia narządów wewnętrznych.

- Jeżeli jesteśmy osobą trenującą i z dnia na dzień przestajemy ćwiczyć, to nasz organizm dość szybko zareaguje na taką zmianę. Najpierw zauważymy spadek naszej wydolności. Nasze "VO2" maksymalne, czyli pułap tlenowy, spada już po dwóch lub trzech tygodniach o jakieś 12 proc. Z czasem zauważymy zadyszkę na schodach czy po krótkim podbiegu - mówi trener personalny Marek Dembek z Active Life.
Wykluczenie aktywności sportowej nawet na jakiś czas może przyczynić się do znacznego spadku naszej wydolności.
Wykluczenie aktywności sportowej nawet na jakiś czas może przyczynić się do znacznego spadku naszej wydolności. fot. 123rf.com

Mięśnie nie zostają z nami na zawsze



Kolejnym skutkiem ubocznym ograniczenia lub wykluczenia sportu z naszego życia jest zmniejszenie masy mięśniowej. Wraz z tym spadkiem możemy zauważyć tendencję do wzrostu tkanki tłuszczowej.

- Wynika to z tego, że im więcej masy mięśniowej mamy, tym większa jest nasza podstawowa przemiana materii, co oznacza, że nasz organizm sam spala więcej kalorii do codziennego funkcjonowania. Jak masa mięśniowa spada, to i maleje podstawowa przemiana materii, a nadmiar kalorii jest odkładany jako tkanka tłuszczowa - dodaje Marek Dembek.
Czytaj też: Metabolizm. Jak go przyspieszyć?

Problemy z cukrem



Brak aktywności fizycznej może również przełożyć się na gospodarkę hormonalną i cukrową organizmu. Wyłączenie z planu dnia treningów z czasem może przełożyć się na spadek hormonów lub mniejszą wrażliwość komórek organizmu na insulinę.

- Przykładowo u mężczyzn może spaść poziom testosteronu, mogą pojawić się problemy z ginekomastią. Innym czynnikiem, który ulegnie pogorszeniu będzie gospodarka cukrowa. Wysiłek fizyczny uwrażliwia komórki na działanie insuliny, a brak takiej aktywności spowoduje gorsze radzenie sobie z glukozą, co z czasem może doprowadzić do insulinooporności lub cukrzycy - podkreśla Marek Dembek.
Wykluczenie aktywności sportowej nawet na jakiś czas może przyczynić się do znacznego spadku naszej wydolności.
Wykluczenie aktywności sportowej nawet na jakiś czas może przyczynić się do znacznego spadku naszej wydolności. fot. 123rf.com

Aktywność ruchowa pobudza szare komórki


 
Co ciekawe, regularne treningi to nie tylko aspekty fizyczne. Aktywność ruchowa pobudza szare komórki odpowiadające za przetwarzanie informacji. Osoby aktywne lepiej radzą sobie także z kontrolą równowagi czy funkcjami motorycznymi.

- Zauważalne jest pogorszenie siły i kondycji. Wzrasta ryzyko wystąpienia chorób serca, osteoporozy, depresji, nadciśnienia tętniczego czy nadwagi. Na szczęście im przerwa jest krótsza, tym negatywne efekty są mniej odczuwalne i łatwiej jest wrócić do formy. Wszystko zależy oczywiście od stażu trenującego, jego wieku, stylu życia i wielu innych czynników. Niekiedy zdarza się jednak, że zaprzestanie ćwiczeń może przynieść pozytywny efekt. Dzieje się tak wówczas, gdy technika wykonywania ćwiczeń była zła. Wykonując nieprawidłowe ćwiczenia, narażamy się na liczne kontuzje a nawet uszkodzenia kręgosłupa - dodaje Mateusz Kulągowski.

Opinie (102) 3 zablokowane

  • Artykuł prawdziwy i bardzo słuszny, z jedną uwagą dla czytających: nie każde ruszenie czterech liter, to trening

    i nie każdy, kto je rusza - trenuje. Jeżeli robiłeś/as cos nawet te (dajmy na to) 3x na tydzień, ale nie powodowało to poprawy siły/wytrzymałości itp. Twojego organizmu - to owszem - ruszałeś/aś się, ale nie trenowałeś...

    Fajny art!

    No i BTW - Zanim zaprzestaniemy - trzeba zacząć i kontynuować ;)

    • 32 17

  • moja babcia nigdy nie uprawiała żadnego sportu za to pracowała fizycznie i wychowała 7 dzieci.

    ma 90 lat i cieszy się świetnym zdrowiem.

    • 66 5

  • Najbardziej irytują mnie te treningowe spędy. Tłok, nieciekawy zapaszek, hałas. Wybieram las. Spokój, cisza, przyroda i ja.

    • 79 6

  • Nie ma to jak dowód anegdotyczny.

    • 20 7

  • a jakie ma to znaczenie? teraz wszystkim się wydaje, że coś trenują

    a nie chodzi bynajmniej o miłe spędzenie czasu, relaks i oderwanie się od codziennych obowiązków? a może jednak o te plastikowe medale na spędach i szum na fejsie?

    • 21 4

  • to zdecyduj się, czy chodzi o spędzenie wolnego czasu, czy o trening. Ty piszesz o tym pierwszym, a artykuł o drugim...

    • 4 6

  • ja mam 3 trenerów personalnych, 2 dietetyków, 1 motywatora więc mnie to nie dotyczy

    • 58 8

  • E tam

    rezygnowalem kilkanascie razy przez kontuzje, najwazniejszym elementem jest WIEK a nie ile co wczesniej.

    PS bieganie po mieście w syfie czy w TIGERACH z uszkodzonymi klimatyzacjami i wentylacją pogarsza stan zdrowia a nie polepsza, douczcie sie o VO2max i okolicy.

    PS juz nie cwicze - wole być szczesliwy :) pozdrawiam

    • 35 26

  • Ojej, a jakie to narządy wewnętrzne ulegają uszkodzeniu się przy niepraktykowaniu treningów?

    • 37 1

  • A Pamięć Mięśniowa ? czemu o tym nie ma wzmianki ?

    • 30 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nieśmiałość, czy może fobia społeczna?
Nieśmiałość, czy może fobia społeczna?
badania, konsultacje
lut 16
środa, g. 17:00
Gdynia, Medyczna Gdynia Sp. z o.o.
Grupa wsparcia dla młodych mam
Grupa wsparcia dla młodych mam
spotkanie, konsultacje
g. 10:00
Gdańsk, Psycholog, Seksuolog, A. Gurzyńska
Badania witaminy D3 w Medycznej Gdyni
Badania witaminy D3 w Medycznej Gdyni
badania, konsultacje
sty 29
sobota, g. 8:00
Gdynia, Medyczna Gdynia Sp. z o.o.

Najczęściej czytane