Wiadomości

stat

Jak żyć słodko (i zdrowo), ale bez cukru

Żyć słodko i zdrowo, ale bez cukru - czy to możliwe? Zobacz jak ograniczyć w codziennej diecie cukier prosty a słodycze zastąpić innymi produktami.
Żyć słodko i zdrowo, ale bez cukru - czy to możliwe? Zobacz jak ograniczyć w codziennej diecie cukier prosty a słodycze zastąpić innymi produktami. fot. ©istock/Akaplummer

Cukier krzepi - tak przed wojną głosił slogan reklamowy wymyślony przez Melchiora Wańkowicza. I choć dziś dodaje energii tak samo jak przed laty, to świadomość tego, że nie wpływa dobrze na zdrowie i figurę znacznie wzrosła.



Poza pustymi kaloriami cukier nie dostarcza organizmowi żadnych cennych składników odżywczych, ani korzyści zdrowotnych. Powoduje jedynie krótkotrwały przyrost energii. Mimo to zjadamy aż kilkadziesiąt kilogramów cukru rocznie na osobę.

Czy jesz słodycze?

tak, uwielbiam je i nie hamuję się - jem tyle, na ile mam ochotę

25%

lubię i choć mi cięzko, staram się powstrzymywać i nie sięgać po nie zbyt często

45%

tak, ale nie mam problemu by z nich zrezygnować

19%

nie przepadam, ale mogę zjeść od czasu do czasu

8%

nie, nie lubię słodyczy i ich nie jem

3%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 348
- Dieta bogata w cukier będący źródłem pustych kalorii przyczynia się do wzrostu masy ciała - mówi Magdalena Speichert-Dydel z Centrum Dietetycznego Metamorfoza. - Wynika to z tego, że dostarcza ogromnych ilości dodatkowej energii do dziennego jadłospisu. Jest jednak ubogi w błonnik i nie daje uczucia sytości. Krótko po jego spożyciu znów odczuwamy głód.

Jednak współcześni dietetycy mówią zgodnie, że całkowite usunięcie cukru z diety nie jest możliwe. Cukier, czyli glukoza, jest nam bowiem potrzebna przede wszystkim po to, aby nasz mózg mógł funkcjonować prawidłowo.

- Drastyczne ograniczenie węglowodanów w diecie nie jest korzystne dla zdrowia. Węglowodany są nam potrzebne, są podstawowym źródłem energii niezbędnej do życia, do funkcjonowania każdej naszej komórki, a przede wszystkim są niezastąpionym paliwem dla mózgu - mówi Agnieszka Kolan, dietetyk z Przychodni Swissmed. - Ważne, abyśmy zadbali o jakość spożywanych węglowodanów, abyśmy ograniczali cukry proste zawarte w słodyczach, ciastach, słodkich napojach, czekoladkach, a nawet owocach - dodaje.

Suszone owoce i orzechy doskonale zaspokoją chęć na słodkości.
Suszone owoce i orzechy doskonale zaspokoją chęć na słodkości. fot. I.Truszyńska
Nie bez powodu mówi się, że cukier prosty to biała śmierć. A jedząc produkty zawierające go w nadmiarze możemy doprowadzić do niedoboru składników mineralnych i witamin.

- Osoby, które jedzą bardzo dużo produktów wysoko przetworzonych mogą doprowadzić do niedożywienia komórkowego. Czego efektem jest większy apetyt, bo organizm cały czas się domaga wartości odżywczej, a w konsekwencji taka osoba może po prostu stać się otyła - wyjaśnia Dominika Stefankiewicz, dietetyk z Akademii Skutecznej Diety. - Warto zamienić prosty cukier na cukier złożony. To na pewno spowoduje redukcję masy ciała, a co za tym idzie organizm odzyska siłę, energię, poprawi się koloryt skóry.

Jest wiele sposobów na to by ograniczyć spożywanie cukru. Możemy go zastąpić jedząc porcję owoców w ciągu dnia.
Jest wiele sposobów na to by ograniczyć spożywanie cukru. Możemy go zastąpić jedząc porcję owoców w ciągu dnia. fot. I.Truszyńska
Często nie mamy świadomości w jakich produktach kryje się cukier. Chcąc jeść zdrowo nabieramy się na chwyty producentów i wybieramy produkty "fit", "0 proc. tłuszczu", "light" itp. Tymczasem z byciem fit mają one niewiele wspólnego. Dla zachowania walorów smakowych zmniejszenie zawartości tłuszczu rekompensowane jest większym dodatkiem cukru.

- Producenci żywności wykorzystują fakt, że smak słodki jest preferowany przez większość z nas i dodają duże ilości cukru do swoich wyrobów - mówi Joanna Dziewiatowska z Centrum Dietetycznego Metamorfoza. - Cukier lub syrop glukozowo- fruktozowy znajduje się w wielu produktach takich jak: soki, napoje, jogurty owocowe, płatki śniadaniowe, słodycze, ciastka, konserwy, słodkie likiery, cukierki, dżemy bogato cukrowe, napoje mleczne typu milk shake, wody smakowe, guma do żucia słodzona, czekolada, lody, słodkie desery, puddingi, sorbety, miód, mleko skondensowane, produkty light. Niebezpieczne są także płatki zbożowe dla dzieci typu: gwiazdki, kuleczki, poduszeczki, gdzie zawartość cukru sięga często ponad 30 proc.!

- Czasami jogurt owocowy, który na opakowaniu ma informację 0 proc. tłuszczu, zawiera aż 12 łyżeczek cukru! - dodaje Dominika Stefankiewicz. - Cukier ukryty jest również w różnego rodzaju płatkach musli. Nawet w tych fitness, np. z kawałkami czekolady czy jogurtowymi płatkami. Ponad wszystko pamiętać trzeba, że cukier to nie tylko słodycze. Naleśniki, placki, racuchy, pierogi - to masa prostych węglowodanów, których nie wolno zbyt często jeść.

Robiąc zakupy zawsze należy zwrócić uwagę, ile jest cukru w 100 g produktu. Jeśli jest powyżej 15 g cukru, to można ten produkt uznać za wysoko słodzony.

Jak można ograniczyć spożywanie cukru? Jest na to wiele sposobów. Możemy zastąpić go np. porcją owoców.

- Owoce też mają cukier, ale w formie nieprzetworzonej, naturalnej. Dodatkowo nawadniają organizm, dostarczają witamin - mówi Dominika Stefankiewicz. - Możemy sami w domu upiec smaczne muffinki, np. z płatkami owsianymi, mąką żytnią razową i suszonymi owocami. Zamiast zwykłych ciasteczek z mąki pszennej, możemy kupić ciasteczka owsiane - ważne by nie były tylko z domieszką mąki owsianej.

Inną opcją na zaspokojenie chęci na słodkości jest zjedzenie orzechów i suszonych owoców. Warto przepłukać je pod bieżącą wodą, bo często bywają dodatkowo słodzone.

Niektórzy uważają, że cukier można zastąpić słodzikami. Jednak nie są one zalecane w zdrowym żywieniu w dużych ilościach.

- Na bazie słodzików można przygotować koktajle mleczno-owocowe, desery, a także ciasta - wyjaśnia Joanna Dziewiatowska. - Innym produktem zastępującym cukier jest syrop z agawy. Ma przyjemny smak, przypominający miód i posiada od czterech do pięciu razy niższy indeks glikemiczny niż miód.

Syrop z agawy idealnie nadaje się do posłodzenia herbaty czy kawy. Jednak niektórzy nie wyobrażają sobie tych napojów bez kilku łyżeczek cukru. Często by słodzić zdrowo sięgają po cukier brązowy. Jednak i w tej kwestii trzeba uważnie czytać etykietki.

- Jakość cukru zależy od procesu technologicznego. Nie ma znaczenia czy jest pozyskiwany z buraków cukrowych, czy z trzciny cukrowej. I tak mamy: cukier rafinowany i nierafinowany - wyjaśnia Magdalena Speichert-Dydel. - Cukier biały to produkt rafinowany, pozbawiony jakichkolwiek wartości odżywczych. Zdrowszy jest cukier nierafinowany posiadający barwę brązową. Można też znaleźć w sklepach cukier "brązowy", ale jest to zwykły cukier rafinowany barwiony. Dlatego należy czytać opis na opakowaniu.

Eksperci sugerują, że jeśli ktoś ma duży problem z ograniczeniem cukru, np. przy słodzeniu herbaty, powinien zmniejszać jego ilość stopniowo, np. o pół łyżeczki.

- Moim zdaniem, należy zawsze ograniczać cukier, bo w zdrowej diecie można jeść go dość sporo - aż do 60 proc. węglowodanów, ale te węglowodany zawarte są w produktach z pełnego ziarna, w warzywach i owocach - mówi Dominika Stefankiewicz. - Nie trzeba jeść tabliczki czekolady dziennie, aby czuć się dobrze i szczęśliwie.


Zamiast porcji słodyczy zjedz owsiankę lub sałatkę owocową
Przepisy podaje dietetyk Dominika Stefankiewicz
Owsianka z owocami:
- płatki owsiane błyskawiczne - 3 łyżki
- jabłko - 1 średnia sztuka
- suszona żurawina - 2 łyżeczki
- pestki słonecznika - 2 łyżeczki
- mleko 2 % tł. ( lub jogurt naturalny 2 % tł. ) - 200 ml ( g)
Sałatka owocowa:
- pomarańcza - 1 sztuka
- mandarynki - 2 sztuki
- kiwi - 1 sztuka
- jogurt naturalny 2 % tł. - 2 łyżki
- posiekane migdały - 2 łyżeczki
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (50)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Badania, konsultacje