Wiadomości

stat

Zdrowe odżywianie i skuteczne odchudzanie według Konrada Gacy

Konrad Gaca jest specjalistą żywieniowym oraz prezesem Stowarzyszenia Walki z Otyłością. Od kilkunastu lat pomaga Polakom zrzucić zbędne kilogramy.
Konrad Gaca jest specjalistą żywieniowym oraz prezesem Stowarzyszenia Walki z Otyłością. Od kilkunastu lat pomaga Polakom zrzucić zbędne kilogramy. fot. Lucyna Pęsik / Trojmiasto.pl

O tym, że regularne odżywianie to podstawa, a szarlotka od czasu do czasu, to nic złego rozmawiamy z Konradem Gacą, specjalistą żywieniowym, ekspertem ds. leczenia otyłości.



Czy uważasz, że schudnąć można według własnych zasad?

tak, nie potrzeba wiedzy dietetyka i trenera

23%

raczej tak, wystarczy zwrócić uwagę na to, co jemy

48%

raczej nie, bez odpowiedniej wiedzy nie osiągnie się zamierzonego efektu

21%

zdecydowanie nie, w ten sposób można tylko zrobić sobie krzywdę

8%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 350
Arnold Szymczewski: Czy można za ułożenie ćwiczeń i diety zabrać się samemu i osiągnąć zamierzony cel, czy niezbędna jest pomoc specjalisty i np. wizyta u dietetyka?

Konrad Gaca: Jeśli mamy do zrzucenia kilka kilogramów i posiadamy wiedzę, która umożliwi nam budowę takiego planu, to myślę, że jesteśmy w stanie zrobić to sami. Aczkolwiek każda konsultacja ze specjalistą żywieniowym jest ważna, bo może pomóc wychwycić błędy i je naprawić.

Czym jest zdrowe odżywianie?

Myślę, że mogę powiedzieć to jako pewnik - jedzenie jest przede wszystkim lekiem. Powinniśmy w taki sposób dobierać swoje codziennie menu, aby móc poprawić stan swojego zdrowia. Posiadamy kilka systemów żywieniowych np. "zadbaj o serce". System ten poprawia dotlenienie organizmu, a menu jest nasycone witaminami oraz mikro i makroskładnikami w produktach spożywczych, tak by pacjenci, którzy realizują ten proces mogli jednocześnie normalizować problemy nadciśnienia i chudnąć. To samo dotyczy osób, które każdego dnia zmagają się z większym stresem i nerwami, wtedy w diecie dajemy więcej produktów zawierających witaminę B, magnez, np. kakao, orzechy.

Chodzi tylko o zdrowe posiłki czy także ich regularność?

Pierwsza zasada, którą przekazuję pacjentom to regularność posiłków. Zdaję sobie sprawę, że w życiu zdarzają się sytuacje wyjątkowe, kiedy nie możemy zjeść akurat o tej godzinie, o której powinniśmy, ale pamiętajmy, aby były to sytuacje wyjątkowe, a nie reguła. Nasz metabolizm dużo lepiej funkcjonuje, kiedy trzymamy się regularności. Wówczas nasza dieta przynosi większy efekt. Bardzo często przyczyną otyłości jest nieregularność posiłków.

Ile posiłków dziennie powinniśmy spożywać?

Zdrowe i skuteczne odchudzanie to cztery do pięciu posiłków dziennie. Moja rada jest taka, żeby skupić się na czterech posiłkach dziennie, które należy spożywać co 4 godziny. Pamiętajmy, że dobór całego dziennego menu to indywidualny wywiad, dlatego często, jeśli "pożyczamy" od kogoś dietę, okazuje się, że na nas nie działa.

Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze produktów?

Warto unikać przetworzonych produktów, to jest trudne, bo dzisiaj większość produktów jest właśnie przetworzona. Uważajmy również na produkty "light" - to jest tylko chwyt marketingowy. Nie jest prawdą, że sięgając po taki produkt możemy zjeść go więcej.

Jak przyrządzać zdrowe jedzenie?

Często zalecamy gotowanie jedzenia na parze. Natomiast najważniejsze jest to, by unikać smażenia, dla którego alternatywą jest pieczenie, grillowanie (bez tłuszczu), gotowanie czy właśnie gotowanie na parze.

Co powinno być podstawowym źródłem energii na co dzień?

Bardzo długo panowało przekonanie, że podstawowym źródłem energii są węglowodany. Piramida żywieniowa została całkowicie przebudowana, a dwa pokolenia Amerykanów zostały królikami doświadczalnymi. Wszystko to spowodowało choroby cukrzycy i nowotworów. To tłuszcze zyskały w piramidzie. Pamiętajmy, że tłuszcz nigdy nie zamieni się w tłuszcz w organizmie i tak samo cholesterol np. z jajek, również nie zamieni się w cholesterol w ciele człowieka.

Bieżnie i rowerki to podstawa, kiedy myślimy o zrzuceniu zbędnych kilogramów.
Bieżnie i rowerki to podstawa, kiedy myślimy o zrzuceniu zbędnych kilogramów. fot. Lucyna Pęsik / Trojmiasto.pl
Czy kiedy na coś chorujemy dieta nam nie zaszkodzi?

Dieta powinna być dobrana indywidualnie, dlatego trzeba do tego podejść poważnie. Pamiętajmy, że dieta to nasz lek, który może nam pomóc nie tylko w zgubieniu zbędnych kilogramów.

Jak radzić sobie z napadami głodu?

Od rana powinniśmy pamiętać o zdrowym zbilansowanym odżywianiu. Królewskie śniadanie zapewni nam siłę na pierwszą część dnia. Właściwie dobrana dieta zmniejszy napady głodu do minimum. Jeśli jednak głód nas napadnie, w wyjątkowych sytuacjach warto zrobić sobie zdrowe przekąski i tutaj bardzo polecam kalarepę, paprykę czy marchewkę.

Najgorsze nawyki żywieniowe?

Przede wszystkim i to chciałbym, aby czytelnicy wzięli sobie do serca - brak regularności jedzenia.

Czy zdrowe odżywianie wyklucza całkowicie słodycze?

Myślę, że nie, ponieważ najgorsze co możemy zrobić to zabronić sobie czegoś. Zakazany owoc smakuje najlepiej i bardziej go pożądamy. Jeśli cały czas stosujemy dietę i regularnie ćwiczymy, to nie mam przeciwwskazań aby zjeść szarlotkę, którą uwielbiam (śmiech). Tylko pamiętajmy, by jedząc tę szarlotkę nie stać na wadze i nie patrzeć, czy chudniemy. Zjedliśmy, nic się nie stało. Jeśli dalej ćwiczymy i dobrze się odżywiamy, to nie powinniśmy mieć wyrzutów sumienia.

Czym jest skuteczne odchudzanie?

To proces, który powinien przyspieszyć metabolizm oraz zminimalizować poziom tkanki tłuszczowej do poziomu normy oraz wyrównać poziom wody w organizmie. Nasza struktura masy mięśni szkieletowych powinna być utrzymana w górnej granicy normy.

Koenzym Q10 jest antyoksydantem, czyli pomaga chronić komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Po ukończeniu 30. roku życia wytwarzamy go o wiele mniej, niż powinniśmy.
Koenzym Q10 jest antyoksydantem, czyli pomaga chronić komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Po ukończeniu 30. roku życia wytwarzamy go o wiele mniej, niż powinniśmy. fot. Lucyna Pęsik / Trojmiasto.pl
Kiedy powinniśmy się odchudzać?

Kiedy sami źle się czujemy w swoim ciele. Najważniejsze jest to, by zadbać o mądre odchudzanie, które zawsze należy konsultować. Idealne dla naszego zdrowia jest 70-75 cm w talii u pań i 90-95 cm u panów. Najbardziej niebezpieczną jest natomiast tkanka tłuszczowa w obrębie talii, która w niektórych przypadkach prowadzi do cukrzycy.

Dzięki czemu schudniemy najszybciej?

Dobrze dobrany plan żywieniowy do naszego funkcjonowania i tak samo dobrze dobrany plan treningowy to tajemnica sukcesu. Warto wspomnieć, że należy mieć konkretną motywację, czy marzenia np. chcę zrzucić 15 kg i dążyć do tego systematycznie. Wtedy musi się udać.

Kiedy możemy obawiać się efektu jojo?

Wtedy, gdy proces odchudzania przeprowadzony jest nieumiejętnie. Również wtedy, gdy po osiągnięciu efektu - zamykamy ten etap i wracamy do starych nawyków. Gdy nie wyciągamy wniosków z lekcji, jakiej udzielił nam proces odchudzania. To niezwykle istotne dla trwałości efektu, by po zakończeniu procesu, żyć zdrowo i unikać dawnych błędów żywieniowych.

Jaki wpływ na odchudzanie ma trening?

Dobrze by było, gdybyśmy nie patrzyli na trening jako na proces redukcji, ale jak na coś, co pozytywnie wpływa na nasz układ krążenia, dzięki czemu wzrasta tlenowość i obniża się nasze tętno, a serce staje się silniejsze. Dlatego odchudzanie poparte treningiem ma pozytywny wpływ na nasz organizm.

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 102)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Badania, konsultacje